Fiatalok oktatása egyedi megközelítéssel

Világszerte már több mint 40 országban jelen vagyunk, ami lehetővé teszi számunkra, hogy naprakészek legyünk az európai és globális ágazati trendekkel kapcsolatban. A legfontosabb a sikerhez, hogy a jövőbeli magyarországi mester partner megfelelően adaptálja majd a Nutty Scientists know-how-t, illetve, hogy megfelelő készségekkel és ismeretekkel rendelkezzen az értékesítéshez.
- Santiago Martin, NS franchise igazgató
Hétfő
2015.06.01.
A legfontosabb a know-how megfelelő adaptálása, és hogy a franchise partner ismerje piacát” – mondta Santiago Martin. Országos mester partnert keresnek.
 

Hogy halad a Nutty Scientists hálózatfejlesztés Közép- és Kelet-Európában?
A régióban Romániában rendelkezünk a legnagyobb tapasztalattal, itt már 10 éve vagyunk jelen. Az úriember, aki annak idején megvásárolta a mester franchise jogokat, egy pár évvel ezelőtt elhunyt, és a lányára hagyta az üzletet, aki akkor még az egyetemen tanult, így egy rövidebb ideig állt a fejlesztés az országban. Azóta azonban a hölgy átvette az irányítást, természetesen ő egy más személyiség, mint édesapja volt, de az üzleti eredmények meggyőzőek. A régióból emellett még Ausztriában vetettük meg lábunkat két Nutty Scientists egységgel, melyeket nemsokára követi a harmadik is. Itt fiatalemberek vásárolták meg a mester franchise jogokat, és elhivatottságuknak köszönhetően hamar sikeresek lettek. Ezen kívül egyelőre inkább Európa nyugati részén (Spanyolországban, Németországban, Luxemburgban, Franciaországban, stb.) terjeszkedtünk franchise partnerek bevonásával, így jelenleg Kelet-Európába próbálunk még jobban behatolni.

Milyen ágazati trendek figyelhetők meg, mik a legújabb irányzatok? Konkrétan a Nutty Scientists esetén, mely szolgáltatások a legkeresettebbek?
Európában jelenleg azt látjuk, hogy a környezethez kapcsolódó programoknak – mint a fenntartható fejlődés, megújuló energiák vagy környezetvédelem – hatalmas piaca van, ahol sok franchise partnerünk tudott lendületesen növekedni. Ez a kereslet lehetővé teszi számunkra a jelentősebb piaci szereplők elérését intézmények, alapítványok, vállalatok, társadalmi csoportok személyében – csak, hogy egy példát említsek, nemrég a National Geographic-kel dolgoztunk együtt Európa több országában is. Ugyanezt tapasztaljuk Romániában és Ausztriában is, hogy a környezettel kapcsolatos, a szociális és az egészségmegőrző témák fontosabbak, és így nagyobb szerephez is jutnak, mint mondjuk az Egyesült Államokban. Az USA-ban az embereket jobban foglalkoztatják más témák, pl. a technológia.
Egy másik különbség a Nutty Scientists foglalkozások formájában keresendő. Míg az USA-ban az iskola utáni programok és nyári táborok a legnépszerűbbek, addig Európában sokkal jellemzőbbek az iskola-időben szervezett foglalkozások. Az USA-ban a piaci növekedést sokkal inkább a magánszektor vezeti.
Szintén vannak különbségek abban, hogy milyen formátumban működnek a franchise partnerek. Míg Európában a mester franchise partnerré válásnak nem feltétele egy Nutty Scientists központ megnyitása, addig ez Ázsiában elképzelhetetlen lenne. Kínában, Indonéziában, stb. kell, hogy legyen egy kiskereskedelmi üzlet-bemutatóterem, ami természetesen egy magasabb befektetést is jelent, de ott így mennek a dolgok.
Persze minden országban tudják, hogy az ország fejlődése nagyban függ a következő generációk megfelelő felkészítésétől és oktatásától. Ennek köszönhetően azt tapasztaljuk, hogy vagy az állami, vagy a magánszektorban (legtöbbször mindkettőben), egyre nagyobb arányban igyekeznek figyelmüket olyan területek felé fordítani, melyek segítségével jobban felkészíthetik a gyerekeket tudományos témákból. Úgy gondolom, egyedi megközelítésünkkel, programjaink folyamatos fejlesztésével és bővítésével mi ki tudjuk szolgálni ezt az egyre növekvő keresletet.

