2016.07.08.

Akikre figyelni kell

Ezek a franchise hálózatok a legaktívabbak és legsikeresebbek a nemzetközi piacokon. Egyre nagyobb szerep jut a fiatalabb koncepcióknak.

A legjobb globális vállalatok listájának, a TOP Global Franchises összeállításakor az Entrepreneur magazin a korábban készített, éves Franchise 500 rangsor eredményeit egészítik ki úgy, hogy nagyobb hangsúlyt kapjon a nemzetközi jelenlét és expanzió. Ebben a szűkített rangsorban már csak az a 200 amerkai franchise hálózat kap helyet, amelyek aktívan keresnek franchise partnereket az Egyesült Államokon kívül, és legalább 5 nemzetközi helyszínnel rendelkeznek. A 2016-os rangsor sok meglepetést hozott, azonban nem az első hely tekintetében – ott, a tavalyi év után ismét, az Anytime Fitness franchise végzett.

Top Global Franchises 2016 Fotó Entrepreneur

Az éjjel-nappal nyitva tartó fitneszhálózatok versenyképességét és aktualitását bizonyítja az elsőséget második alkalommal kivívó Anytime Fitness mellett, hogy hasonló koncepcióval legközelebb már a lista 11. helyén találkozhatunk, a Snap Fitness személyében.

A mai – a technológia fejlődése és az utazási lehetőségek kitágulása által globálissá és kisebbé vált – világban a márkáknak minden eddiginél jobb esélyük van arra, hogy még nagyobbak legyenek. A 2016-os Top 200 Global Franchises lista élén végzett Anytime Fitness például, mindössze 13 évvel alapítása után, nemrég megnyitotta a 3000. helyszínét – sokkal kevesebb idő alatt teljesítve ezt a mérföldkövet, mint elődjei, a McDonald’s vagy a Subway. Ezt a kiemelkedő teljesítményt nagyrészt nemzetközi erőfeszítéseinek köszönheti az amerikai hálózat: a nemzetközi növekedési üteme tavaly első ízben túlszárnyalta a hazaiét, és jelenleg már egységei harmada az Egyesült Államokon kívül található – beleértve a 3000. helyszínt is az angliai Stroud városában.

A dobogó második fokára a Bricks 4 Kidz hálózat került fel, mely olyan különleges tanfolyamokat, foglalkozásokat kínál 3-13+ éves gyerekeknek, ahol LEGO kockák használatával tanulhatnak és építhetnek. A harmadik helyen pedig az a 7-Eleven élelmiszerlánc végzett, amelyet pont a Brickz 4 Kids taszított egy hellyel hátrébb tavalyhoz képest.

Nem meglepetés a gasztronómiai és gyorséttermi koncepciók dominanciája (5 helyet foglalnak el az első 10, 17-et az első 50, és 51-et az összes 200 hely közül), az azonban mindenképp figyelemre méltó, hogy az igazán ”nagy nevek” és franchise óriások szinte mindegyike rontott tavalyi eredményéhez képest, miközben a fiatalabb, friss koncepciók kifejezetten jól szerepeltek. A tavalyi dobogós Subway például az idén egy helyet rontva a 4. lett, az Auntie Anne’s perecező a 7. (két helyezéssel rosszabb), a McDonald’s a 14. helyig csúszott vissza a tavalyi hetedikről, a Pizza Hut 14 helyezést visszaesve csak a 18. lett, a KFC pedig mindössze 23. (a tavalyi hatodik hely után). A ”nagyöregek” közül egyedül a Papa John’s pizzérialánc és a Baskin-Robbins fagylaltozó tudtak előre lépni tavalyhoz képest, utóbbi a 8. helyen, előbbi pedig az 5. helyen zárt. Ehhez képest a franchise rendszerben mindössze 1998 óta terjeszkedő Wingstone Restaurants például odaért a legjobbak közé, és megszerezte a 10. helyet.

A teljes listán szereplő 200 márka közül jó pár már jelen van Magyarországon. Ilyen a Subway (4.), a McDonald’s (14.), Pizza Hut (18.), RE/MAX (19.), KFC (23.), InterContinental (24.), Sixt (67.), Wyndham Hotels (70.), LINE-X (80.), Hilton (120.), Mucho Burrito (163.) vagy a Berlitz nyelviskola (191.). De sok hálózat tart egyelőre a franchise vagy mester franchise keresési fázisban, várva a megfelelő alkalmat a magyarországi megjelenéshez – mint például a Dairy Queen (21.), a Denny’s (53.), a Villa Italian Kitchen (140.), a Skyzone trambulinpark (168.) vagy a Titled Kilt sportbár- és étteremlánc (182.)

A teljes Top Global Franchises 2016 lista megtekinthető itt.

Akikre figyelni kell

Jelenleg nincsen hozzászólás ebben a témában. Legyen Ön az első!

Fórum 62 téma, 108 hozzászólás

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank