2013.06.08.

Burjánzó e-kereskedelem

Tavaly 19 százalékkal, 312 milliárd euróra nőtt az európai e-kereskedelem. Magyarország az 5 leggyorsabban fejlődő piac között.

Csak az EU 28 tagállamában (Horvátországot is számolva) 276,5 milliárd euró értékben vásároltak tavaly online, ez 18,1 százalékos növekedést jelent. A brit piac egyértelműen messze a legnagyobb ”költő”, összesen 96 milliárd eurós vásárlásaikkal. Németország és Franciaország a következők, előbbi piacon 50, míg utóbbin 42 milliárd eurót költöttek online. Ez a három ország tudhatja magáénak az EU-s e-kereskedelmi tevékenység 69 százalékát és 61 százalékát a teljes európai B2C kereskedelmi szektornak.

Európai e-kereskedelem Fotó Fashionmag

Az online gazdaság az európai GDP 3-5 százalékát reprezentálja és az Ecommerce Europe (egy, a nemzeti online kiskereskedő szövetségeket összefogó szervezet) várakozásai szerint ez 2016-ra megduplázódhat, 2020-ra pedig megtriplázódhat.

Az Ecommerce Europe tanulmány eredményei Európát a világ legnagyobb B2C e-kereskedelmi szektoraként pozícionálják, összesen 311,6 milliárd euróval, ami a teljes globális piac 35,1 százalékának felel meg. Sorban a következő Észak-Amerika (294 milliárd euró), majd Ázsia és Csendes-Óceánia (227,8 milliárd euró), ami egyébként a legnagyobb növekedést mutatta fel. - „A vásárlói bizalom és az online vásárlók számának folyamatos növekedése következtében, az Ecommerce Europe arra számít, hogy az európai B2C e-kereskedelmi szektor 2016-ig megduplázódik és egy 625 milliárd eurós piaccá nő” – nyilatkozta Wijnand Jongen, az Ecommerce Europe alelnöke.

A szervezet szerint az online kereskedelem tavaly 2 millió munkahelyet teremtett és a web-oldalak száma átlépte az 550000-es mérföldkövet, 15-20 százalékos éves növekedést produkálva. Gazdasági elemzők pedig még az új piacok iramánál is gyorsabb növekedésre számítanak az új web-oldalak számában.

Az „öregmotoros” piacok előnye

„A skandináv országok, Hollandia és Nagy-Britannia mindenképp előnyt élveznek, ami a mobileszközöket és az internethasználatot illeti” – mondta Wijnand Jongen. - „Ezek az országok mind az e-kereskedelem, mind pedig az m-kereskedelem (értékesítés okostelefonokon és tableteken keresztül) terén kimagaslanak, az internethasználók 70-80 százaléka online vásárló is, az internethasználat pedig 90 százalékos vagy magasabb a lakosság körében. Az ő növekedési adataik jelenleg 10-15%. Más európai országok viszont nagyon hamar felzárkózhatnak. Nekik ugyan relatíve kevesebb online vásárlóik vannak, de a piac gyorsan növekszik”.

A dél- és kelet-európai országok - különösen Spanyolország, Olaszország, Magyarország, Lengyelország, Oroszország, Ukrajna és Törökország - várhatóan jelentősen csökkenteni fogják a szakadékot Észak-, Nyugat- és Közép-Európa között.

Magyarország az 5 leggyorsabban fejlődő piac között

A magyarországi kiskereskedelmi forgalom 2,7 százaléka bonyolódott interneten keresztül 2012-ben – derül ki az eNET most közzétett éves felméréséből, így az e-kereskedelem jelentősége a nemzeti GDP-hez viszonyítva Magyarországon még valamivel az európai átlag alatt van, de a hazai piac Európában az egyik legnagyobb (33,5 százalékos) növekedését mutatta fel.

E-kereskedelem Európában

177 milliárd forintos kiskereskedelmi forgalmat bonyolítottak a magyarországi web-áruházak tavaly és a növekedés változatlanul erőteljes, 2013-ban várhatóan meghaladja majd a 200 milliárd forintos forgalmat. Jelenleg 5-6 ezer magyar nyelvű web-áruház érhető el, amelyből aktív, Magyarországon bejegyzett cég 4100 db van.

Magyarországon az elmúlt egy évben interneten vásárlók száma 1,65 millió főre emelkedett (a felnőtt lakosság megközelítőleg 1/5-e), akiknek 5 százaléka érkezett mobil platformon keresztül. Az online vásárlók számát tekintve ez az arány 3,3%, az internetes forgalmat illetően pedig 3,1%.

Hazánkban arányaiban egyelőre kevés web-áruház rendelkezik mobilra/táblagépekre optimalizált weboldallal (mindössze kb. 6%), az okostelefonok rohamos terjedésével azonban az e-kereskedőknek érdemes előrukkolni valamilyen mobilos megoldással. Ugyanis egy olyan korban, ahol az európaiak 47,6 százaléka fel van szerelve okostelefonnal, nem kétséges hogy az m-kereskedelem nagymértékben ösztönözheti a piacok növekedését. A legnagyobb piacon, Nagy-Britanniában már most a vásárlások 12 százaléka mobil eszközökről érkezik, míg egy évvel korábban ez az arány mindössze 5% volt.

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank