2012.06.08.

Hogyan írjunk jó franchise szerződést?

A franchise szerződés az átadó és az átvevő közötti kapcsolat alapja.

A franchise szerződés a névtelen szerződések csoportjába tartozik, ami azt jelenti, hogy nincsen külön szabályozva a Polgári Törvénykönyv vagy bármely más polgári jog rendelkezései által. Ez az a dokumentum, ami jogilag összeköti a feleket, lefektetve a jogokat és kötelezettségeket. Az, hogy nincs külön jogi szabályozás nem jelenti azt, hogy nincsenek szabályok.

Franchise szerződés elkészíthető az úgynevezett szerződési szabadság elvének alapján, ahol a felek alakíthatják jogviszonyukat saját belátásuk szerint mindaddig, amíg a téma nem ütközik az állami törvényekkel vagy a kapcsolat jellege a társadalmi együttélés alapelveivel.

A különböző iparágak és a különböző márkák, koncepciók sokfélesége és a franchise átvevők növekvő száma miatt nincsen egy kialakított, univerzális franchise szerződés, ami minden esetben alkalmazható. Egy egységesen alkalmazható dokumentum látszólag egyet jelentene a franchise fogalmával, mégsem lehetséges egy ilyen kidolgozása a fent említett okokból kifolyólag. Ugyanakkor vannak olyan sztenderdek, amik segítségével végig lehet gondolni az összes lényeges kérdést, amikre a szerződés elkészítésekor figyelni kell. Ezek a kérdések adják a franchise szerződés vázát, ami köré a megállapodás tartalma kiépíthető.

A legtöbb franchise szerződés a preambulummal kezdődik, amelyben a felek ismertetik a tényeket, szándékaikat és azokat az eszméket, értékeket, amikre a kapcsolat épülni fog az együttműködés ideje alatt.

A bevezető rész, preambulum után következnek a definíciók és meghatározások a rendszerezés és jobb érthetőség érdekében.

A szerződés következő része tartalmazza a leírást a franchise átadó és átvevő közötti együttműködés különböző szakaszaihoz. Ezt a részt három szintre oszthatjuk: (i) a szerződés megkötésére vonatkozó rendelkezések, (ii) mindkét fél jogai és kötelezettségei az együttműködés ideje alatt és (iii) a szabályozások okai és megoldások a szerződés idő előtti felmondására. Annak érdekében, hogy egy komplex és szakmailag profi franchise szerződést lehessen készíteni, végig kell gondolni és elképzelni minden lépést, ami szükséges az üzleti tevékenység elindításához, menedzseléséhez és befejezéséhez. Fontos, hogy az egyes rendelkezések megfelelőek legyenek és egy logikai egészt alkossanak – a jobb érthetőség és a teljesség érdekében.

A következőket kell egy szerződésnek tartalmaznia:

  1. A franchise rendszerhez való csatlakozás szabályai
  2. A szerződés időtartama
  3. Az átvevő működési területe
  4. Mindkét fél jogai, kötelezettségei
  5. A védjegyek és az üzleti megjelenés védelme
  6. Üzleti titkok védelme
  7. Versenyképes tevékenység
  8. Tanfolyamok
  9. Franchise és marketing díjak
  10. Promóció és reklám
  11. Az átadó ellenőrzési hatásköre
  12. A szerződés megszűnése

A minimális tartalom és sztenderdek mértéke a Franchising Etikai Kódexében foglaltaktól függ.

A franchise szerződés tartalmazhat kiegészítő rendelkezéseket is, mint például instrukciók, díjak szabályszegés esetén; biztosítás, biztosíték; garancia az átadó pénzügyi nehézségei esetén is vagy a szerződés lejárta utáni jogok és kötelezettségek.

A szerződés utolsó részében általában utalnak olyan jogi rendelkezésekre, szabályokra, amik azoknál a kérdéseknél követendő és alkalmazandó, amiket a szerződés maga nem szabályoz.

(Tanácsadás, PROFIT system)


A cikk nem egy jogi tanács, vélemény, a teljeskörű tanácsadáshoz kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot:

iroda@franchise2profit.hu , Tanácsadás, PROFIT system

vagy

tel.: +36 1 301 0914; +36 20 406 51 77

Hogyan írjunk jó franchise szerződést?

Jelenleg nincsen hozzászólás ebben a témában. Legyen Ön az első!

Fórum 62 téma, 108 hozzászólás

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank