2014.01.04.

7 franchise átvevői hiba

Hogyan kerüljük el azokat a gyakori hibákat, amiket egy franchise megvásárlása során elkövethetünk.

Egy franchise megvásárlása és elindítása vonzónak tűnhet a vállalkozók számára, hiszen az üzleti modell már elkészült és tartalmazza a termékek vagy szolgáltatások értékesítésének módját, kivitelezését, a szükséges és bevált marketing technikákat. A munka nagy része már megvan, hogyan lehetne hát, hogy az üzlet ne legyen sikeres?! Sajnos ez így helytelen. Csak azért, mert a franchise modell jól működik más helyszíneken, az nem szükségszerűen garantálja, hogy eredményes lesz bárhol a franchise átvevő kemény munkája nélkül. Annak érdekében, hogy az induló franchise üzlet sikeres legyen – és legalább olyan jól menjen, ahogy más helyszíneken is – először is meg kell érteni, hogy egyáltalán hol foghatnak mellé a franchise átvevők. A következőkben bemutatunk hetet ezekből a hibákból, hogy elkerülhetőek legyenek.

1. A franchise szerződés és mellékleteinek felületes/helytelen értelmezése
Egy saját franchise vállalkozás elindításával járó papírmunka és dokumentáció nyomasztónak tűnhet, aminek következtében egy-két fontos információ elkerülheti a franchise átvevő figyelmét. Rendkívül fontos azonban, hogy a franchise szerződést és mellékleteit nagyon figyelmesen tanulmányozzuk – kétséget kizáró módon győződjön meg róla, hogy maximálisan tisztában van a franchise partnerek kötelezettségeivel. Érdemes egy jogi képviselővel is átnézetni a dokumentumokat és meggyőződni, hogy nincsenek olyan rejtett záradékok, kikötések, amik rosszul érinthetik a franchise átvevőt az együttműködés alatt vagy előre nem látott helyzetben.

Fotó stock.xchng

2. Elegendő működő tőke hiánya
Győződjön meg, hogy a franchise vételárán (belépéséi díj) és az indulóköltségeken felül rendelkezik elegendő tőkével a kezdeti időszak – a beindulás – költségeinek fedezéséhez. Fontos saját számításaiba belevenni, hogy az üzlet valószínűleg egy rövidebb-hosszabb idő után kezd csak érdemben bevételt termelni, amikor már kifizetődnek az értékesítési és marketing erőfeszítések.

3. Nem jár utána részletesen a franchise történetének
Mielőtt kiválasztaná azt a franchise márkát, amibe be fog fektetni, végezzen saját kutatást a hálózat múltjáról, sikertörténeteiről, valamint beszéljen a kiválasztott szektorban tevékenykedő más franchise átvevőkkel is. Lássa át hogy, hogyan működik a rendszer, mit várnak el az alkalmazottaktól, és hogyan kezelik a franchise partnereket. A végén lesz egy tiszta elképzelése arról, hogy illik-e az Ön személyes preferenciáihoz a kiszemelt hálózat, avagy sem.

4. Törekvés a franchise rendszergazda üzleti modelljének megváltoztatására, átdolgozására
Előfordulhat, hogy nem ért mindenben egyet a franchise átadóval az üzleti modell aspektusai kapcsán, de fontos emlékezni, hogy ez a modell már működött a rendszergazda és más átvevők számára, hiszen akár több helyszínen is, sikeresen vezetik vállalkozásukat. Az eredeti üzleti modell megváltoztatása – mert úgy érzi, hogy egy másik irányvonal működhet a saját helyszínén – bizony veszélyes lehet. Különösen akkor, ha a terv végül nem válik be.

5. A márka és védjegyek helytelen bevezetése, használata
A védjegy valószínűleg az egyik legfontosabb alkotóeleme a franchise hálózatoknak, ugyanis ez az, ami alapján a vásárlók, ügyfelek kialakítják véleményüket, választanak termékek és szolgáltatások között, ami alapján felfigyelnek rá. Amikor egy franchise tulajdonos beleegyezik, hogy egy tőle független vállalkozó megnyissa a franchise-át és az üzleti modellje alapján működtesse azt, olyankor a márka és védjegyek megfelelő implementációját várja el cserébe annak érdekében, hogy a hálózat egységes legyen. Ez szükséges ugyanis a márka felismerhetőségéhez, beazonosításához, ahogy összeköti az értékesítést is a marketinggel.

6. A munkaerő nem megfelelő képzése
Ha a kiválasztott franchise hálózat köztudottan erős ügyfél-/vásárlókapcsolattal rendelkezik, akkor rendkívül fontos a megfelelő munkaerőképzés. Az alkalmazottak képzése – az eredeti franchise oktató modell alapján – elengedhetetlen ahhoz, hogy sikeresen és hatékonyan vezesse üzletét, amikor a vásárlói-, fogyasztói élményről van szó.

7. Rossz célközönség
Az értékesített termékek vagy szolgáltatások célközönségének ismerete létfontosságú a marketing szempontjából. Lényeges, hogy egy húron pendüljön a többi franchise partnerrel egészen, hogy márkájuk üzenete eljusson a célközönséghez, akiket leginkább megcéloztak. Persze a franchise hálózaton belül is, a különböző földrajzi helyszínek közt lehetnek apróbb különbségek, függően időzónától és a helyi szokásoktól.

Végül, az újonnan csatlakozó franchise partnerek számára a legfőbb cél az kell legyen, hogy olyannyira egyetemesen és hasonlóan működtesse vállalkozását a már működő franchise partnerekéihez képest, amennyire ez csak lehetséges. Egy egységes márka létrehozása elengedhetetlen a működéshez és a marketing kampányok sikeres megvalósításához, viszont cserébe jelentős profitot eredményez.

Forrás: FinancialFranchiseOpportunities

7 franchise átvevői hiba

Jelenleg nincsen hozzászólás ebben a témában. Legyen Ön az első!

Fórum 62 téma, 108 hozzászólás

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank