Mitől lehet egy hálózat a legnagyobb a világon
Amikor a legnagyobb franchise hálózatra gondolunk mindenkinek a McDonald’s jut eszébe, azonban ez csak forgalom tekintetében igaz. Az étterem lánc 40 000 egysége eltörpül a 7-Eleven közel 80 000 boltjához képest.
(7-Eleven a világon.)
De mi is az a 7-Eleven?
Bár a hálózat rengeteg üzlettel rendelkezik, Európában csak három országban van jelen. Norvégiában, Svédországban és Dániában található 500-600 egység, nagyjából egyenletes elosztva az-az országonként körülbelül 150-200 üzlet üzemel. A boltokat valahogy úgy kell elképzelni, mint egy kisebb ABC-t, főleg élelmiszerek és üdítők kaphatók, a környező országok hálózatai közül talán a lengyel Zabka hasonló méretét és kialakítását tekintve. Ennél nagyobb általánosításba azonban nem lehet menni, ugyanis minden kontinensen egészen máshogy néz ki egy-egy egység.
(1946-ig indián totem hirdette a boltot.)
A hálózat 1927-ben indult Amerikában, akkor még Totem boltnak hívták, ami bár ugyanúgy vegyesbolt volt, minden üzletben volt néhány indián totem, sőt a bolt előtt is nehogy valaki eltévessze. 1946-ban kaptai mai nevét, mely a nyitvatartásból jött, azaz minden nap reggel 7-től este 11-ig várta vevőit, ma már általánosnak tűnhet, de akkoriban az üzletek nagyrésze kora délután bezárt. Később a 70-es években álltak át a 0-24-es nyitvatartásra, melyben szintén az elsők között voltak a piacon.
A következő nagy változást az 1987-es válság hozta, a gyors terjeszkedés és magas piaci várakozások bedöntötték a hálózatot, ekkor vette meg (pontosabban fizette ki a tartozásait) az Ito-Yokado, japán vegyesbolt lánc, mely azóta is üzemelteti, bár a nevet átvette és mára Seven & I Holdings Co. néven működik évi körülbelül 60 milliárd dolláros forgalommal.
A logó rövid megtekintése után, valami zavaró apróságot vehet észre az ember. Ez azért van, mert 1968-ban John P. Thompson (az alapító) felesége szerint, az embléma túl agresszív és maszkulin volt, úgyhogy azóta az eleven utolsó, n betűje le lett kicsinyítve, „mert így sokkal kecsesebb”.
Európa
Mint említettem a skandináv országokban van jelen a hálózat, a maga 500-600 boltjával a kontinensen itt a „legkevésbé sikeres” a hálózat. Az üzletek szinte teljesen az impulzív vásárlásra fókuszálunk, vannak péksütemények, szendvicsek, hotdogok stb. leginkább olyan mintha egy Fornettit egészítene ki az ember. Nem feltétlenül egy CBA-ra emlékezetet, kicsik és zsúfoltak, kávéval és elviteles nasikkal, mint egy jól felszerelt benzinkút.
Bár arra nincs egzakt válasz miért nincs több Európában, a legtöbb forrás a nyitvatartási idők korlátozására mutat, sok országban jelen van a vasárnapi boltzár vagy korlátozott az éjszakai nyitvatartás. Valószínűleg hasonló boltok a második világháború miatt nem alakulhattak ki az öreg kontinensen, ugyanis a fogyasztása visszafogása érdekében, csak rövid ideig lehetek nyitva az üzletek, és ez épült be a kultúrába.
Következő cikkünkben foglalkozunk a fennmaradó 79 500 bolttal azaz a 7-ELEVEn-nel Amerikában és Ázsiában.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Tavaly év végén már felreppentek a hírek miszerint hazánkban is megnyílhat végre az első Five Guys. Ennek apropóján is érdemes belenézni, hogy milyen pszichológiai trükköket alkalmaznak a franchise hálózatok, különösen az éttermek, hogy jobban hozzáférjenek a pénztárcánkhoz.
Itthon viszonylag laza jogi környezetben működnek a franchise hálózatok de nyugaton komoly szabályoknak kell megfelelniük.
Honnan tudjuk mennyire komoly egy árvíz vagy tornádó? Elég kérni egy gofrit és kiderül.
Mikor és mennyi pizzát esznek a pentagonban, és mi következik ebből?
Mi áll az olyan cégek sikere mögött, mint a Foodora vagy éppen a Wolt?
legolvasottabb
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A több, mint 50 éves múltja ellenére a világ legnagyobb kávézóláncának kevesebb, mint 10 éve van drivethru modellje, de a dobás nagyon bevált a franchise számára.
Hogyan esnek csapdába a franchise hálózatok a megújulást kergetve.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...