A franchise alkalmazása a fin-tech ágazatban

Hétfő
2017.10.30.
A Paysera web-oldalak fejlesztésével kezdte, ma már fizetési rendszerekre és online fizetési megoldásokra szakosodott hálózatát bővíti.
 

A Paysera előd-vállalata, az Electronic Business Projects (EVP) 2004-ben alakult Litvániában, és kezdetben valóban online projektek fejlesztésével foglalkozott” – idézi fel Liudas Kanapienis, a Paysera Ltd. társalapítója és franchise igazgatója. „Az első projektünk egy hirdetésiportál-rendszer volt, egy megoldás tömeges SMS küldésre, amivel a szolgáltatásokért lehetett fizetni.” Ezt követően az EVP 2005-ben bevezette ún. “banklink” szolgáltatását – rövid üzenetekkel történő automatizált fizetési rendszer a legnagyobb litván bankokon keresztül. Ez gyakorlatilag a hozzájárulások online beszedését jelentette, és ez lett az első olyan szolgáltatás, ami a Paysera jelenlegi szolgáltatáscsomagjának is a része.

A folyamatos fejlesztések eredményeként a vállalat 2011-ben (már mint EVP International) megkapta a pénzforgalmi intézményi minősítést, majd 2012-ben az Európai Elektronikus pénz licencet is a litván jegybanktól (Bank of Litvania). Így a vállalat már nem csak online fizetési szolgáltatásokat tudott nyújtani, de kínálatában megjelenhetett az online számlavezetés lehetősége is. Ezt követően született meg a jelenlegi fizetési rendszer is, ami az egyik legfontosabb előnyét jelenti a Paysera franchise-nak (a Paysera Ltd. 2016-ban nyerte el jelenlegi, végleges nevét). „2012-ben 2,6 millió eurós (kb. 750 millió forintos) éves forgalmat realizált a vállalat, amit 2016-ra sikerült megdupláznunk. Jelenleg a Paysera Ltd. több mint 100 munkavállalót alkalmaz, akik 300 ezer ügyfélről gondoskodnak 184 országban világszerte. Terveink között, következő lépésként banki tevékenységünk elindítása szerepel, hogy tovább bővíthessük szolgáltatás-portfóliónkat, élesítsük a versenyt a banki üzletágban, és egyúttal még vonzóbbá tegyük a külföldi partneri együttműködéseket, franchise ajánlatot“ – foglalta össze a vezérigazgató.

Leányvállalat vagy franchise?

L. Kanapienis kérdésünkre elmondta, „a franchise fejlesztési modell tulajdonképpen természetes módon és átláthatóan alakult ki nálunk.” A Paysera több különböző üzleti modellt és stratégiát használva vezette be szolgáltatásait a nemzetközi piacokon, így volt olyan külföldi ország, ahol egy helyi leányvállalat alapításával, önerőből jelent meg (mint pl. Anglia) a márka, de találni példát megbízott helyi képviselőre is.

Franchise tanácsadókkal együtt dolgozva végül sikerült megtalálnunk azt az egyensúlyt, arany középutat, ami kielégíti mind a franchise partnerek, mind pedig franchise hálózatunk szervezeti szükségleteit.
- Liudas Kanapienis, a Paysera Ltd. franchise igazgatója.

Az egyes modellek előnyeinek és hátrányainak kiértékelése után úgy döntöttünk, hogy a franchise rendszer a legmegfelelőbb fejlesztési mód számunkra” – avatott be az igazgató. „Talán a legfontosabb szempont döntésünk meghozása során a pénzügyi szolgáltatások voltak. Ez egy kifejezetten érzékeny szegmens, ahol el kell nyerni az ügyfelek, fogyasztók bizalmát és hűségét. Egy külföldi vállalatnak, ismeretlen márkaként ez egy fokkal nehezebb feladat. Felismertük, hogy ha egyedül próbáljuk meg elérni a kitűzött fejlesztési célokat, a legkisebb kulturális különbségek is végzetesek lehetnek. Ezért vagyunk elkötelezettek inkább amellett, hogy megbízható, helyi vállalkozókkal dolgozzunk együtt, akik ismerik a saját piacukat, a kapcsolódó jogszabályokat, értik a helyi fogyasztói szükségleteket és az értékesítési, marketing nüánszokat. Úgy gondoljuk, ha mindezt kombináljuk a mi tapasztalatunkkal, tudásunkkal és technológiánkkal, akkor pillanatok alatt kulcsszereplők lehetünk az adott piacokon, így Magyarországon is.”

Felkészülés másfél éven keresztül

A franchise rendszerben történő terjeszkedésről 2015 végén határoztunk” – emlékszik vissza a Paysera Ltd. vezetője. „Saját franchise rendszerünk kidolgozásának első lépéseként megpróbáltuk megtalálni a hozzánk hasonló profilú, elérhető franchise csomaggal rendelkező vállalatokat, de meg kellett állapítanunk, hogy nincs belőlük olyan sok a fin-tech ágazatban (a fin-tech, mint pénzügyi-technológia franchise – a szerk.). Ezután a banki franchise rendszereket elemeztük, de ezek általában egy-egy bankfiók nyitásra korlátozódnak. A mi szolgáltatás palettánk ennél szélesebb, így egy másik megoldást kellett találnunk. Franchise tanácsadókkal együtt dolgozva végül sikerült megtalálnunk azt az egyensúlyt, arany középutat, ami kielégíti mind a franchise partnerek, mind pedig franchise hálózatunk szervezeti szükségleteit. Nagyjából másfél év telt el aközött, hogy nekiláttunk a franchise csomag kidolgozásának és értékesítettük az első franchise jogot.

