2012.12.13.

Franchise típusok

Több szempont szerint is kategorizálhatjuk a különböző franchise rendszereket. Itt megpróbáljuk bemutatni a legfontosabb besorolásokat, típusokat.

Tevékenységek alapján:

Az átvevőnek átadott know-how alapján:

A franchise rendszer felépítése szerint:

  • Direkt franchising
  • Összetett franchising
  • Mester-Franchise
  • Regionális képviselet
  • Kereskedelmi franchise (Termék vagy elosztó franchise, termék értékesítésére)

    Ennél a típusnál a franchise üzemeltetője által átadott know-how tartalmazza a termékek forgalmazási joga mellett azt a tudást is, hogy hogyan adja el a franchise-ba vevő ezeket a termékeket. Az átvevő használja a védjegyeket, logókat, szimbólumokat, cégjelzéseket, de természetesen ezek továbbra is az átadó tulajdonát képzik. Ezek mellett használja a franchise rendszerhez tartozó üzleti megjelenést, forgalmazza annak termékcsaládját. A franchise-ba adó támogatja, hozzájárul a személyzet képzéséhez, az ügyfélszolgálathoz, az értékesítéshez és marketinghez.

    Franchise katalógusunkban a következő Kereskedelmi franchise ágazatok találhatók:

    • Élelmiszerboltok és Gyorsan forgó fogyasztási cikkek (FMCG);
    • Divatáruházak;
    • Egyéb kereskedelmi üzletek;
    • A franchise rendszerek közül elsőként a Kereskedelmi franchise rendszerek indultak fejlődésnek, előbb, mint a szolgáltatás franchise-ok. Ez a tendencia Nyugat-Európában és az USA-ban már a második világháború után, Magyarországon pedig a rendszerváltást követően megfigyelhető. Amellett, hogy a kereskedelmi franchise rendszereket könnyebb előkészíteni, mint a szolgáltatás franchise rendszereket, a know-how is sokkal könnyebben adaptálható az átvevő által, mint a szolgáltatás franchise-nál, ahol meg kell határozni a pontos eljárást is a szolgáltatással kapcsolatban.

      A '90-es évek elején Magyarországon - ellentétben a szolgáltatásokkal - a kereskedelmi franchise-ok outlet-jei, viszonteladói - a magas kereskedelmi árrésnek köszönhetően – az átlagnál jobb megtérülési idővel működtek. A fejlett országokban a kereskedelmi franchise szektor továbbra is ütemesen fejlődik, ami annak köszönhető, hogy a nagy márkák értéke egyre nő, a termék és a know-how ideális megválasztásából fakadóan.

      Nem szabad összekevernünk a kereskedelmi franchise-t a forgalmazási franchise-zal. Kereskedelmi franchise esetén a tevékenységi jogok és a termékek a kereskedés tárgya, míg a forgalmazási franchise azt jelenti, hogy a franchise-ba adó csak a termék értékesítésével kapcsolatos know-how-t adja el (például a termékválasztással kapcsolatban).

      Szolgáltatás franchise (szolgáltatás nyújtására)

      Ebben az esetben a franchise-ba adó által által nyújtott know-how tartalmazza a szolgáltatás és annak értékesítésének folyamatát, módszerét is. A franchise átvevő használja a márkavédjegyét az egyes üzletekben, szolgáltatási pontoknál. A franchise átadó támogatja, hozzájárul a megjelenéshez, a személyzet képzéséhez, az ügyfélszolgálathoz, az értékesítéshez és marketinghez.

      Franchise katalógusunkban a következő Szolgáltatás franchise ágazatok találhatók:

      1990-91 után indult meg a Szolgáltatás franchise vállalkozások fejlődése és elterjedése, később, mint a kereskedelmi franchise vállalatoké. Az üzletek számára jóval nehezebb egy standard, norma elkészítése, a know-how is nehezebben adaptálható a franchise-ba vevő által, mert meg kell határozni a pontos eljárást is a szolgáltatással kapcsolatban.

