A franchise, ami meghódítja a világot
Amikor Boban Melkus 2013-ban először kipróbálta a szobából menekülős, kijutós (“Room Escape”) játékot Budapesten, azon az estén nem tudott aludni az izgalomtól. Ez a játék, amiben kis (2-5 fős) csapatoknak kell megoldaniuk különböző feladatokat, rejtvényeket (kiszabadulni a börtönből, bankot rabolni, megmenekülni egy nukleáris katasztrófától, stb.) annyira lázba hozta, hogy – az ő szavaival élve – annyi adrenalin szabadult fel benne, mint szörfözés vagy búvárkodás során. “Addig nem nyugodtam, amíg meg nem alapítottuk saját vállalkozásunkat” – kezdi történetét Melkus úr.
Ugyanebben az évben Melkus feleségével és magyarországi partnereivel, megalapította a Roomescape Kft-t. Nem véletlen, hogy minden Budapesten kezdődött, hiszen az első európai “Escape Room” a magyar fővárosban nyitotta meg kapuit még 2011-ben, és Budapest mára már a játék “Mekkájává” vált – majd' minden sarokra jut egy helyszín.
Melkus és vállalkozó társai először Bécsben kezdték meg a helyi partner felkészítését, és egy helyszín kialakítását abban az idős épületben, amelyben a híres zeneszerző Beethoven meghalt. Azonban a kezdeti infrastrukturális problémák miatt végül az első franchise helyszín Újvidéken nyitott meg 2013 végén. Röviddel ezután nyitottak menekülős szobákat Bécsben és Stockholmban. Látván a nemzetközi érdeklődést és lelkesedést a szórakoztató program iránt – különösen a fejlett országokban – hamar a franchise rendszer kidolgozása mellett döntöttek.
Ma franchise partnerek működnek Belgrádban, Bécsben, (az ausztriai) Elmau városában, Zágrábban és Los Angelesben, miközben számtalan további helyszínen folynak az előkészületek. Mester franchise szerződéseket kötöttek Franciaország, Anglia és Olaszország területére, és hamarosan megnyílnak az első helyszínek Párizsban, Londonban és Firenzében. Egy helyszín kialakítását és irányítását tartalmazó egyéni franchise jogokat már kiadtak Split-ben, San Franciscóban, Chicagóban és Madridban. Ezek a központok már a nyitás/előkészületek realizálásának fázisában van. “Kizárólag franchise rendszerben szeretnénk bővülni. Ahol egyéni (single-unit) franchise szerződéseket kötünk, ott az a szabály, hogy a helyi franchise partner mindig elsőbbséget élvez a további üzletnyitásoknál, ahogy történt például Horvátországban is – ez biztosítja nekik az “elsőbbségi jogot”. Mielőtt megkötöttük volna a franchise szerződést split-i partnerünkkel, megkérdeztük a zágrábi partnereket, hogy nem szeretnének-e ők nyitni Splitben. A célunk egy fair hozzáállás kialakítása, valamint átvevőink biztosítása afelől, hogy egymásnak nem jelentenek konkurenciát” – magyarázta el Boban Melkus.
Szerinte a legtöbb single-unit franchise átvevő olyan, mint ő: kipróbálták a játékot (velük vagy egy másik cég helyszínén) és legtöbbjüket legalább annyira felvillanyozta ez a program, mint őt. “A Los Angeles-i franchise partnerünk például programozóként dolgozott a Yahoo vállalatnál, és családjával utazgatott Európában. A játékot Újvidéken próbálták ki feleségével, két tinédzser fiával és nyolcéves kislányával. Annyira jól érezték magukat, hogy kipróbálták a bécsi és stockholmi helyszíneket is, majd úgy döntöttek, hogy megvásárolják a franchise jogokat” – avatott be az első amerikai franchise átvevő történetébe Melkus.
Általában azt szokta mondani, hogy egy szabadulós játék-központ legalább két szobával kell, hogy rendelkezzen, de az üzleti tervektől függően akár több is lehet. Mégis a két szobás központ a leggyakoribb, ehhez egy 90 négyzetméteres helyszínre van szükség. A franchise belépési díj megfizetésével a franchise partner komplex támogatási rendszert kap a szobák tervezésétől kezdve a tanácsadáson, a szobák teljes bútorozásán és berendezésén át a helyi web-oldal, foglalási rendszer, marketing anyagok, reklámkampány, stb. biztosításáig. A helyszínnel kapcsolatban elvárás, hogy belvárosban vagy forgalmas turisztikai csomópontok közelében helyezkedjen el. “A látogatók nagyjából harmada turista, ezért alapvető, hogy a helyszínek könnyen megközelíthetőek legyenek” – tudtuk meg a Roomescape vezetőjétől.
