Repkedő pizzafutárok a fejünk felett

A DomiCopter "bevetés" közben. A YouTube-ra feltöltött videón azt láthatjuk, hogy – az AeroSight nevű cég által épített és irányított – DomiCopter egy hosszabb táv megtétele után biztonságban leszállította a megrendelt pizzát.
Csütörtök
2013.06.06.
A Domino’s Pizza hálózat egyik mester franchise partnere elvégezte a világ első pizza szállító drónjának tesztrepülését.
 

Az amerikai alapítású Domino’s hálózat nagy-britanniai mester franchise partnere hajtotta végre a történelem első jegyzett pilóta nélküli, légi pizza-szállítását. A távirányítású, nyolcpropelleres légi jármű* két pepperónis pizzát szállított egy Londonhoz közeli város felett. Amennyiben a „DomiCopter” többnek bizonyul egy szimpla PR fogásnál, a Domino’s hálózat forradalmasíthatja a házhozszállítást. A franchise-óriás kiadott egy videó felvételt, amin egy – általában háborús helyzetekben használt – drón-helikopter látható amint kézbesíti a pizzát a vásárlónak.

A Domino’s angol franchise ága bebizonyította, hogy a pizzafutár drónok megjelenése már nem vész a távoli jövő homályába. Annak ellenére, hogy sokan csak egy reklámfogást látnak az egészben (meg kell jegyezni annak sem utolsó – a videó feltöltése után rekord mennyiségű érdeklődés futott be a brit franchise üzletekhez), a brit Domino’s bizony komolyan veszi a lehetőséget. Egy sajtónyilatkozatban közölték, hogy a cég folyamatosan keresi az innovatív megoldásokat a pizzák még nagyobb távolságban történő és még gyorsabb házhozszállításához és a drónok bevetése lehet a megoldás. – „Jelenleg nincs egyszerűbb és gyorsabb módja a házhozszállításnak a repülésnél, hiszen a légi járműveknek nem kell a forgalmi szabályokat és sebességkorlátozásokat betartani” – mondta el a cég szóvivője és hozzátette fontolóra veszik egy „Domino’s Repülő Akadémia” megalapítását is.

A DomiCopter tesztrepülését a nagyszámú érdeklődés mellett vegyes érzelmekkel fogadták az emberek. Vannak, akik a science fiction-ök jövőképét elhozó zászlóshajóként tekintenek a DomiCopterre és hajlandóak lennének akár többet is fizetni a pizzáért, amennyiben azt egy drón helikopter hozza ki. Ráadásul amellett, hogy a pizza minden eddiginél hamarabb jöhet házhoz és nagy élményt jelent egy drón helikoptertől átvenni a forró pizzákat, még a borravalón sem kell aggódni, maximum irányba állítani a drónt, nehogy beleütközzön valamelyik fába a visszaúton.

Természetesen vannak ellenzői is a kísérleteknek, mondván, hogy a pizza szállítás gépesítése és automatizálása munkahelyeket vesz el, ami a jelenlegi, globálisan jellemző magas munkanélküliség mellett kifejezetten kártékony hatással lehet. Emellett sokan attól tartanak, hogy egy apróbb meghibásodás a gépekben, és máris pizzák potyognak majd az égből a gyanútlanul sétálók fejére.

A Domino’s amerikai franchise központja mindenesetre elhatárolódott a mester partner innovációjától és Tim McIntyre, a hálózat szóvivője elmondta, hogy a DomiCopter teljes egészében a britek ötlete - nem tervezik hasonló járművek „bevetését” az Egyesült Államokban. Igaz, a hálózat nem is nagyon tehetett mást, minthogy elhatárolódik az ötlettől, ugyanis az USA-ban a jelenlegi törvényi szabályozások tiltják a pilóta nélküli légi járművek kereskedelmi tevékenységhez kapcsolódó felhasználását. Azonban a drónok őshazájában már rég felismerték, hogy a gépeknek számos adaptációja lehetséges a kereskedelemben és a törvények (várhatóan 2015-ös) újraírásával hamarosan zöld lámpát is kaphat a légi járművek kereskedelmi célú felhasználása; addig azonban elsősorban Európában várhatjuk azok megjelenését.

1960-ban Tom és James Monaghan 500 dollárért (kb. 110.000 Ft) vásárolta meg a „DomiNick’s” pizzázót az amerikai Michigan államban. A következő évben Tom egy Volkswagen Beetle-ért cserébe megszerezte testvére részét és „Domino’s” névre keresztelte át a pizzázót. Mára a Domino’s a világ vezető pizza-szállító hálózatává nőtte ki magát, 10.200 éttermével (amit 96 százalékban franchise partnerek működtetnek) a világ több mint 70 országában van jelen. 2012-ben a hálózat globálisan 7,4 milliárd dolláros értékesítést könyvelhetett el, amelynek több mint a fele (3,9 milliárd dollár) származik a nemzetközi piacokról.

Míg a környező országokban többségében sikeresen működik a Domino’s, Magyarországot eddig elkerülte a hálózat. Hazánkban az elsőszámú versenytárs, a Pizza Hut rendelkezik éttermekkel.

----

*: A pilóta nélküli repülőgép (Unmanned Aerial Vehicle, UAV vagy Remotely Piloted (Aerial) Vehicle, RPV) vagy drón (az angol drone = here (méh) szóból) elsősorban katonai feladatokra alkalmazott olyan repülőeszköz, amely valamilyen ön- vagy távirányítással (leggyakrabban a kettő kombinációjával) rendelkezik, emiatt fedélzetén nincsen szükség pilótára. lyen repülőeszközöket az 1960-as évek óta alkalmaznak a katonai repülésben.


népszerű a fórumban

Az egymilliárd fontos határ

Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...

1 hozzászólás
utolsó 2020.02.16.
Az igazi sportbár hangulat

THE TILTED KILT... :)

1 hozzászólás
utolsó 2016.08.22.
Egészség és élvezet együttese

Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.

1 hozzászólás
utolsó 2014.08.02.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano

Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!

1 hozzászólás
utolsó 2013.11.07.
Négy az egyben

Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c

1 hozzászólás
utolsó 2013.10.24.
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!

Kedves Zizu!   További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...

2 hozzászólás
utolsó 2013.07.15.
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!

Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!

2 hozzászólás
utolsó 2013.07.15.
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise

Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.

2 hozzászólás
utolsó 2013.05.21.