A stafétabot átadása: A franchise viszonteladási programok felemelkedése

Kedd
2024.06.18.
A franchise szektorban egyre magasabb viszonteladási arányokat tapasztalunk, főleg külföldön. Ennek számos oka lehet, beleértve a márka érettségét és a piaci dinamika változását.
 

Bár továbbra is kiemelt cél az új partnerek toborzása, egyre több rendszergazda foglalkozik a meglévő egységek tulajdonosok közötti átruházásával (resale). A Franchise Update Media 2024-es Éves Franchise Fejlesztési Jelentése (AFDR) szerint a franchise-ok 61%-a rendelkezik már formális viszonteladási programmal erre a célra.

Ez az adat tükrözi a franchise tulajdonjog evolúcióját mely lineáris útról egyre inkább az életciklus-megközelítésre helyeződik át. Ahogy a márkák megérnek és a piacok változnak, a tapasztalt franchise rendszerek megértik a viszonteladási folyamat intézményesítésének fontosságát. Egy jól megtervezett viszonteladási program biztosítja a rendezett átadási folyamatot, amely védi az összes érintett felet - a vevőt (belép franchise átvevő), az eladót (korábbi franchise átvevő), a többi franchise partnert és magát a rendszergazdát.

Kétrészes stratégia

Alapjában véve egy hatékony viszonteladási kezdeményezés két fő célt szolgál. Az első, hogy a kilépni kívánó franchise partnereknek életképes kivezetési és likviditási utat biztosítson a tulajdonlásuk évei vagy évtizedei alatt felépített tőke mozgósításához. Ahelyett, hogy bezárnák az egységeket, a hálózatok elősegíthetik a vevők és az egységek közti kapcsolatteremtést a zökkenőmentes tulajdonosváltás érdekében, amely megőrzi a franchise egységet és megtartja a munkahelyeket.

A második fő előny egy strukturált út létrehozása az új franchise partnerek számára, hogy könnyebben beléphessenek a rendszerbe a megalapozott, működő egység átvételével. Bár egy új vállalkozás indítása mindig magában hordozza a kockázatot, a viszonteladások viszonylag alacsonyabb kockázatú belépési pontot kínálnak azáltal, hogy lehetővé teszik az új tulajdonosok számára, hogy a meglévő személyzettel, működési tapasztalttal, cashflow-val és márkaismertséggel induljanak. Ez vonzó lehetőséggé teszi a viszonteladásokat azon leendő franchise partnerek számára, akik a kezdeti kockázatok mérséklését keresik.

"A multi-unit franchise partnerek valószínűleg az akvizícióra, nem pedig az új egységek nyitására fogják helyezni a hangsúlyt" - mondja Greg Thomas, az LSGF Management elnöke, a Great Clips és a Smoothie King multi-unit franchise átvevője. "Egyszerűen túl drága nulláról indulni. Másrészről sok idősebb multi-unit partner van, akik egyszerűen kiégtek. A profitjuk csökkent, az energiájuk elfogyott, a bérleti szerződéseik pedig majdnem lejártak. Azok az üzemeltetők, akiknek már nincs adósságuk, egyszerűen csak el akarják adni az egységüket és nyugdíjba vonulni. Úgy gondolom, hogy a viszonteladások száma nőni fog, az új nyitások pedig túl költségesek. Földrengésszerű változás lesz."

A franchise viszonteladási programok segítenek a márka jövőjének bebiztosításában.

A sikeres viszonteladási program létrehozása jól meghatározott irányelveket és eljárásokat igényel olyan kérdésekben, mint a jóváhagyási-folyamat, továbbképzés, pénzügyi átruházás, díjak, marketing és jogi előfeltételek. Egy jól kialakított resale folyamat elősegíti a tulajdonjog átruházását, amely megőrzi a franchise tőkét és kapcsolatokat, miközben utat nyit az új partnerek bevonása felé. Ennek hiányában a rendszertelen átmenetek csak destabilizálják az egységeket és károsítják a márka folytonos működését.

 

SAJTÓKÖZLEMÉNY

népszerű a fórumban

Az értékváltás szükségessége

Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.10.26.
Új támogatás innovatív kkv-knak

Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.12.
Fiatal vállalkozók támogatása

Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.01.
Még gyerekcipőben

A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.14.
A hónap végéig nevezhet honlapjával

Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.08.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Kedves Mihály!   Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.24.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.23.
Eladó a MosóMedve Wash&Dry

4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten:   III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...

4 hozzászólás
utolsó 2013.11.10.