Új franchise óriás van születőben?
Alapfelosztás a franchise rendszerekben, hogy a rendszergazda néhány saját üzlet után úgy dönt, külső tőkét is bevon és megnyitja a hálózatát más vállalkozóknak. A belépő partnerekből átvevők lesznek, akik az ő mintájára megnyitják saját egységüket. Ezt az ökoszisztémát néha a mester partnerek bonyolítják tovább, akik a kettő közé ékelődnek a hierarchiában - ők általában a külföldi terjeszkedés során, teljes országra veszik meg a franchise jogot, amit aztán helyi szinten tovább adhatnak, mint egy kvázi-rendszergazda.
Aztán vannak az esernyő márkák. Olyan tőkeerős cégek, mint a Yum! Brands, a Restaurant Brands International (RBI) vagy az Inspire Brands. Ez a trió röpke 115.000 éttermet üzemeltet világszerte fejenként 28-55 ezer lokációval. Kisebb "óriások" is vannak a piacon, akik általában néhány ezer egységet visznek. Minden esetben brand specifikus vállalatokról van szó. Egy-egy ilyen esernyőszervezet, a rendszergazdák felé lép és közös megegyezés keretében "megveszik tőle" a rendszergazda szerepét, mint ahogyan egy tech cég kivásárol egy start-upot. A ma ismert legnagyobb márkák többsége ebben a helyzetben van, a Yum! keze alatt van például a KFC és a Pizza Hut is, a többiek pedig az amerikai franchise piac maradékát üzemeltetik. Kivétel ezalól a McDonald's melynél inkább a multi-unit átvevők dominálnak, itt továbbra is a rendszergazda irányít de a partnereknek olyan tömörülései is jelen vannak, akik a teljes hálózat több, mint 10%-át üzemelik.
Azért van ennek jelentősége, mert idén felreppent a hír, hogy értékesíthetik a Subway-t. A sorozatos bezárások után a szendvicsező-lánc még mindig a toppon van étterem-számok tekintetében ezért megbillentheti a mérleg nyelvét, ha valamelyik óriás úgy dönt bevállalja a néhány milliárdos vétel árat.
A felsorolt szereplők közül végül egyik sem volt elég gyors, habár jelentek meg hírek arról közel 2 éve, hogy az RBI megvenné a Subway-t végül egy magántőke-befektetési vállalkozás lett az új tulajdonos, méghozzá tegnap óta. A cég 9.6 milliárd dollárért vette meg az étteremláncot. A Roark nem szerepelt a listában, ugyanis a csoport számos szegmensben terjeszkedik, az étterem piac csak egy, ott pedig a franchise rendszereiket az Inspire Brands köti össze 32.000 egységgel. Azzal, hogy kivásárolta a Roark a Subway-t feltehetőleg ez a márka is az Inspire Brands alá fog kerülni, habár ez még nem egyértelmű. Ha mégis így történne a Subway a maga 37.000 egységével dobogós második helyről, vezető pozícióba lökné a csoportot az üzemelt éttermek számában.
Az Inspire Brands és a Roark az utóbbi években kezdett igazán komoly terjeszkedésbe. 2016-ban megvették a Jimmy John's-t (egy másik szendvicsező hálózatot), 2018-ban az Arby's-t, a Sonic-ot, és a Buffalo Wild Wings-et, 2020-ban a legnagyobb fánkozó márkát a Dunkin'-t, illetve a Baskin-Robbins-t. Illetve, ha ez nem lenne elég, a Roark tulajdonában van a Focus Brands it, mely az Inspire Brands-hez hasonló "kezdődő" esernyőmárka, mely jelenleg további 6000 éttermet üzemel. Még nem tiszta, hogy Roark melyikhez fogja csatolni a Subway-t ugyanis mind az Inspire Brands-nél, mind pedig a Focus Brands-nél vannak szendvicsező koncepciók már.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Honnan tudjuk mennyire komoly egy árvíz vagy tornádó? Elég kérni egy gofrit és kiderül.
Mikor és mennyi pizzát esznek a pentagonban, és mi következik ebből?
Mi áll az olyan cégek sikere mögött, mint a Foodora vagy éppen a Wolt?
Magyarországon is gyakran házasítják össze a különböző ízvilágokat a kisebb sarki éttermek, a Poe Poe is hasonló vonalon, de merőben eltérő ízkombinációkon keresztül kínál ígéretes üzleti lehetőséget.
Már évekkel ezelőtt felreppent a hír, hogy hazánkba látogathat az étteremlánc, de most egy hivatalosabb megerősítést is kapott a pletyka.
legolvasottabb
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Sokak számára ködös kifejezés lehet a "franchise", mint üzleti modell - de mi is a titka ezeknek a sikeres márkáknak?
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.