Kik a Nutty Scientists legjellemzőbb megrendelői, kik jelentik a célközönséget? A szülők, iskolák, esetleg önkormányzatok?
Európában vannak olyan piaci szereplők, akik nincsenek jelen az USA-ban, mint pl. kormányok, minisztériumok, önkormányzatok. Ezek sok országban stratégiailag rendkívül fontosak, ugyanis nagy hatásuk van az oktatásra. Tehát egyrészről ott vannak az állami ügyfelek.
Másrészről számos olyan biztosító, energiavállalat vagy hatalmas multinacionális nagyvállalat (mint a Coca-Cola vagy a Nike) ügyfelünk van, akik marketing tevékenységükön vagy társadalmi felelősségvállalásukon keresztül támogatják a fiatalok oktatását, és rendelnek meg programokat iskolákban, köztereken vagy bevásárlóközpontokban – általában olyan témákban, amelyek számukra is fontosak. Például egy biztosító vállalatnak a gyermekbiztonság, vezetői biztonság, a tűzvédelem, stb. fontos, így ilyen témájú programokat rendelnek annak érdekében, hogy felkeltsék a gyerekek érdeklődését e kérdések iránt. Az energiavállalatok inkább az energiaellátásra, víztisztaságra és ezek hatékony felhasználására szeretnék felhívni a gyerekek figyelmét, ezért ehhez kapcsolódó programokat rendelnek.
Ennek a magánszektornak a tetején pedig ott vannak egyrészt szülők, akiknek fontos, hogy tanuljanak gyerekeik, de szeretnék, hogy közben jól is érezzék magukat. Ők azok, akik beíratják gyermekeiket a táborokba, magánórákra, iskola utáni foglalkozásokat vagy szülinapi partit szerveznek. Másrészt rengeteg programunk van nemzetközi nyelviskolák számára is. Úgy vélem ez a magánszektor adja ügyfeleink legnagyobb százalékát.

Mekkora szabadságuk van a franchise partnereknek a program-kínálat meghatározásakor, illetve azok kivitelezésekor?
Mindent jóvá kell hagynia a franchise központnak, ami a márkanév alatt történik, hiszen nem akarunk olyan tartalmat használni, ami nem tudományosan bizonyított vagy nem megfelelő minőségű. Így tehát az első lépés mindig ez, a központi deklarálás. Ha úgy találjuk, hogy a franchise partner egy ötlete az egész hálózat számára érdekes lehet, akkor a partnerrel tisztázzuk a joghasználathoz kapcsolódó kérdéseket, és végül igyekszünk rendszerszinten bevezetni – igazából ilyen rendszeresen történik, a franchise partnerek rendkívül kreatívak tudtak lenni.

A mester franchise díj jelenleg 75 ezer euró Magyarországon. Mit tartalmaz pontosan ez a franchise csomag?
A franchise csomag tartalmazza a márkanevek és védjegyek használatához kapcsolódó licenceket, a teljes know-how-t, oktatást és az induló eszköz-csomagot, valamint a folyamatos támogatást, közreműködést és fejlesztéseket, egyszóval teljes hozzáférést a rendszerhez. Emellett a mester franchise partnereknek lehetőségük van egyéni franchise átvevők bevonására a területükön belül, így pedig arra, hogy kontrollálják a kereskedelmet és koordinálják a partnereket az országban. Az ezen együttműködések során keletkező belépési díj és havi royalty díjak nagy része a mester partner profitját képezi.
A felkészülés során Magyarországra utazunk, hogy segítsünk a megfelelő kialakításban, az alkalmazottak kiválasztásában és a know-how megfelelő adaptálásában. Rendelkezésükre bocsátunk minden erőforrást, beleértve kapcsolati hálónkat is, pl. nagykövetségekhez, képviseletekhez vagy multinacionális vállalatokhoz (amelyek más országokban már eleve ügyfeleink), stb.

