A siker bármilyen korban elérkezhet
Az alapján, ahogy a média manapság bemutatja a startupokat, könnyen úgy érezhetnénk, hogy minden sikeres cégalapító, vállalkozástulajdonos a húszas éveiben jár. Rengeteg történetet hallottunk és hallunk fiatal milliomosokról és tinédzser vállalkozókról, de ez csak egy kis része az összképnek. Számtalan olyan vállalkozó van, aki idősebb korában találta meg ”Az ötletet”, és alapította meg vállalkozását – melyek aztán sok esetben jóval túlélték alapítójukat.
A következőkben négy példát hozunk az Entrepreneur portál segítségével olyan vállalkozókra, akik életük során viszonylag később indították el vállalkozásukat, és akik bizonyítják, hogy a siker bármilyen korban elérkezhet:
Harland David Sanders, Kentucky Fried Chicken (KFC)
Sanders ”ezredes” pályafutása nem úgy indult, mint, ahogy bárki egy sikeres üzletemberét elképzeli. A KFC alapítója korán elvesztette édesapját, folyamatosan veszekedett nevelőapjával, és számtalan munkájából mentették fel, sőt még ügyvédi állását is elvesztette egy balul elsült tárgyalás után. Azonban Sanders eltökélt volt abban, hogy sose adja fel, és ez a hozzáállás vezetett későbbi sikereihez.
Mialatt egy benzinkútnál dolgozott a Kentucky állambeli Corbinban, Sanders komoly népszerűségre tett szert a környéken isteni csirke receptjével. Miután pedig a benzinkút egy tűzben leégett, végre eljött Sanders ideje, aki újjáépíthette a helyszínt – immár motelként, amelyhez egy 140 ülőhelyes étterem is tartozott. Sanders első alkalommal 1952-ben – 62 évesen – értékesített Kentucky Fried Chicken franchise licenceket. Ma már közel 19 ezer KFC étterem működik a világ 118 országában.
2. Robert Noyce, Intel
Miután megszerezte doktori diplomáját az MIT-n, Robert Noyce kutató mérnökként helyezkedett el a Beckman Instruments vállalatnál. 1957-ben, hét másik kollégájával együtt felmondtak, és megalapították a Fairchild Semiconductor vállalatot. Ugyan itt már rendszeresen volt része a sikerben, végül innen is eljött Gordon Moore társával együtt. Együtt alapították meg az Intelt, amikor Noyce 41 éves volt.
Noyce-t tartották a cég látnokának, aki úgy kezelte alkalmazottait, mint a családtagokat. Visszautasította azokat a tékozló előnyöket, amelyeket a legtöbb CEO rögvest kihasznál, és tudatosan kevésbé strukturáltan hagyta a céget, aminek nagyobb rugalmasságát köszönhette. Míg az Intelnél volt, többek közt felügyelte a mikroprocesszor feltalálását – egy olyan találmányét, ami forradalmasította a számítógépes technológiát és, amit a mai napig használunk.
3. Reid Hoffman, LinkedIn
Tuti, hogy egy olyan vezető közösségi hálózatot, mint amilyen a LinkedIn, egy fiatalnak kellett kitalálnia, igaz? Egyáltalán nem! Reid Hoffman, miután lediplomázott a Stanfordon, csak kereste a helyét a munka világában. Úgy döntött, hogy munkába áll, de stratégikusan azzal a tervvel, hogy megismerje mindazt, amit egy saját vállalkozás elindításához meg kellett tanulnia.
Amikor először saját lábra állt, egy kapcsolatépítő oldalt hozott létre Socialnet néven abban a hitben, hogy egy nagyszerű párosítási algoritmussal a siker garantált. Reklámozta új oldalát különböző magazinokban és újságokban is, de igazán sose tett szert népszerűségre az ötlettel. Végül otthagyta a Socialnetet és csatlakozott a PayPal-hoz, mielőtt 2002-ben onnan is eljött volna, hogy részt vállaljon a LinkedIn megalapításából. Hoffman 35 éves volt, amikor a LinkedIn elindult és 43, amikor a cég tőzsdére ment.
4. Wally Blume, Denali Flavors
Ha a paradicsom ízű fagylalt gondolata felforgatja a gyomrát, akkor nincs egyedül. Wally Blume egy sikeres 20 éves karrierrel rendelkezett egy cukrászdában, de tudta, hogy tovább kell állnia, amikor a főnöke úgy döntött, hogy végigviszi ezt az őrült ötletet. 1995-ben, ötvenes évei közepén, Wally Blume elkezdte saját, Denali Flavours márkanév alatt futó fagylaltos cégét, ahol sok híres ízt hozott létre.
Ma, ezek az édességek egy évben 80 millió dollárt (kb. 2 milliárd forintot) hoznak csak licence megállapodásokon keresztül. A Denali ma már több mint 40 különböző ízzel rendelkezik, Blume pedig 70 évesen életerősebb, mint valaha.
Egy vállalkozás üzemeltetése nem könnyű feladat – a siker eléréséhez kemény munkára és fegyelmezettségre van szükség. Ebből adódóan nem kellene nagy meglepetést okoznia annak, hogy sok esetben az idősebb és bölcsebb korosztály az, melynek tagjai jobban ki tudják ismerni magukat a vállalkozók kihívásokkal teli útján. Szóval egy pillanatra se írja le magát, nem számít, hogy milyen korban van. A siker bárkinél, bármikor jelentkezhet.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A logó az első, ami eszébe jut az embereknek egy márkáról, éppen ezért fontos, hogy pozitív emlékként megragadjon a vásárlók fejében.
A Waffle House nálunk kevésbé ismert franchise, de a tengeren túl már több, mint 60 éve van a piacon és 2000 éteremmel büszkélkedhet Amerika-szerte. Ám ez a hálózat rendelkezik a legbizarrabb történetekkel, eseményekkel és vendégekkel.
Játék fejlesztésre adta a fejét az amerikai gyorsétterem hálózat egy agyafúrt marketing kampány keretében.
Dollár milliók voltak a számláikon, mégis pazarló életüknek és sikertelen befektetéseiknek köszönhetően mindent elvesztettek.
A jövő reménységeinek kínál segítséget a FIVOSZ és a Fiatal Vállalkozók Hete.
legolvasottabb
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Sokak számára ködös kifejezés lehet a "franchise", mint üzleti modell - de mi is a titka ezeknek a sikeres márkáknak?
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
A több, mint 50 éves múltja ellenére a világ legnagyobb kávézóláncának kevesebb, mint 10 éve van drivethru modellje, de a dobás nagyon bevált a franchise számára.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...