Csütörtök
2023.04.20.
Milyen egy közért a távol-keleten és a tengeren túlon.
 

Előző „Mitől lehet egy hálózat a legnagyobb a világon” című cikkünkben mutattuk be röviden a világ legnagyobb franchise hálózatát a közel 80 000 üzlettel rendelkező 7-Eleven-t, és annak európai boltjait.

A hálózat székhelye 1990 óta Tokióban található így talán nem meglepő, hogy a legtöbb egység Japánban van, körülbelül 20 000 bolt a 125 milliós országban. Itt egészen más üzleti modellel dolgozik a hálózat, mely ott mára standard lett, és a konkurencia (Lawson, FamilyMarkt) is szinte azonos koncepcióval rendelkezik.

(Saját márkás narancslé)

A japán vegyesbolt

Talán minden sztereotípia azzal indul, hogy a távol-keleti országban minden milyen kicsi, a lakások, az autók, még az emberek is, ez ugyancsak igaz a boltokra. Ugyanakkor egy gazdag országról beszélhetünk nagyságrendileg a hazai kerestek 2.5-3 szorosával, tehát vásárlóerő bőven van a piacon.

A helyi megoldás egy olyan sokféle mindenes bolt, mely egyszerre rendelkezik hatalmas nagy termék portfólióval és nagyon kicsi választékkal, azaz minden 7-Eleven-ben kapható esernyő, négy féle. Nasik, csokik és italok tekintetében is ugyanez a helyzet, két három márka termékenként, és az árukból relatíve kevés van kihelyezve, így 50-60 m2-en lényegében minden kapható. A legnagyobb hátulütője a prémium termékek hiánya, ugyanis a hely méretei miatt ezek kikerültek. Ha a csokit vesszük példának szinte csak Meiji és Glico kapható, előbbi drágább 500-800 ft 100 g, utóbb olcsóbb, 300-500 ft-ért kapható, mindkettőből egy-egy variáció elérhető, de a választék együtt sem közelíti meg egy átlagos CBA Milka felhozatalát.

(Saját márkás, kipattogatott kukorica.)

Európai szemmel azonban a portfolió így is lenyűgöző, a boltok célja, ugyanis nem, az hogy egy Aldit vagy Lidlt helyettesítsen, pont az ellenkezője a vásárlók nagyrésze 1-2 utcára lakik, és ha éppen valami nincs, otthon leugrik megvenni, a cél nem az, hogy legyen a vendég kedvenc ketchupja, narancsleve, vagy éppen rizse, viszont mindegyikből kapható egy-két féle, mely elfogadható alternatíva a vásárlók számára.

Ez a koncepció messze legnagyobb előnye, az elképesztőtermék választék, minden, amire szükség lehet kapható egy kis sarki boltban a sampontól, a zokniig, az esernyőtől a kész vacsoráig.

Az ételek

A nasikról már esett szó azonban megdöbbentő mennyiségű és minőségű készétel kapható. A boltokban legyen szó a 7-Eleven-ről vagy bármely konkurenséről van sütő, mikró, és viszonylag jó dobozolt ebéd vagy vacsora kapható. Tehát ezek boltok nem csak a közértek, de egyfajta gyors étteremként is szolgálnak. Az ételek ára 1500-2500 ft között mozog, attól függően mekkora adag, és milyen hús van benne, a kisebb finomságok, onigirik (rizsbe vagy hínárba csomagolt, hús, hal) 500 és 1000 ft között mozognak, egy átlagos étkezés tehát 3000 ft körül alakul, ha még egy kis desszertet is hozzá rakunk. Bár természetesen nem éttermi minőség, de sokkal jobb, mint a legtöbb itthon kapható fagyasztott, félkész étel (vélemény), gyakran külön adnak hozzá szószt tehát nem száraz, leginkább egy otthonról hozott ebédre emlékeztet.

(A teljes csokoládé rész egy átlagos üzletben)

Az ételek, italok, szendvicsek, és péksütemények, de még az esernyő is saját márkás, így az kisebb választék az egyébként jó minőségű házi termékek felé húzza a vásárlót, sok termékből, például a gyümölcslevekből csak 7-Eleven kapható.

Érdekesség, hogy Japánban nem tiltott a műanyag csomagolás és evőeszköz, azaz elképesztő mennyiségű szemetet termelnek ezek a boltok. Meglepő, hogy a pálcás étkezés esetében sem alakult ki az, hogy mindenki sajátot visz magával, és a vásárolt ételek mellé még külön fa pálcikákat is kapunk.


Franchise tanácsadó

népszerű a fórumban

Az értékváltás szükségessége

Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.10.26.
Új támogatás innovatív kkv-knak

Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.12.
Fiatal vállalkozók támogatása

Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.01.
Még gyerekcipőben

A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.14.
A hónap végéig nevezhet honlapjával

Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.08.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Kedves Mihály!   Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.24.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.23.
Eladó a MosóMedve Wash&Dry

4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten:   III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...

4 hozzászólás
utolsó 2013.11.10.