A szobából menekülős játékok elsősorban 16 éven felülieknek szólnak, de a fiatalabbak is részt vehetnek egy idősebb felügyelete mellett, és tökéletes program egy család számára. A közép-kelet-európai régióban a játékosok általában a 25-45 éves korosztályból kerülnek ki, bár erre nagy hatással vannak a csapatépítő programok, melyek jelentős részét küldik a látogatóknak. “Nagy különbségek vannak az egyes országok között. Például, míg Stockholmban az első hónapban 30, a másodikban 60, a harmadikban pedig már 200 játékot játszottak szobáinkban, addig Újvidéken egy év működés után átlagosan havi 50-80-at. Újvidéken egy órás a játék és 30 euróba kerül, míg Stockholmban 110 euró.”
A jelenlegi eredmények miatt Boban Melkus egészen magabiztos, hogy vállalkozásuk azzá válik a szabadulós játékok piacán, mint a McDonald’s a gyorséttermi szegmensben. Jelenleg 15 különböző országban tartják a kapcsolatot franchise érdeklődőkkel, és olyan országokból is vannak megkeresések, mint India, Dubai vagy Marokkó. “A szabadulós játék a következő forradalmi lépés a film fejlődésében. Először néma filmeket néztünk, majd fekete-fehér filmeket hanggal, majd színes filmeket, ez a játék pedig már azt jelenti, hogy részt is veszünk a filmben” – vélekedett Melkus úr.
Forrás: Franchising.rs
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Itthon is rengeteg elektromos rollert látni az utcákon, mint azt a Hopp bebizonyította egy nyereséges és gyorsan növekvő szegmensről van szó.
Új útra terelné a tradicionális automosást egy magyar franchise hálózat, a GreenLine. A nanotechnológiára építve, alacsony tőkeigénnyel és környezetbarát módon hódítaná meg a szektort.
Az üzleti ötletek mindössze 6 százaléka valósul meg, franchise-rendszerrel azonban jelentősen javítható ez az arány, mivel így a vállalkozás indításával járó kockázat nagymértékben csökkenthető.
A mindennapi hajtásban a legtöbben hajlamosak hanyagolni a közelgő egészségügyi problémákra utaló jeleket.
Egyre több a szemüveges, az optika piacon mégis hiány van.
legolvasottabb
Játék fejlesztésre adta a fejét az amerikai gyorsétterem hálózat egy agyafúrt marketing kampány keretében.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Itthon viszonylag laza jogi környezetben működnek a franchise hálózatok de nyugaton komoly szabályoknak kell megfelelniük.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
népszerű a fórumban
Bemutatkozik a Zöld Planéta
Mivel a rendszerünkhöz különböző vezetői szinteken lehet csatlakozni, mindenki eldöntheti kinek mi a sok!Itt vannak alternatívák, amik a jelen gazdaságban már nincsenek és...
Bemutatkozik a Zöld Planéta
Nem attól lesz valaminek létjogosultsága, mert egyes emberek azt mondják róla, hogy életképes! Ettől több kell: Működést kell igazolni,mert az eredmények juttatnak valamit...
Bemutatkozik a Zöld Planéta
Válaszolok rendszergazdaként és programalkotókét! Ebben az el anyagiasodott világban egy bármilyen pozícióhoz csak szimplán pénzért is hozzá lehet jutni és kapcsolatokkal. A...
Bemutatkozik a Zöld Planéta
Hol vannak a hozzászólások, fórumozók? Ha ez perspektivikus, akkor mi ez a csend? Vagy túl sok az 5 millió+áfa? üdvözlettel Erdei Ferenc
Prémium autószerviz hálózat épül
Sajnos nincs és nem is lehet \"prémium autós\" definíció. A futóműnek, féknek, közlekedésbiztonsági alkatrészeknek még a régebbi gépjárműveknél is kivállóan kell működniük....
Ismét Paris Smile a Syma-ban
Tisztelt cím! Szeretnék tájékoztatást kérni az említett üzletilehetőségről! ombodieva@freemail.hu Köszönettel
Szépség és franchise
Tisztelt cím! Szeretnék részletes tájékoztatást az üzleti lehetőségről!ombodieva@freemail.hu Köszönettel!
Szépség és franchise
Érdeklődöm van-e lehetőség a részletes tájékoztatásra a következő elérhetőségeken: mariann05@freemail.hu +36-30-5830028