      Érdemes megemlíteni, hogy mivel a szolgáltatás franchise az aktuális irányzatokra fókuszál, fejlődésének üteme nagyban függ a társadalmi, szociális változásoktól. Például a fogyasztóknak sokat kellene étterembe járniuk ahhoz, hogy új divatot, irányzatot kreáljanak a gasztronómia franchise-ban. Általában igaz, hogy nyugat-európai országokhoz képest a Magyarok kevesebbet használják azokat a szolgáltatásokat, amik nem feltétlenül szükségesek, hanem otthon is megoldhatók, helyettesíthetők, mint a mosodák, tisztítók, szépségszalonok és azok a szolgáltatások, amik nem szükségletek: kutya-fodrászat, a kerti fű levágása. A számbeli különbség az egyes országok piacainak franchise rendszerei között nagyban függ az aktuális fogyasztói igényektől és elvárásoktól, ám általában igaz, hogy egy folyamatos növekedést figyelhetünk meg a szolgáltatás franchise rendszerek számában.

      Nem szabad összekevernünk a Szolgáltatás franchise-t a Tevékenységi koncepció franchise-zal. Szolgáltatás franchise esetén a szolgáltatás és annak értékesítésének folyamatát/módszerét nyújtja a franchise-ba adó, míg a Tevékenységi koncepció franchise olyan know-how-t jelent, amely teljes üzleti modellt tartalmaz (üzletvezetéssel kapcsolatos folyamatokat, tanfolyamokat a franchise átvevőknek, személyzetüknek és 24 órás elérhetőséget, ügyfélszolgálatot).

      Termelési franchise (termék előállítására és értékesítésére)

      Ennél a franchise típusnál a franchise-ba adó termelési technikáról és technikai tapasztalatról, szaktudásról szóló know-how-t ad a franchise-ba vevőnek. A franchise átvevő ugyanolyan minőségű és típusú alapanyagokból állítja elő a termékeket, mint az átadó vállalat, illetve használja a cég márka védjegyét, logóját.

      Egyes hatóságok, szakvélemények azt tartják, hogy a Termelési franchise valójában termelési módszerek licence -ét jelenti. Azonban ahhoz, hogy ezt a licence-t franchise-nak hívják további követelményeknek is meg kell felelnie, például folyamatos kapcsolattartás, tájékoztatás és támogatás az átadó és az átvevő között. A know-how-nak sem csak a gyártási technológiát kell tartalmaznia, de leírást, útmutatást az eladáshoz, marketinghez, stb.

      Franchise mix

      A Franchise mix vagy Mix franchise 3 típusú franchise-on alapul: a termelési, kereskedelmi és szolgáltatás franchise-okon. Szakértők általában akkor beszélnek Franchise mix-ről, amikor a franchise átadó a gyártó, az átvevő pedig a termék disztribúciójáért felelős, illetve a termékhez, annak használatához kapcsolódó szolgáltatásokat nyújt. (Például nagy kozmetikai vállalatok szerveznek üzleti-láncot, hálózatot, szalonokat, azon kívül, hogy magát a terméket is árulják ezekben).

      Ahogy láthatjuk a Franchise mix esetén egy franchise átvevő ”dupla-tevékenységért” felelős, mert nem csak terméket forgalmaz, de emellett szolgáltatást is nyújt a termékkel kapcsolatban.

      Forgalmazási franchise (Product distribution franchising)

      Ennél a franchise típusnál az átadó (disztribútor vagy gyártó) know-how-t ad az átvevőnek a termékről vagy szolgáltatásról, amit aztán az átvevő forgalmaz.

      Általában az átadók franchise rendszerük fejlődésének, kiépítésének kezdetén az üzletek/outlet-ek/viszonteladók számának intenzív növelésére fókuszálnak. Ezt termékről vagy szolgáltatásról szóló know-how átvevőknek való értékesítésével érik el. Ezt nevezzük Kereskedelmi franchise-nak. Később a franchise rendszer fejlődésének, fejlesztésének második szakaszában a franchise-ba adó már inkább a hatékonyság növelésén, illetve újabb know-how elemek elkészítésével fáradozik. Amikor a know-how tartalmaz minden új vállalkozás/outlet nyitásához szükséges elemet, akkor szükség van új átvevőkre, akik ezeket megnyitják, lefektetett szabályok alapján vezetik, az átadó támogatásával. Ekkor ezt Forgalmazási franchise-nak nevezzük..

