A globális piacvezetők
Egy franchise hálózat nemzetközi piacokra való kiterjesztése komoly kihívást jelent. Kezdve a megfelelő helyi partner (franchise átvevő) megtalálásától a márka és a rendszer különböző kultúrákban, különböző nyelveken és eltérő gazdasági körülmények között való működtetésén át, a feladat komoly tervezést és szervezést igényel. A nemzetközi piacokon működő hálózatok számából ítélve azonban úgy tűnik, hogy az amerikai franchise márkák jól reagálnak az említett kihívásokra.
Az idei évben az Entrepreneur magazin nem csak a megszokott Franchise 500 listáját készítette el, de azt alapul véve összeállította szűkített Franchise 200 rangsorát is, mely azon legsikeresebb amerikai franchise hálózatokat rangsorolja, melyek globális viszonylatban a legkiterjedtebb hálózattal (de minimum öt tengerentúli egységgel) és további növekedési potenciállal rendelkeznek. Ezeken kívül még olyan indikátorokat vettek figyelembe, mint a szükséges befektetés, a franchise díjak, a partnerek támogatásának mértéke, a növekedési ütem nagysága, a hálózat pénzügyi stabilitása és a rendszer megbízhatósága. Mindezek alapján kétség kívül kijelenthetjük: jelenleg az amerikai franchise hálózatoknak óriási szerep jut a franchise piaci trendek alakításában szerte a világon.
A rangsor legtetején a McDonald's (1.) és a 7-Eleven (2.) hálózatok találhatók, melyek egyébként a hazai piacot jelentő Egyesült Államokban is a legsikeresebbek tudtak. A népszerű gyorséttermi lánc domináns helyzete nem meglepő, hiszen szinte egyetlen olyan ember sincs a világon, aki a McDonald's-ot ne Amerika egyik ikonjaként tartaná számon. Az étteremláncnak több mint 21 ezer franchise étterme van világszerte. A lista második helyét elfoglaló 7-Eleven szupermarketlánc a világ legnagyobb franchise rendszerének számít az egységek száma alapján: a márkanév alatt 62 ezer üzlet működik, melyből 54 ezer az amerikai piacon kívül található – így az áruházlánc nemzetköziessége is nehezen vonható kétségbe.
A harmadik és negyedik helyet egyaránt gyorséttermek foglalják el, melyek szintén amerikai ikonoknak tekinthetők. A KFC-nek (3.) több mint 15.500, a Pizza Hutnak (4.) pedig több mint 8.700 étterme van a világon. Annak ellenére, hogy az év elején a KFC-nek több tucat éttermét be kellett zárnia Angliában a baromfiállomány megcsappanása miatt, az étteremlánc összességében még mindig stabilan növekszik a nemzetközi piacokon.
Igaz, hogy a két említett gyorsétterem lánc mindegyike szerepel az Entrepreneur ötszázas és kétszázas listáján is, érdemes megemlíteni, hogy az előbbi rangsorban igen eltérőek helyezéseik: a KFC a 233. helyen áll, a Pizza Hut pedig a 47-en. Elemzők szerint az amerikai piac extrém módon versengőnek számít, és az elmúlt években rengeteg új gasztronómiai márka jelent meg, melyek az újgenerációs igényes fogyasztóknak köszönhetően sokszor kiszorítják a régi, ”jóöreg” gyorsétteremi láncokat a versenyből. Mindezek azonban egyelőre kevéssé érintik a nemzetközi piacokat, így az expanzió üteme stabil tud maradni.
A fentiek elmondhatók a Subway (5.) esetében is, amely az elmúlt pár évben inkább a külföldi terjeszkedésre fókuszált, mintsem a hazaira. Igaz, hogy pár hónappal ezelőtt hangos volt a média attól, hogy a Subway 500 éttermét bezárta az USA-ban, de a márka még így is több mint 26 ezer éttermet üzemeltet a hazai piacon és további 18 ezret a világ egyéb szegleteiben. Mindemellett bejelentették, hogy a közeljövőben további ezer új egység nyitását tervezik a tengerentúlon.
A lista hatodik helyét elfoglaló Kumon, illetve a hetedik helyen álló RE/MAX márkák, a már említett 7-Eleven-nel együtt „kakukktojásnak” tekinthetők, hiszen a TOP 10-ben csupán ez a három olyan márka található, melyek profilja nem a gasztronómia és vendéglátás köré épül. A Kumonnak – mely egy, a gyerekek matematikai és olvasási tudását segítő oktatási központ – több mint 24.300 egysége van, míg a RE/MAX ingatlanügynökség 3.800-nál is több irodát számlál. Magyarországon Kumon rendszerben egyelőre Dunaharasztin és Zalaegerszegen tanulhatnak a gyermekek, RE/MAX irodával pedig Budapest számos kerületében találkozhatunk.
A tíz legerősebb nemzetközi franchise utolsó három helyén ismét a gasztronómiáé a főszerep, az éttermet és cukrászdát egy koncepcióban egyesítő Dairy Queen több mint 2.400 éttermével a nyolcadik, a Dunkin Donuts pedig 3.400 egységgel a kilencedik helyezést foglalja el. Az első tíz közé még a Baskin-Robbins (10.) fért be: a fagylalt- és süteményszaküzlet 5.450 étteremmel rendelkezik a tengerentúlon. Érdekesség, hogy hazánkban a Dairy Queennek végül nem sikerült megvetnie lábát, az utóbbi kettő márka pedig különböző okok miatt kivonult a magyar piacról.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Itthon viszonylag laza jogi környezetben működnek a franchise hálózatok de nyugaton komoly szabályoknak kell megfelelniük.
Honnan tudjuk mennyire komoly egy árvíz vagy tornádó? Elég kérni egy gofrit és kiderül.
Mikor és mennyi pizzát esznek a pentagonban, és mi következik ebből?
Mi áll az olyan cégek sikere mögött, mint a Foodora vagy éppen a Wolt?
Októberben került sor a varsói franchise expóra, Kelet-Közép-Európa legnagyobb ilyen jellegű kiállítására. De jövő év elején sem áll meg az élet külföldön.
legolvasottabb
Játék fejlesztésre adta a fejét az amerikai gyorsétterem hálózat egy agyafúrt marketing kampány keretében.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó MozgásKlinika lehetővé teszi az izületi fájdalmak hatékony, tartós kezelését - többek között ennek is köszönheti a hálózat robbanásszerű növekedését.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...