Partnerkeresés az EU-ban

2016 végén készen álltunk a franchise expanzióra, így megkezdtük az aktív partnerkeresést, aminek eredményeként 2017 májusában értékesítettük az első franchise jogokat. A pénzügyi franchise csomagok értékesítése jóval összetettebb, mint a legtöbb kereskedelmi vagy szolgáltatói ágazat esetében” – emelte ki a Paysera igazgató. „A mi döntésünk arra vonatkozóan, hogy valaki franchise partnerré válhat, önmagában még nem elég. A franchise partnernek ellenőriznie kell a helyi jogszabályokat, engedélyeztetési rendszert. Emellett a fizetési rendszert adaptálni kell az adott ország követelményeinek megfelelően, ami szintén időbe és pénzbe kerül. Mindezen okok miatt, egy pénzügyi franchise értékesítésének folyamata hosszadalmas.

Ez a komplexitás áll annak hátterében is, hogy a Paysera elsősorban az EU-ban keres partnereket, hiszen itt a pénzügyi szektor szabályozása hasonló az egyes tagállamokban, ami jelentősen megkönnyíti a rendszer bevezetését. „Egyúttal ezért is tudjuk a franchise árát egy alacsonyabb szinten tartani az uniós országokban. Az EU-n kívül már egy magasabb bekerülési költséggel kell számolniuk a franchise érdeklődőknek, elsősorban a jóval költségesebb bevezetés és adaptáció miatt.”

Milyen elvárásoknak kell a partnereknek megfelelniük?

Először is, ahogy már említettem, elsősorban EU-s országokban vagyunk érdekeltek, de nem zárunk ki más országokat sem. Mielőtt megkezdjük a kondíciók átbeszélését, először felmérjük, kielemezzük a piacot, kiszámoljuk a rendszer és termékeink adaptálásának várható költségeit. Ha minden a helyén, akkor kezdjük a részletek áttárgyalását” – ismertette a franchise igazgató. A Paysera egy országban csak egy partnernek ad exkluzív franchise jogokat. Később, ha szükséges, további hasonló partnerekkel bővülhet az országos hálózat, de ez elsősorban a nagyobb piacok (mint pl. az USA) esetén jöhet szóba, ahol területenként különbözhetnek a szabályozások és a kulturális szokások.

A Paysera franchise hálózat alapértéke egy fizetési rendszer, aminek segítségével csatlakozhat egy közös fizetési és átutalási infrastruktúrához. A rendszert teljes egészében a magyar jogszabályokhoz igazítjuk, betanítjuk és rendszeresen tovább képezzük a franchise partnerek alkalmazottait, valamint biztosítunk minden értékesítési, marketing, ügyfélszolgálati és egyéb szükséges anyagot, megoldást."

A Paysera, mint bármely más pénzügyi intézmény, szigorú követelményeket állít a franchise átvevőkkel szemben. „Partnereinknek sikeres vállalkozóknak kell lenniük feddhetetlen reputációval. A tiszta hírnév és megbízhatóság elengedhetetlen egy pénzügyi intézmény számára. Emellett talán a sikeres üzleti vállalkozás vezetésében szerzett tapasztalat a legfontosabb kritérium egy franchise érdeklődő kiértékelésénél. Előnyt jelent továbbá a jog, pénzügy és tech szektorokban szerzett tapasztalat, ahogyan a kiterjedt kapcsolati háló, valamint a modern banki technológiákhoz való pozitív hozzáállás is” – nevezte meg az elvárásokat Kanapienis. „Természetes vannak pénzügyi követelmények is – az országos franchise partnereknek nagyjából 150 ezer euró (kb. 45-48 millió forint) befektetésére kell képesnek lenniük.

Előnyök a franchise átvevők és átadó számára egyaránt

A Paysera partnerei megkapnak minden szükséges hozzávalót egy sikeres nemzetközi e-fizetési vállalkozás elindításához és fejlesztéséhez Magyarországon. „A Paysera franchise hálózat alapértéke egy fizetési rendszer, aminek segítségével csatlakozhat egy közös fizetési és átutalási infrastruktúrához. A rendszert teljes egészében a magyar jogszabályokhoz igazítjuk, betanítjuk és rendszeresen tovább képezzük a franchise partnerek alkalmazottait, valamint biztosítunk minden értékesítési, marketing, ügyfélszolgálati és egyéb szükséges anyagot, megoldást."

A franchise modell nemcsak a hálózatfejlesztést teszi lehetővé teszi számunkra” – mondja L. Kanapienis. „A franchise rendszer kidolgozásának ugyanis volt egy pozitív hozadéka üzleti folyamatainkra is: miközben külföldi partnereinkkel dolgozunk, strukturáljuk és regisztráljuk még a legkisebb céges folyamatokat is, melyek közül a leghatékonyabbakat akár rendszerszinten adaptáljuk. Emellett franchise modellünknek van még egy előnye – a közös hálózatból mindannyian profitálunk, franchise átadó és átvevők egyaránt. Végtére is a franchise partnerek hozzájárulnak az infrastruktúra fejlesztéséhez, a szolgáltatások javításához, márkaismertség kiépítéséhez és új ötletek megvalósításához.

Kik vannak tervben?

Ahogy korábban említettem, jelenleg az EU-s tagállamokra, köztük Magyarországra is összpontosítunk. Elsősorban azokra a piacokra, ahol hiány mutatkozik a fizetési megoldások terén, és ahol a nemzetközi átutalások még mindig drágák. A rendszerünk adaptálásával járó költségek ezen piacokon a legalacsonyabbak, miközben ajánlatunk az egyik legversenyképesebb.


népszerű a fórumban