      Nem szabad összekevernünk a Forgalmazási franchise-t a Kereskedelmi franchise-zal. Kereskedelmi franchise esetén a tevékenységi jogok és maga a termék a kereskedés tárgya, míg a forgalmazási franchise azt jelenti, hogy a franchise-ba adó csak a termék értékesítésével kapcsolatos know-how-t adja el (például a termékválasztással kapcsolatban). Forgalmazási franchise-ok lehetnek kereskedelmi rendszerek és szolgáltatások is. (Ilyenek lehetnek például olcsó ruházati hálózatok vagy vendéglátó standok)

      Tevékenységi koncepció franchise (Business format franchising)

      Ennél a franchise típusnál az átadó olyan know-how-t ad át, amely tartalmazza a teljes üzleti koncepciót. A franchise átvevő megkapja az ismereteket nem csak a termék vagy szolgáltatás forgalmazásával, de az üzletvezetéssel kapcsolatban is (az üzleti megjelenéstől kezdve a személyzet munkaruháján, a szolgáltatások folyamatán, az ügyfélszolgálaton át egészen az útmutatásig a marketingről, promócióról).

      Nem szabad összetéveszteni a Tevékenységi koncepció franchise-t a Szolgáltatás franchise-zal. A Szolgáltatás franchise az üzletnek a szolgáltatáshoz és annak értékesítéséhez tartozó ismereteit tartalmazza, míg a Tevékenységi koncepció franchise esetén olyan know-how-ról van szó, ami tartalmaz folyamatleírásokat, módszereket is – amik minden részét megkönnyíti az üzleti tevékenységnek – , tanfolyamokat a személyzetnek és 24 órás támogatást.

      Direkt franchising

      Direkt franchising a legegyszerűbb és legnépszerűbb módja egy franchise rendszer fejlesztésének. A franchise szerződést közvetlenül a rendszergazda és az átvevő írja alá. Az átadó vállalja a szerződésben megfogalmazott szolgáltatások nyújtását az átvevő részére és emellett felügyeli a franchise átvevőt annak érdekében, hogy segítse az ő és üzletének tevékenységét. (24 órás támogatás, tanfolyamok a személyzet részére, marketing tevékenységek, reklám és pénzügyi kérdések).

      Amikor a franchise átadó országhatáron átnyúló franchise rendszert épít ki, nehezebb az átvevők felügyelete, számukra szolgáltatások nyújtása, irányításuk és a kapcsolattartás általában (egy az egyben kommunikáció). Ilyenkor érdemes megfontolni a felügyeleti privilégiumainak átruházását például egy általa választott mester-franchise átvevőre vagy egy regionális igazgatóra.

      Összetett franchise (Régiófejlesztés)

      Összetett franchise (régiófejlesztés/multiple-unit franchising) esetén a franchise átvevő (aki a régió fejlesztéséért felelős) kizárólagos joggal rendelkezik egy meghatározott régióban, területen. Felelős egy a franchise szerződésben előre meghatározott számú outlet-et/üzletet tartalmazó hálózat kiépítéséért.

      Ennél a megállapodásnál a franchise átvevő általában nem kap jogot az átadó védjegyének és know-how-jának használatára, de engedélyezett egyéni szerződéseket kötni a hálózat üzleteiről. Ezt a típusú franchise-t leggyakrabban olyan átadók használják általában, akik meg akarják őrizni a teljes ellenőrzést a know-how-juk felett, de el akarják kerülni minden egyes (nagy számú) átvevő felkutatását és képzését.

      Mester-franchising (Subfranchising)

      Ebben az esetben a franchise-ba adó jogot ad át az átvevőnek (mester-franchise-átvevőnek), hogy használja franchise csomagját annak érdekében, hogy az egy bizonyos régióban (lehet akár egy ország is) fejlessze és vezesse az üzleteket, outlet-eket.

      Ez a szituáció azért más az Összetett franchise-hoz képest, mert itt a franchise átvevő átveszi a franchise szerződésben rögzített feladatokat, kötelezettségeket az átadótól. Joga és lehetősége van emellett, hogy módosító javaslatokkal álljon elő a franchise hálózattal kapcsolatban, de ezen módosítások elfogadására továbbra is csak az átadónak van joga, ezáltal megőrzi felügyeleti szerepét a hálózat, lánc fölött. Ezt a fajta franchising-ot általában olyan országokban használják, ahol az üzleti és egyéb szokások merőben eltérőek a bevett hazaiaktól.

      Regionális képviselet

      A regionális képviselő egy olyan személy, cég vagy vállakozás, aki a franchise-ba vevőnek nyújtandó szolgáltatásokért felelős egy meghatározott régióban. Nincs joga franchise szerződések aláírására (ehhez csak az átadónak és átvevőnek van) és minden fizetés az átvevőtől közvetlenül a franchise-ba adóhoz kerül. A regionális képviselő feladatai a helyi tanácsadás, tanfolyamok, kurzusok szervezése és felügyelet.

      Michał Wiśniewski, PROFIT system

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank