2013.12.02.

Egyre több franchise hálózat

A szlovák franchise piac helyzetébe engedett bepillantást a Szlovák Franchise Szövetség (SFA) elnöke. Szorosabbra fűznék a kapcsolatot a szomszédos országokkal.

Hogyan értékeli a franchise piac helyzetét Szlovákiában?
Jelenleg összesen több mint 120 franchise márka van jelen Szlovákiában, melyeknek mintegy negyedét adják a szlovák koncepciók. A fejlett országokban ez az arány pont az ellenkezőjét mutatja, azaz a hazai rendszerek érvényesülnek inkább. Ebben a tekintetben tehát még fel kell zárkózni. Ugyanakkor mind a külföldi, mind pedig a szlovák hálózatokhoz tartozó egyéni franchise partnerek száma folyamatosan növekszik és egyre több vállalkozó van tisztában a franchise elméleti, jogi és üzleti vonatkozásaival. A franchise üzleti alkalmazásának és térnyerésének legnagyobb akadályait eddig a tudatlanság és a bizalmatlanság jelentette, azonban ez megtörni látszik – egyre szélesebb körben ismert ez a vállalkozásfejlesztési forma, és egyre szélesebb fogyasztói rétegeket érnek el segítségével a hálózatok.

Jozef Šétaffy, a Szlovák Franchise Szövetség (SFA) elnöke Fotó SFA, Franchising.sk

„Az első franchise kiállítás Pozsonyban sikeres volt és az ötlet életképesnek bizonyult. A két napos kiállításon összesen 423 látogató vett részt. A szervezők által végzett felmérés alapján a megkérdezett résztvevők 82 százaléka nagyon elégedett volt az előadásokkal és 65% döntött valamelyik franchise koncepció megvásárlása mellett.”
Jozef Šétaffy, a Szlovák Franchise Szövetség (SFA) nemrégiben kinevezett elnöke

Milyen területeken, ágazatokban tapasztalható leginkább a fejlődés?
Franchise márkákat legnagyobb számban a gasztronómia, az egészséges táplálkozás és a fitnesz szegmensekben találunk. Sok vállalat, vállalkozás dolgozott ki és valósít meg sikeres franchise stratégiát élelmiszer áruház, szépségápolási, ruházati és sportszer koncepciókhoz is, de találkozhatunk több külföldi és hazai franchise márkával pl. az ingatlanszektorban is. A különböző franchise márkák jelenléte tehát változatos és ebben a tekintetben hasonló szerkezetet mutat, mint az európai átlag. Ugyanakkor a mennyiségi mutatók továbbra is elmaradnak Európától.
Pozitív, hogy egyre több szlovák alapítású hálózat jön létre – a jövőben elsősorban ezen a területen várunk fellendülést, illetve nagyobb cselekvési teret a Szövetség számára. Igyekszünk ezeket a vállalkozásokat segíteni, elsősorban tanácsadás és a franchise koncepció fejlesztése révén, de közvetítés és márkaépítés segítségével is.

Hogyan működik a Szlovák Franchise Szövetség, illetve hogyan segíti a franchise térnyerését az országban?
Az SFA egy non-profit szakmai szervezetet jelent, amely a franchise-t, mint vállalkozásfejlesztési módszert alkalmazó (egyaránt külföldi és szlovák alapítású) cégek és vállalkozók számára kínál szakmai szolgáltatásokat. Mivel még kevésbé elterjedt Szlovákiában, továbbra is a franchise ismertségének előmozdítása és az elméleti háttér minél szélesebb vállalkozói körökkel való megismertetése a fő cél.

Tervezik valamilyen együttműködés kialakítását a szomszédos országok szakmai szervezeteivel?
Igen, mindenképp. A Cseh Franchise Szövetséggel már néhány évvel ezelőtt el is indult egy szorosabb együttműködés, aminek eredményeként kölcsönösen részt veszünk a különböző franchise eseményeken, aktívabb média együttműködést alakítottunk ki és a piaci információkat is megosztjuk egymással. Hasonló együttműködés kialakításán dolgozunk az osztrák szövetséggel is, illetve idővel, a határos országokkal is szeretnénk. Elindítottunk egy franchise kiállítást is Pozsonyban, ami reméljük, hogy meghatározóvá válik a régióban és ahová a környező országokból is várjuk az érdeklődőket.

Milyen eredménnyel zárult ez a kiállítás? Ön hogyan értékeli a rendezvényt?
Az első franchise kiállítás Pozsonyban sikeres volt és az ötlet életképesnek bizonyult. A rendezvény nemcsak a kiállítóként résztvevő (nemzetközi és hazai) franchise márkák számára teremtett lehetőséget koncepciójuk bemutatásához és népszerűsítéséhez, de az ellátogatók is rengeteg ismerettel és tapasztalattal gazdagodhattak, ráadásul első kézből a már több éve tevékenykedő franchise gazdáktól. A két napos kiállításon összesen 423 látogató vett részt. A szervezők által végzett felmérés alapján a megkérdezett résztvevők 82 százaléka nagyon elégedett volt az előadásokkal és 65% döntött valamelyik franchise koncepció megvásárlása mellett.

Ezek szerint lesznek további franchise expók is Szlovákiában?
Az első kiállítás sikere mindenképp megteremtette a lehetőséget a folytatáshoz, így a következő években is megrendezésre kerül az expó. Hisszük, hogy a következő években még vonzóbb eseménnyé fog válni a régióban, érdekes kiállítókkal és magas szintű kísérő programokkal.

Egyre több franchise hálózat

Jelenleg nincsen hozzászólás ebben a témában. Legyen Ön az első!

Fórum 62 téma, 108 hozzászólás

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank