Feszűl a húr az étteremláncok és a munkaerőpiac között
Ez nem meglepő annak fényében, hogy az Egyesült Államokban a megélhetést aligha biztosító gyorséttermi pozíciókra állandó munkaerő hiány mutatkozik, a márkáknak tehát meg van kötve a keze: fizetésemelést nem igen tudnak adni, a jelenlegi összegért viszont nem szívesen dolgozik senki - a megoldást papíron az AI eszközök jelenthetik.
Még messze vagyunk a futurisztikus jelenettől, ahol robotok rakják össze a rendelést a konyhán - habár néhány lánc már több lokáción is tesztel ilyen berendezéseket. Viszont vannak csatornák, ahol komoly teret tud hódítani az AI, méghozzá gyorsan. Elsősorban a drive-thru, autós rendeléseket és a telefonos kiszolgálást helyettesítené több márka.
Az Egyesült Államok legnagyobb láncai közül a Taco Bell, Chipotle, Popeyes és a Domino's is tesztel már AI hang asszisztenseket. Az utóbbi hetekben a Wingstop élesben is bevezette a saját ConverseNow által fejlesztett "robotját", hogy a telefonos rendeléseket levezesse, ugyanez a megoldás műküdik a Domino's és Fazoli's étteremláncokban.
Állandó vitát jelent a fogyasztók és a vállalatok között az automatizáció etikai kérdése, marad-e munkahely ha mindent robotokra bíznak a hálózatok? Egy rövid történelmi visszatekintés esetén ennek az ellenkezőjét láthatjuk: a gyártósorok elterjedése nem okozott munkanélküliséget, pedig már több évtizede terjednek ehhez köthető rémhírek. A gyorséttermi szektorban erre a legjobb példa az önkiszolgáló kioszkok bevezetése, melyhez a legtöbb fogyasztó szintén az éttermi személyzet létszámcsökkentését kötné - hiszen minek álljon a kasszában egy alkalmazott, ha a vendég önállóan is leadhatja rendelését? Az eddigi kimutatások alapján azonban ez a félelme se vált valóra, a kasszából a konyhába kerültek át az emberek, de a legtöbb ehhez köthető kutatás arra jutott, hogy érdemi létszámcsökkentés nem történt. Mindezek ellenére még a jövő zenéje, hogy az önkiszolgáló drive-thru és telefonos asszisztensek hogyan érintik a piacot, azt már a legtöbb előrejelzés kimutatta, hogy a megszokott telefonos ügyfélszolgálatoknak akár már a közeljövőben is megáshatja a sírját a technológia.
A McDonald's 2019 óta már élesben is elkezdte ezen alapon tesztelni saját AI megoldását. Az étteremlánc az elsők között kezdett modernizálásban, így pl. érintőképernyős kioszkok bevezetésébe. Ennek érdekében a franchise hálózat több induló tech startupot is felvásárolt az utóbbi években. Habár a közösségi médiában egyenlőre vegyes tapasztalatok mutatkoznak, a technológia nem hibamentes, de ahogyan azt a ChatGPT vagy a képgenerátorok fejlődéséből láthattuk a következő években merőben átalakulhat ezek képessége.
Az amerikai piac jövöjét az úgynevezett "Chipotlane" megoldás vetítheti előre. A Chipotle étteremlánc ilyen néven futó "éttermei" tulajdonképpen már csak átvételi pontként üzemelnek, a gyalog vagy autóval betérő vendégek átvehetik kész rendelésüket, de a helyben fogyasztásra már nem igen van lehetőség. A kisebb alapterületen és vendégtér nélkül sokat tudott így spórolni az étteremlánc. Nem meglepő, hogy a koncepció futótűzként kezdett elterjedni és egyre több étterem nyit hasonló egységeket korlátozott funkciókkal.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A több, mint 50 éves múltja ellenére a világ legnagyobb kávézóláncának kevesebb, mint 10 éve van drivethru modellje, de a dobás nagyon bevált a franchise számára.
Honnan tudjuk mennyire komoly egy árvíz vagy tornádó? Elég kérni egy gofrit és kiderül.
Mikor és mennyi pizzát esznek a pentagonban, és mi következik ebből?
Mi áll az olyan cégek sikere mögött, mint a Foodora vagy éppen a Wolt?
Magyarországon is gyakran házasítják össze a különböző ízvilágokat a kisebb sarki éttermek, a Poe Poe is hasonló vonalon, de merőben eltérő ízkombinációkon keresztül kínál ígéretes üzleti lehetőséget.
legolvasottabb
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Hogyan esnek csapdába a franchise hálózatok a megújulást kergetve.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
népszerű a fórumban
Az egymilliárd fontos határ
Tisztelt Szerkesztoseg! Szeretnem felvenni a kapcsolatot a Costa Coffee magyarorszagi franchise partnerevel kavezo nyitasa temakorben. Tudnak ebben segiteni szamomra?...
Az igazi sportbár hangulat
THE TILTED KILT... :)
Egészség és élvezet együttese
Augusztus elsején megnyitott a Chillbox, Görögország legnagyobb joghurtbár hálózatának második magyarországi egysége is, a budapesti Aréna Plázában.
Tovább hódít Budapesten a Vapiano
Már az utolsó simításokat végzik a WestEnd-ben, végül holnap nyitja meg kapuit az új étterem!!
Négy az egyben
Egy érdekes videó interjú, amiben két Villa franchise partner is megszólal: http://www.youtube.com/watch?v=LQexDaZ9p7c
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Kedves Zizu! További információkat talál a franchise katalógusban - http://franchising.hu/franchise/30/my-culture/ - ahol többek közt megtalálja az angliai...
Kávézó vagy Kioszk? Is-is!
Lehet bővebb információt kapni az üzleti lehetőségről? Köszönöm!
Jövőre indul a Fröccsbusz franchise
Szeretnék részletes információt kapni balatoni szezonális működtetéshez a Fröccsbuszról.