Egy tanár, aki már a saját iskoláját vezeti

Edukido
Edukido / Most szeptemberben Érden nyitott meg a lengyel koncepció első hazai tanodája.
Szerda
2023.11.29.
Virág 2006-ban zongora tanárként kezdett dolgozni, majd az állami oktatási rendszerben éneket is tanítanott. 2023-ban viszont úgy döntött, saját vállalkozásba kezd és a lengyel Edukido-hoz csatlakozva ma már játékos, kreatív órákat tart Lego építőkockákkal gyermekeknek.
 

Miért döntöttél végül úgy 2023-ban, hogy ne csak tanárként, de vállalkozóként is kipróbáld magad?

Régebben hoztam meg ezt a döntést. Korábban  zongora tanárként az esti órákig tanítottam, a gyermekvállalást követően viszont legkésőbb délután szerettem volna befejezni a munkát és elkezdtem más lehetőségeket keresni. Fél évig tartott míg beért a gondolat és megfogalmazódott bennem, hogy milyen irányba haladjak. Ekkor találkoztam először az Edukido-val, amikor a hálózat elkezdte a partnerkeresést Magyarországon. Rögtön az jutott az eszembe, hogy ez mekkora ötlet, a tapasztalatom szerint ugyanis egyre nagyobb az igény a gyermekfejlesztésre. A Lego-val ezt pedig játékosan lehet beiktatni a foglalkozásokba úgy, hogy a gyerek sem érzi kényszernek. Láttam, hogy különböző tematikák vannak a  földrajztól kezdve, a fizikán és történelmen át egészen az űrkutatásig. Mindegyik tematikában az a közös, hogy a gyerekek  játszva tudnak tanulni, fejlődni.

Belevágtál volna hasonló vállalkozásba egyedül is? Vagy előnynek érzed, hogy egy hálózat segítségét tudhatod magad mögött?

Bevallom őszintén, bele sem gondoltam volna magamtól ebbe az ötletbe. Az oktatási koncepció volt az, ami igazán vonzóvá tette az egészet. Emellett hatalmas biztonságot adott nekem az, hogy egy kész rendszert vehetek át és nem nekem kell foglalkoznom a módszertan kialakításával és fejlesztésével.

A lengyel központ mindenben segített és mellettem állt. A  marketingtől kezdve, az órák felépítéséig az összes anyagot megkaptam tőlük, sőt a mai napig is, ha kérdésem van,  öt percen belül választ kapok tőlük email-ben. 

Hatalmas motivációt és biztonságot jelent, hogy van egy kreatív csapat, akik folyamatosan dolgoznak az új anyagokon. Nagyon segítőkésznek bizonyultak, egész nyár azzal telt, hogy leveleztünk és lektoráltam a fordításokat, amiket elkészített a központ. Segítettek a kezdeti elindulásban, kaptam üzleti tervet tőlük, tantervet, az órák felépítését, egy teljes tudásanyagot, amiben minden benne van. Ezt még egy 5 napos jelenléti képzés egészítette ki. Ebből 3 napot konkrétan csak a Lego építésekkel töltöttem.

Hogyan érzed, ideális az Edukido olyan tanároknak, akik hozzád hasonlóan keresik az útjukat?

Azt hiszem igen, csak kell hozzá egy kis kurázsi. Itt a tanárnak is meg kell tanulnia leereszkedni a földre és együtt játszani a gyerekekkel. A képzés első napján csak fogtam a fejem, hogy mibe kerültem, meg kellett tanulni ismét gyerekfejjel, kreatívan gondolkozni és játszani, a semmiből alkotni valamit. 

Aktív munkát igényel az értékesítés is, a szülőknek való előadás, valamint a bemutató órák.

Milyen terveid vannak az elkövetkezendő időszakra? Mennyire vált be üzletileg a döntésed?

Úgy látom, bevált üzletileg, de nem az egyik napról a másikra hozza meg az eredményt, szerintem ez egy folyamat. A szülőknek meg kell ismerni ezt a lehetőséget és a  gyerekek megosztják egymást között. Szépen lassan lesznek teltházasak a csoportjaim. De a lengyel központ is ezt kommunikált felém, hogy jó néhány hónap szükséges az indulást követően, mire betelnek a helyek.

Az Edukido csak tanároknak  szól vagy mások számára is el tudnád képzelni ezt a koncepciót?

Nem árt, hogyha rendelkezik a partner pedagógia tapasztalattal. Ám a kész tanmenetnek köszönhetően, ill. az alapos betanítással bárki kiváló Edukido átvevővé válhat, ha benne van a megfelelő elhivatottság.

Mi volt a legnagyobb kihívás az indulásban?

Nem mondhatok olyat, ami nagyon nehéz lett volna. A terembérlés, a betanítás, a fordítás mind gördülékenyen ment. A legnagyobb kihívás az volt, amikor jelentkezett nálam például egy óvodaigazgató, hogy érdekli a foglalkozás. Bemutattuk a szülőknek, aztán nem volt egy jelentkező sem. De úgy gondolom, hogy ehhez idő kell, az elindulás volt a legnehezebb.

Melyik korosztály  a legfogékonyabb szerinted az Edukido foglalkozásra?

A kisiskolások, a nagycsoportos óvodások és az alsó tagozatos gyerekek élvezik a legjobban. Emlékszem, amikor először előadtam a szülőknek, mondtam, hogy "Lego" és kipattant a szülők szeme, mert a legtöbb gyerek általában szeret legozni. Sokszor nagyon hálásak a szülők, hogy végre nem a számítógép vagy a telefonon játszika gyerek, hanem talál egy alternatívát, ahol használja mind a 10 újját, hogy építsen és a finommotorikus készségeit, valamint a kreativitását fejlessze. De minden korosztályra vannak blokkok 3-tól 12 éves korig.

Hogy néz ki egy foglalkozás, milyen a gyakorlatban az Edukido?

Legutóbb például egy várat építettünk és történelemről tanultunk. Minden órának van egy tematikus kerete, de mindig egy kicsit más eredmény születik. A várépítés során például a gyerekek alkották meg a piacot, a lovagi részt és a tróntermet, amit nagyon élveztek. 

Van, hogy külön prototípust építek, ami alapján az órán be tudom mutatni nekik a működési elvet - pl. egy vizimalmot. Aztán a fiatalok önállóan létrehozzák a saját verziójukat, amiben segítek nekik. Általában akkor van szükség bemutató modellre, amikor komplex mechanikai elveket tanulunk.

Hogy látod a koncepció jövőjét Magyarországon?

Szerintem biztos sikerre van ítélve! Annyira egyedi a módszertan és formabontó, hogy elvétve találnak csak ilyen lehetőségeket a szülők. A gyerekek is imádják, hiszen azért járnak hozzánk, hogy játszanak.

Néhány éven belül nem egy-két, hanem inkább 20-30 iskolát látok országszerte.


Franchise tanácsadó