Egyre több franchise hálózat
Jozef Šétaffy, a Szlovák Franchise Szövetség (SFA) nemrégiben kinevezett elnöke
Hogyan értékeli a franchise piac helyzetét Szlovákiában?
Jelenleg összesen több mint 120 franchise márka van jelen Szlovákiában, melyeknek mintegy negyedét adják a szlovák koncepciók. A fejlett országokban ez az arány pont az ellenkezőjét mutatja, azaz a hazai rendszerek érvényesülnek inkább. Ebben a tekintetben tehát még fel kell zárkózni. Ugyanakkor mind a külföldi, mind pedig a szlovák hálózatokhoz tartozó egyéni franchise partnerek száma folyamatosan növekszik és egyre több vállalkozó van tisztában a franchise elméleti, jogi és üzleti vonatkozásaival. A franchise üzleti alkalmazásának és térnyerésének legnagyobb akadályait eddig a tudatlanság és a bizalmatlanság jelentette, azonban ez megtörni látszik – egyre szélesebb körben ismert ez a vállalkozásfejlesztési forma, és egyre szélesebb fogyasztói rétegeket érnek el segítségével a hálózatok.
Milyen területeken, ágazatokban tapasztalható leginkább a fejlődés?
Franchise márkákat legnagyobb számban a gasztronómia, az egészséges táplálkozás és a fitnesz szegmensekben találunk. Sok vállalat, vállalkozás dolgozott ki és valósít meg sikeres franchise stratégiát élelmiszer áruház, szépségápolási, ruházati és sportszer koncepciókhoz is, de találkozhatunk több külföldi és hazai franchise márkával pl. az ingatlanszektorban is. A különböző franchise márkák jelenléte tehát változatos és ebben a tekintetben hasonló szerkezetet mutat, mint az európai átlag. Ugyanakkor a mennyiségi mutatók továbbra is elmaradnak Európától.
Pozitív, hogy egyre több szlovák alapítású hálózat jön létre – a jövőben elsősorban ezen a területen várunk fellendülést, illetve nagyobb cselekvési teret a Szövetség számára. Igyekszünk ezeket a vállalkozásokat segíteni, elsősorban tanácsadás és a franchise koncepció fejlesztése révén, de közvetítés és márkaépítés segítségével is.
Hogyan működik a Szlovák Franchise Szövetség, illetve hogyan segíti a franchise térnyerését az országban?
Az SFA egy non-profit szakmai szervezetet jelent, amely a franchise-t, mint vállalkozásfejlesztési módszert alkalmazó (egyaránt külföldi és szlovák alapítású) cégek és vállalkozók számára kínál szakmai szolgáltatásokat. Mivel még kevésbé elterjedt Szlovákiában, továbbra is a franchise ismertségének előmozdítása és az elméleti háttér minél szélesebb vállalkozói körökkel való megismertetése a fő cél.
Tervezik valamilyen együttműködés kialakítását a szomszédos országok szakmai szervezeteivel?
Igen, mindenképp. A Cseh Franchise Szövetséggel már néhány évvel ezelőtt el is indult egy szorosabb együttműködés, aminek eredményeként kölcsönösen részt veszünk a különböző franchise eseményeken, aktívabb média együttműködést alakítottunk ki és a piaci információkat is megosztjuk egymással. Hasonló együttműködés kialakításán dolgozunk az osztrák szövetséggel is, illetve idővel, a határos országokkal is szeretnénk. Elindítottunk egy franchise kiállítást is Pozsonyban, ami reméljük, hogy meghatározóvá válik a régióban és ahová a környező országokból is várjuk az érdeklődőket.
Milyen eredménnyel zárult ez a kiállítás? Ön hogyan értékeli a rendezvényt?
Az első franchise kiállítás Pozsonyban sikeres volt és az ötlet életképesnek bizonyult. A rendezvény nemcsak a kiállítóként résztvevő (nemzetközi és hazai) franchise márkák számára teremtett lehetőséget koncepciójuk bemutatásához és népszerűsítéséhez, de az ellátogatók is rengeteg ismerettel és tapasztalattal gazdagodhattak, ráadásul első kézből a már több éve tevékenykedő franchise gazdáktól. A két napos kiállításon összesen 423 látogató vett részt. A szervezők által végzett felmérés alapján a megkérdezett résztvevők 82 százaléka nagyon elégedett volt az előadásokkal és 65% döntött valamelyik franchise koncepció megvásárlása mellett.
Ezek szerint lesznek további franchise expók is Szlovákiában?
Az első kiállítás sikere mindenképp megteremtette a lehetőséget a folytatáshoz, így a következő években is megrendezésre kerül az expó. Hisszük, hogy a következő években még vonzóbb eseménnyé fog válni a régióban, érdekes kiállítókkal és magas szintű kísérő programokkal.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Interjú Nagy Andreával, a Party Point hálózat alapítójával.
Augusztus utolsó napjaiban Szigetszentmiklóson megnyitotta első franchise egységét a miskolci székhelyű Gofrim. A kategóriájában kiemelkedően alacsony befektetést igénylő koncepció vélhetően fel fogja magára hívni a figyelmet a vendéglátóipari üzletet és vállalkozást kereső és indítani szándékozó átvevőjelöltek között.
Magyarországon jelenleg több legalább nagy városban tervezünk új fánkozót nyitni” – árulta el Peter Straňák, a La Donuteria hálózat tulajdonosa.”
Kiss Tímea és párja Péter amellett, hogy magániskolát üzemeltet, már a második franchise hálózathoz csatlakoznak, ám most, mint mester partnerek.
Interjú Orovica Szilárddal, a Bubbles önkiszolgáló mosodahálózat új vezérigazgatójával.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
Sokak számára ködös kifejezés lehet a "franchise", mint üzleti modell - de mi is a titka ezeknek a sikeres márkáknak?
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...