Lokációs marketing franchise-ban

Szerda
2023.08.09.
A lokációs marketingről szóló cikk sorozatunk 3. részében bemutatjuk hogyan működik franchise-ban a Google Maps kezelése és, hogy mit tehetünk a jobb megjelenés érdekében.
 

Mielőtt foglalkozhatnánk a korábbi részekben taglalt esetleges visszaélésekkel először a tulajdonunkban kell, hogy legyen saját Google Maps oldalunk. Egy régóta üzemelő vállalkozás esetében ugyanis előfordulhat, hogy már van fiókja a cégnek, de az nem a vezető tulajdonában van. Ilyenkor tipikusan egy néhány napos ellenőrzési folyamaton kell átesni mielőtt a Google valóban megadná a hozzáférést. Ezt követően viszont hatékonyabban ellen lehet állni pl. felhasználói manipulációknak. A Google Maps oldalak bizonyos elemei ugyanis továbbra is szerkeszthetők a felhasználók által. Bárki javasolhat például frissítést a nyitvatartásban és ezt gyakran önjogúan be is vezeti a Google Maps, melyet aztán manuálisan kell felülbírálnunk elsőre ugyanis hajlamos a felhasználónak igazat adni a Google. Ezért sem szabad úgy hozzá állni a Google Maps-hez, mint passzív marketing eszköz. Habár az ilyen változásokról küld levelet a Google, ezeket monitorozni kell. Főleg az utóbbi években mióta lehetővé vált a felhasználókkal történő kommunikáció a platformon.

Franchise rendszerekben mindez jelentős kontroll alatt van. A franchise átvevők gyakran nem is maguk kezelik a Google Maps oldalt, pusztán hozzáférnek ahhoz de annak naprakészen tartását jobb esetben a rendszergazda vállalja így ez alól is tehermentesülnek az induló vállalkozók, akik a franchise mellett döntenek.

Jobb esetben a franchise központ nem csak elkészíti, de fel is tölti a Google Maps oldalt információval, ellenkező esetben ez a partnerek feladata. Itt olyan feladatokra kell gondolni, mint például az értékelésekre való reagálás, szöveges válaszok írása, különösen a negatív reakciók esetén - ezeket a Google ugyanis feltételezések alapján beszámítja a helyi vállalkozások mutatásakor. Ha például egy felhasználó éttermekre keres és két étteremnek hasonló mennyiségű és minőségű értékelése van, a Google hajlamosabb lehet azt mutatni előbb, amely aktívan válaszol a felhasználói visszajelzésekre. Természetesen emellett számos egyéb faktor bezavar, pl. a felhasználó korábbi keresései és szokásai hasonlóan befolyásolhatják, hogy a Google mit emel ki a számukra emiatt ennek a hatását rendkívül nehéz mérni.

Különleges megoldásokkal is lehet élni, hogy felturbózzuk a Google Maps oldalunk. A Google például lehetővé teszi nem csak képek és videók, de 360 fokos panorámák feltöltését is. Ma már számos applikáció van, amelyekkel ilyen képeket akár okostelefonról is el tudunk készíteni és rögtön feltölteni a Google-re, de professzionális megoldások is elérhetőek amelyek külön "gömbkamerát" alkalmaznak erre a célra. A Google Maps "photo sphere"-nek hívja ezt a megoldást, melynek során nem csak feltölthetjük ezeket a 3D-s képeket, de össze is köthetjük, így egy nagyobb üzlet vagy étterem esetében körbejárhatóvá válik a belső tér. Egyes szektorok esetében ez különösen releváns, lehet, hogy egy kis étteremnél nem létfontosságú, de egy több száz négyzetméteres edzőterem esetében már kulcskérdés - egyszerűen bele kell gondolni, hogy a felhasználót mennyire érdekli az üzlet belseje. Bevásárlóközpontok esetében pl. egyre több felhasználó már próbál fotók vagy hasonló panorámák alapján körbenézni, hogy eldöntse van-e elég bő kínálata a boltnak mielőtt elmenne (az olyan esetekben amikor online kínálatot az nem tesz közzé).

A fotók és videók, vagy éppen panorámák és virtuális bejárás megosztásával bizalmat adhatunk egy érdeklődőnek. Lehet, hogy a képek megnézése után úgy dönt, hogy nem jön hozzánk, de ha nem talál semmilyen fotót akkor szinte borítékolható az elpártolása. Az olyan vállalkozások irányába, amelyek rendelkeznek fotókkal legalábbis 42%-kal több az iránymutatás igénylése, tehát feltehetőleg ennyivel többen szándékoznak ezeket meglátogatni, illetve 35%-kal többen kattintanak át a cég saját honlapjára a Google-ből.

További eszközök is rendelkezésére állnak a cégeknek hogy erősítsék Google megjelenésüket. Saját fotók hozzáadása mellett, a vállalkozó maga is értékelheti a felhasználói visszajelzéseket. Ennek főleg induláskor van jelentősége, ilyenkor érdemes az igazán hasznos, bőszavú értékeléseket kedvelni ezeket ugyanis előrébb sorolja a Google és minél több lehetséges kérdést válaszolnak meg annál fontosabb, hogy más felhasználók is lássák.

Érdemes a kommentek figyelése mellett mérlegelni, hogy vannak-e visszatérő, gyakori kérdések és ezeket akár saját privát fiókból feltenni, majd megválaszolni a cég nevében a Google Maps-en. Ilyen lehet pl. egy étterem esetében, hogy "van-e gluténmentes kínálatuk?", az ilyen és ehhez hasonló rövid kérdések és válaszok külön helyet kapnak a Google Maps felületén és külön támpontot adhatnak a kételkedő felhasználóknak. Az ételallergiák kérdésköre csak egy ilyen példa, de számos olyan terület van még amire itt válaszolni tud egy cégvezető (pl. lehet-e háziállatot vinni az üzletbe, lehet-e kapni egy konkrét terméktípust, stb.) - fontos hogy itt tényszerű kérdésekre kell koncentrálni, szubjektív véleményeket mellőzzük.

Külön szektorok számára külön eszköztárak is elérhetők. Vannak olyan szolgáltatások, amelyek pl. lehetővé teszik az asztal foglalást egy étterembe, rögtön a Google Maps felületén keresztül vagy akár konkrét termékek feltüntetését azon. Egyre inkább bővül tehát a funkcionalitása ennek a platformnak és ezzel együtt a jelentősége sem hanyatlik. Hasonló népszerű platformokhoz képest a mai napig ez a vezető a navigációban, a Waze-hez hasonlítva melyet az okostelefon tulajdonosok 12%-a használ a Google Maps-et 67% használja rendszeresen. Ha van rá kapacitásunk érdemes ezen platformok felé is kikacsintani, de semmiképp sem a Google rovására.


Franchise tanácsadó

népszerű a fórumban

Az értékváltás szükségessége

Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.10.26.
Új támogatás innovatív kkv-knak

Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.12.
Fiatal vállalkozók támogatása

Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.01.
Még gyerekcipőben

A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.14.
A hónap végéig nevezhet honlapjával

Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.08.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Kedves Mihály!   Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.24.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.23.
Eladó a MosóMedve Wash&Dry

4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten:   III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...

4 hozzászólás
utolsó 2013.11.10.