Hogyan néz ki a franchise partnerré válás folyamata?
A kapcsolatfelvétel és általános bemutatást követően az első lépés a titoktartási nyilatkozat aláírása. Amint ez megtörtént, kitűzünk egy időpontot az online Web Ex videó konferencia megtartására, ahol a marketing igazgató részvételével megosztunk minden lényeges üzleti információt. A konferencia során a jelentkezők betekintést nyerhetnek a vállalat több mint 40 országban 20 év alatt kifejlesztett know-how-jába, valamint azokba az eszközökbe, amikkel a franchise partner maximalizálhatja profitját. Emellett a konferencia során mi is megismerhetjük valamennyire a jelentkezőket, hogy milyen személyiségek, milyen referenciáik vannak, stb. Ez a videó konferencia lehetővé teszi, hogy részletekbe menően mutassuk be koncepciónkat, anélkül, hogy nekünk Magyarországra vagy a franchise jelentkezőknek az Egyesült Államokba kelljen utazni – mi megmutathatjuk, mink van, a jelentkezők pedig megbizonyosodhatnak róla, hogy ez az e, amit keresnek.
Amint aláírtuk a franchise szerződést, kezdetét veszi az együttműködés, és ezzel a második lépés, az oktatás, ami két részre osztható: az első érinti a marketinggel, értékesítéssel, a leghatékonyabb reklámeszközökkel kapcsolatos ismereteket. Ez általában azoknak szól, akik a tényleges üzletvezetésért lesznek felelősek. Ez az oktató modul történhet szintén web-konferencián keresztül, vagy az amerikai és spanyol oktatóközpontok valamelyikében. Ekkor adjuk át az induló eszköz csomagot is, ami tartalmaz mindent, amire az üzletindításhoz szükség lehet: marketing anyagokat, felszerelést, díszletet, stb.
Az oktatás második része – ami általában 1-3 hónap után követi az elsőt – már mindenképp Magyarországon zajlik egy franchise instruktor vezetésével. Ez a rész az operatív dolgokat fogja össze, valamint része egy promóciós rendezvény is, ahova a legfontosabb piaci szereplők, valamint azon vállalkozások kerülnek meghívásra, akik más országokban már ügyfeleink – bankok, biztosítók, iskolák, nagykövetségek, multinacionális cégek képviselői. A piaci szereplők elérése mellett a promóciós rendezvény célja, hogy minél nagyobb nyilvánosság előtt indulhasson a márka, illetve az első üzletek is itt köttetnek meg. Attól a pillanattól fogva, hogy a mester franchise partner eldöntötte, hogy csatlakozik, akkor általában 4 hónapot igényel minden felkészülés, az üzletnyitás pillanatáig.
Amint elvégezte a képzéseket, az üzlet és annak irányítása teljes egészében a franchise partneré. Azonban mi is elkötelezettek maradunk az ő sikere iránt, és mellette állunk az üzletvezetés bármelyik területén (pl. saját vagy más franchise partnerek tapasztalatainak megosztásával), ahol segítségre/támogatásra lehet szüksége.

Milyen potenciált látnak a magyar piacban? Hány egyéni franchise partner bevonása lehet reális a mester partner számára?
Világszerte azt látjuk, hogy a Nutty Scientists sikere nem feltétlenül az adott ország gazdasági erejétől vagy méretétől függ, hanem a mester franchise és franchise partnerek munkájától, kapcsolati hálójától, értékesítői és marketing képességeiktől és piacismereteiktől. Talán ez utóbbi külön is kiemelkedik, és mi is elsősorban ezt a kritériumot támasztjuk, amikor meghatározzuk a franchise átvevők területét, ahol kizárólagosság mellett működhetnek. Van, aki egy városban, van, aki egy megyében/régióban és van, aki akár több országban egyszerre tud a leghatékonyabban működni – mi ilyen szempontból rugalmasak vagyunk, és vannak különböző moduljainak, bármekkora területért felelős franchise partnerről is legyen szó. Tehát ez fogja meghatározni, hogy a mester franchise partner hány egyéni franchise partnert tud bevonni az országos lefedettség eléréséhez.

Általában milyen megtérüléssel, rentabilitással számolhatnak a mester franchise és franchise partnerek?
Ezt nem lehet egy számban meghatározni, ugyanis akkora különbségek vannak az egyes partnerek értékesítései között – míg valaki 2 millió dolláros forgalmat bonyolít, addig egy másik partner csak 15-20 ezer dollárosat. Így nem igazán lehet ezt ennyire leegyszerűsíteni, a 2 milliós forgalmú franchise átvevő pl. nem is a legnagyobb területtel rendelkező partner, de ő az, aki rengeteg (a legkülönbözőbb típusú) ügyfelet szerzett, folyamatosan megy előre, és ez a hozzáállás tette őt ilyen sikeressé. Így megint csak azt tudom mondani, hogy a partnerek személyisége a legfontosabb, hogy tudja, hogyan kell dolgozni a piacon.
Persze most egy standard franchise partnerről beszélünk – egy egész országért felelős mester partnerként gyakorlatilag végtelen lehetőség áll rendelkezésre.