Ez megfőzte, ez házhoz szállította és ez megette…
A technológia fejlődésével és a fogasztói szokások változásával a házhoz szállítás alap igénnyé vált az éttermekkel szemben a franchise szektorban, és azon kívül is. A házhoz rendelés és a drive-throught (autós kiszolgálás) összesített forgalma a jövőben megelőzheti a hagyományos éttermi fogyasztásét. Mindezek fényében egyre több vendéglátóhely kezdte meg valamilyen formában akár közvetlenül, akár más céggel kiszállítani termékeit. A házhoz szállítás egyre komolyabb üzleti lehetőségé világszerte, legutóbb a Shake Shack’s árai szálltak el a tőzsdén, amikor megszellőztették, hogy aláírták a szerződést a Grubhub nemzetközi futár céggel. A McDonald’s a DoorDash-sel szerződött le, ezáltal a vásárlók millió váltak elérhetővé számukra.
Még a Starbucks is - ami főleg kávéval foglalkozik -, fontolgatja az Uber Eats használatát. Az éttermek körében egyre gyakoribb a harmadik fél bevonása a kiszállításba.
A különböző vásárlói rétegek közül az egyetemisták a házhoz szállítás legnagyobb nyertesei. Erre alapozott az Aramark, az egyik legkomolyabb házhoz szállító cég, amikor megvásárolta a Good Uncle vállalatot, amely app-alapú egyetemi kiszállítással foglalkozik. Jelenleg a Good Uncle szállít ki a Syracuse University, a Colgate University és a University of Maryland kollégiumaiba.
A kezdettől kockázatos a házhoz szállítás, az igény hullámzó, nehéz megjósolni a rendelések számát. Éppen ezért jelentek meg a kiszállító cégek, akik átveszik a felelősséget és a kiszámíthatatlanság problémáját - lényegében kiszervezve a házhoz szállítást - , a mellett, hogy gyakran gyorsabbak is, mint ha az étterem saját futárait venné igénybe.
Mégis a kiszervezés legnagyobb előnye az új vásárlók elérése, hiszen a futár cégek a saját oldalaikon is feltüntetik a vendéglátóhelyek kínálatát. Így a Shake Shack például hozzá férést kapott a Grubhub vevő köréhez. Várhatóan a kiszállítás létre fogja hozni a saját vásárlókörét azokból a fiatalokból, akik ebben nőttek fel és ebben szocializálódtak, valamint azokból az alkalmazottakból, akik számára nem elég hosszú az ebédszünet, hogy étterembe menjenek.
Természetesen, ha a vendéglátóhely maga intézi a rendeléseket, annak is számos előnye van mind a vevői, mind az eladói oldalon. Az étterem számára ez extra profitot jelenthet, míg a fogyasztó számára több hűség pontot vagy más kedvezményeket nyújt. A tapasztalat mégis azt mutatja, hogy a külső szereplő jobb minőségben, gyorsabban, melegebben szállítja ki az ételeket, sőt ezek a cégek gyakran lecsökkentve a menü választékot kiveszik azokat az ételeket, amiket nem szabad kiszállítani.
Nem kizárt, hogy ez a lufi ki fog pukkadni, amint a rendelések piaca olyan nagyra nő, hogy a hálózatok ráébrednek, jobban megéri maguk intézni a kiszállítást. Ahogy az várható volt, a franchise rendszergazdák lehetőséget látnak egy egységes kiszállítási rendszer kialakítására, míg az átvevők nem lelkesednek egy saját futárszolgálatért. A rendszer alapgondolata az, hogy a partnerek magasabb díjakat fizetnek a központnak ezekért a szolgáltatásokért cserébe. Az átvevők legkomolyabb problémája, hogy ezzel piaci hátrányba kerülnek a környező éttermekkel szemben. Arra is volt már példa, hogy egy-egy futár cég partnerként lép be a hálózatba. Az átvevők problémája az alacsonyabb profit, ugyanakkor a rendszergazda szempontja is érthető, nem szeretne elesni a profittól, és annak lehetőségétől, hogy újabb vásárlókat szerezve növelje márkája hírnevét.
A csattanó a történet végén a beköszönő drón kiszállítás lesz, felmerül a kérdés, hogy még hány évig lesz szükség emberi futárokra. Az új technológia lehetővé teszi a kiszállítást eddig nehezen elérhető helyekre is, gyorsabb és olcsóbb lesz, nehéz elképzelni, hogy idővel ne venné át a futár cégek feladatát. De hogy kié lesz a drón, ami az ételt szállítja, vagy ki irányítja azt, az még nyitott kérdés.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Honnan tudjuk mennyire komoly egy árvíz vagy tornádó? Elég kérni egy gofrit és kiderül.
Mikor és mennyi pizzát esznek a pentagonban, és mi következik ebből?
Mi áll az olyan cégek sikere mögött, mint a Foodora vagy éppen a Wolt?
Októberben került sor a varsói franchise expóra, Kelet-Közép-Európa legnagyobb ilyen jellegű kiállítására. De jövő év elején sem áll meg az élet külföldön.
Sokszor írunk Amerikáról, vagy csak úgy általánosságban a világról. De kevés tanulmány foglalkozik azzal, mit várhatunk a saját környezetünkben, városainkban.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2024. április 4-én megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...