2014.12.06.

Mennyit ér a cégem?

Szempontok, amelyek alapján megállapíthatja koncepciója, start-up vállalkozása vagy kiépített üzlete értékét.

Sok üzlettulajdonos bizonytalan, hogy pontosan hogyan állapíthatná meg vállalkozása értékét, függetlenül annak fejlettségi állapotától. A következőkben a legjellemzőbb módszereket vesszük sorra üzleti ötletek, start-up vállalkozások vagy a már kiforrott üzletek értékeléséhez.

Fotó PROFIT system

 

Egy ötlet még nem vállalkozás – Hogyan értékelhet egy üzleti koncepciót befektetők számára?

Ahogyan a modern management alapítójaként emlegetett Peter F. Drucker megfogalmazta, „az ötletek olcsók és bőségesen rendelkezésre állnak; az igazi érték az ötleteknek olyan hatékony szituációkba történő belehelyezése, ami cselekvéssé fejlődik.” Cselekvés nélkül egy ötletnek nincs értéke. Amíg egy ötlet nincs kidolgozva és kipróbálva, addig gyakorlatilag lehetetlen rajta egy kereskedelmi értéket elhelyezni.

Ha azonban tud szabadalmat szerezni az ötletre, akkor már lehetséges a szabadalom értékesítése vagy licencbe adása egy üzleti vállalat számára a kereskedelmi forgalomba hozatalhoz. Ellenkező esetben, több millió forintos befektetésre is szüksége lehet a szabadalmi jogok védelme érdekében. És mindez még azelőtt, hogy bármit is értékesített volna.

Ha van egy remek ötlete egy termékre vagy szolgáltatásra, amihez olyan befektetőket keres barátok, családtagok vagy ”Üzleti Angyalok” személyében, akik osztoznak a szenvedélyében, és bíznak képességeiben, akkor befektetés-jelentésének első körben a következőket kellene tartalmaznia:

  • az alapító vagy feltaláló saját tőkéje – ennek hiányában a későbbi befektetésekhez nehéz lesz további külső tőkeforrásokat szerezni vagy megtartani;
  • a teljes, rendelkezésre bocsátott tőke felhasználásának pontos meghatározása;
  • egy mérföldkő felállítása és egy időrendi megvalósítás még azelőtt, hogy újabb tőkeinjekcióra lenne szükség;
  • elszámolási és jelentési folyamat a befektetők felé;
  • és végül, az alapító/feltaláló, a befektetők és más kulcsfontosságú alkalmazottak szerepköreinek és felelősségeinek meghatározása.

Egy ilyen szituációban, az üzleti koncepció értékét a felek döntik el, és gyakran szorosan kapcsolódik ahhoz a korlátozott kockázathoz, amit a befektető hajlandó felvállalni az alapító/feltaláló üzleti ötletének támogatásához, a kereskedelmi lehetőségek meghatározásában.

 

Egy start-upnak bizonyítania kell, hogy üzleti modellje életképes 

A start-up vállalkozások gyakorlatilag válaszok a rentábilis üzleti modellek utáni keresésben, és amíg egy start-up nem nyereséges, a legtöbb potenciális vevő keményen le fogja minősíteni az értékét. Hacsaknem egy olyan terméket vagy szolgáltatást fejlesztett ki, ami egyeduralkodó – vagy legalábbis domináns szereplő a piacon – de további, jelentős finanszírozásra van szüksége. Ha ez a helyzet, és sikeresen értékesítette start-up üzletét egy felfoghatatlan összegért, akkor Ön egyenlő egy rock sztárral. Gratulálunk! De most tegyük félre ezt a szcenáriót, és beszéljünk arról, hogyan értékelik a világ többi start-up vállalkozását.

Amint egy start-up rendelkezik bevételekkel, már úton is van egy értékesítési és működési költségszint felállításához, ami szükséges a nyereségesség és megtérülés meghatározásához. Annak ismerete pedig, hogy egy start-up mikor térül meg, kulcsfontosságú az üzlet értékeléséhez és sikeres értékesítéséhez.

