A stafétabot átadása: A franchise viszonteladási programok felemelkedése
Bár továbbra is kiemelt cél az új partnerek toborzása, egyre több rendszergazda foglalkozik a meglévő egységek tulajdonosok közötti átruházásával (resale). A Franchise Update Media 2024-es Éves Franchise Fejlesztési Jelentése (AFDR) szerint a franchise-ok 61%-a rendelkezik már formális viszonteladási programmal erre a célra.
Ez az adat tükrözi a franchise tulajdonjog evolúcióját mely lineáris útról egyre inkább az életciklus-megközelítésre helyeződik át. Ahogy a márkák megérnek és a piacok változnak, a tapasztalt franchise rendszerek megértik a viszonteladási folyamat intézményesítésének fontosságát. Egy jól megtervezett viszonteladási program biztosítja a rendezett átadási folyamatot, amely védi az összes érintett felet - a vevőt (belép franchise átvevő), az eladót (korábbi franchise átvevő), a többi franchise partnert és magát a rendszergazdát.
Kétrészes stratégia
Alapjában véve egy hatékony viszonteladási kezdeményezés két fő célt szolgál. Az első, hogy a kilépni kívánó franchise partnereknek életképes kivezetési és likviditási utat biztosítson a tulajdonlásuk évei vagy évtizedei alatt felépített tőke mozgósításához. Ahelyett, hogy bezárnák az egységeket, a hálózatok elősegíthetik a vevők és az egységek közti kapcsolatteremtést a zökkenőmentes tulajdonosváltás érdekében, amely megőrzi a franchise egységet és megtartja a munkahelyeket.
A második fő előny egy strukturált út létrehozása az új franchise partnerek számára, hogy könnyebben beléphessenek a rendszerbe a megalapozott, működő egység átvételével. Bár egy új vállalkozás indítása mindig magában hordozza a kockázatot, a viszonteladások viszonylag alacsonyabb kockázatú belépési pontot kínálnak azáltal, hogy lehetővé teszik az új tulajdonosok számára, hogy a meglévő személyzettel, működési tapasztalttal, cashflow-val és márkaismertséggel induljanak. Ez vonzó lehetőséggé teszi a viszonteladásokat azon leendő franchise partnerek számára, akik a kezdeti kockázatok mérséklését keresik.
"A multi-unit franchise partnerek valószínűleg az akvizícióra, nem pedig az új egységek nyitására fogják helyezni a hangsúlyt" - mondja Greg Thomas, az LSGF Management elnöke, a Great Clips és a Smoothie King multi-unit franchise átvevője. "Egyszerűen túl drága nulláról indulni. Másrészről sok idősebb multi-unit partner van, akik egyszerűen kiégtek. A profitjuk csökkent, az energiájuk elfogyott, a bérleti szerződéseik pedig majdnem lejártak. Azok az üzemeltetők, akiknek már nincs adósságuk, egyszerűen csak el akarják adni az egységüket és nyugdíjba vonulni. Úgy gondolom, hogy a viszonteladások száma nőni fog, az új nyitások pedig túl költségesek. Földrengésszerű változás lesz."
A franchise viszonteladási programok segítenek a márka jövőjének bebiztosításában.
A sikeres viszonteladási program létrehozása jól meghatározott irányelveket és eljárásokat igényel olyan kérdésekben, mint a jóváhagyási-folyamat, továbbképzés, pénzügyi átruházás, díjak, marketing és jogi előfeltételek. Egy jól kialakított resale folyamat elősegíti a tulajdonjog átruházását, amely megőrzi a franchise tőkét és kapcsolatokat, miközben utat nyit az új partnerek bevonása felé. Ennek hiányában a rendszertelen átmenetek csak destabilizálják az egységeket és károsítják a márka folytonos működését.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...