A kötelező megtérülési információkkal felfegyverkezve, egy vevő vagy befektető a következő további faktorokra, jellemzőkre fog támaszkodni egy start-up értékelése során:

  • Értékesítési bevételek az elmúlt 12 hónapban
  • Bruttó haszonkulcs
  • Nettó haszonkulcs – ugyanakkor a rentabilitás nem abszolút követelmény egy start-uptól
  • Piacméret – a lehetőség egy 1 millió vagy 1 milliárd dolláros piacon mutatkozik? Vannak földrajzi korlátok?
  • Általános és működési költségek – ez egy kiskereskedelmi vállalkozás ingatlan-követelményekkel vagy mondjuk egy távolról is üzemeltethető szolgáltatás alacsony működési költségekkel?
  • Jövőbeli értékesítések – megkötött szerződések, ajánlatok, megrendelések, stb.
  • Van valamilyen akadálya a további piacra lépésnek? Mennyire könnyű vagy nehéz másoknak az üzlet másolása?
  • Hoz a lehetséges befektető vagy vevő valami olyat a start-uphoz, ami egyébként hiányzik, pl. bemutatkozási lehetőséget, szinergikus kapcsolatok kialakítását, értékesítési lehetőségeket és/vagy költségcsökkentést?

Ha a fenti nyolc szempontból egy vagy több esetén vannak hiányosságok, akkor a start-up lehet, hogy nincs a legjobb pozícióban az értékesítéshez vagy egy befektető bevonásához. Talán egyszerűen csak túl korai lenne, esetleg az üzleti modell nem működik optimálisan és fejlesztésre, szakember bevonására lehet szükség.

 

A kiforrott üzleteknél először a pénzforgalmat nézik

Amint egy start-up már beérett, és egyenletes, kiszámítható cash-flow-t termel, az életképesség bizonyítása már nem szempont egy vevő (vagy befektető) számára. Ehelyett, a vevő típusa, motivációja és az üzlet pénzforgalma lesznek a legnagyobb hatással arra, ahogyan az üzletet értékelik.

Az a vevő, aki egyben vállalkozásának versenytársa, valószínűleg stratégiai céloktól vezérelve kívánja megvásárolni üzletét. Az ilyen vevők gyorsan akarhatnak terjeszkedni az Ön által lefedett földrajzi területen vagy megszerezni alkalmazottainak tudását és üzleti kapcsolatait. Ezen és sok más okok következtében üzlete egy magasabb értékelést és értékesítési árat követelhet magának egy stratégiai vevőtől. Másrészről, egy pénzügyi vevő – aki egyszerűen gyors megtérülést szeretne a befektetésére – valószínűleg egy alacsonyabb vételárra fogja értékelni üzletét.

Függetlenül a vállalkozásában érdekelt vevő típusától, minden érdeklődő először a működésből származó cash-flow-ra fog tekinteni, mint legfőbb szempont. Ágazattól és üzletmérettől függően, az értékelés magába foglalhat olyan további adatok vizsgálatát is, mint a rentabilitás, az EBITDA, az eladó diszkrecionális jövedelme és néhány esetben az éves értékesítések.

A vevő típusa és a cash-flow mellett sok más faktor lehet hatással egy üzlet értékelésére. Ezek lehetnek:

  • A vevőnek átadásra kerülő tárgyi eszközök
  • A vevőnek átadásra kerülő forgóeszközök, mint befektetések, követelések és leltár
  • Az üzletben használt immateriális javak (szabadalmak, védjegyek, URL, kereskedelmi titkok, stb.)
  • Lízing jogok és kötelezettségek
  • Szerződéses jogok és kötelezettségek
  • Tőkeköltség
  • Jövőbeli ágazati növekedés
  • A forgalom alakulása az elmúlt 3 évben
  • Előre vetített vállalati növekedés a következő 1-3 évben
  • M&A környezet

 

Sajnos az üzlettulajdonosok számára nem létezik egy egyszerű formula vállalkozásuk értékének pontos és reális meghatározásához, bármilyen érettségi fázisban legyenek is. Fontos azonban érteni, hogyan változnak az üzlet értékelésére vonatkozó szempontok, miközben a vállalkozó üzleti ötlete start-up vállalkozássá fejlődik, és végül egy életképes üzletté érik.

Mennyit ér a cégem?

Jelenleg nincsen hozzászólás ebben a témában. Legyen Ön az első!

Fórum 62 téma, 108 hozzászólás

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank