2014.09.11.

Franchise teszt 6 lépésben

Mielőtt üzletére vonatkozó franchise licenceket értékesít, érdemes vállalkozását hosszabb ideig tesztelni.

A franchise aktív menedzsmentje mindig sok változással, változtatással jár. Csak akkor tud egy franchise hálózat a versenytársak előtt maradni egy lépéssel, ha folyamatosan új fejlődési, fejlesztési lehetőségek után kutat, és megfelelően használja ki az ennek eredményeként jelentkező előnyöket. A szélesebb fogyasztói csoportok elérésének egyik módja az értékesítési hálózat lefedettségének kiszélesítése – a franchise használatával. Magyarországon minden évben több tucat vállalkozó dönt franchise rendszer kiépítése mellett. De mielőtt licenceket kezdene el értékesíteni egy üzlethez, érdemes meggyőződni, hogy vállalkozása készen áll-e rá.

Fotó PROFIT system

A franchise együttműködés során a franchise átvevők egy, az átadó tapasztalataira építő üzleti modell alapján tudnak sikeresen működni. Ahhoz, hogy ilyen tapasztalattal rendelkezzen, legalább egy üzletet (a próba egységet) kell üzemeltetni minimum 12 hónapos időszakon át.

1. Eredmények mindenek felett

Néhány vállalkozó úgy gondolja, hogy a franchise lehet az, amivel betömködhetik a lyukakat a költségvetésükben. Ők nem az üzleti partnert látják, hanem egy nem-jövedelmező üzlet finanszírozási forrását. A franchise nem a saját eredmények – mások kárára történő – javításának a módja. Még akkor is, ha rendelkezik egy erős márkával, de valamiért az üzlet nem működik, inkább csak engedje el. A kísérlet arra, hogy egy veszteséges üzletet reprodukáljon olyan, mintha esernyővel ugrana ki egy repülőből három ezer méter magasságból. A franchise jelentkezők az elején egyébként is látni szeretnék majd az elért eredményeket, illetve, hogy mire számíthatnak (mekkora befektetés mellett mekkora és milyen gyors megtérülés, stb.). Ha meg akarjuk győzni őket a franchise megvásárlásáról, akkor az eredményeknek kell meggyőzőnek lenniük.

 2. Tapasztalatot értékesít!

Évről évre a franchise egyre népszerűbbé válik, elsősorban annak köszönhetően, hogy lehetővé teszi az üzleti tevékenység kockázatának korlátozását. Ez viszont azért lehetséges, mert a franchise átadó az együttműködés elején ellátja a franchise partnert az üzletindításhoz és -menedzseléshez szükséges tudással (know-how) és tapasztalattal. „Ahhoz, hogy ilyen tapasztalattal rendelkezzen, legalább egy próba egységet kell üzemeltetni minimum 12 hónapos időszakon keresztül” – mondta el a PROFIT system nemzetközi franchise tanácsadó munkatársa. „Ennél kevesebb idő alatt nem lehetséges a koncepció teljes körű tesztelése és ellenőrzése abból a szempontból, hogy mekkora versennyel kell megküzdeni, valamint, hogy a termékek és szolgáltatások mennyire függnek a divat trendektől, szezonalitástól.

3. Ne áruljon zsákbamacskát!

Az a franchise átadó, aki csak egy saját üzletet, értékesítési pontot üzemeltetett, kevésbé lesz vonzó a lehetséges franchise partnerek szemében, mint, aki kettőt vagy többet is. Különösen igaz ez olyan üzletek esetén, amelyek egy nagyon szűk célcsoportot szólítanak meg termékükkel vagy szolgáltatásukkal, mint pl. luxus éttermek vagy speciális szolgáltatások. Lehetséges, hogy az üzlet jól működik egy helyszínen, de egy másik lokáción nem lesz sikeres, mert egy apró faktor, láncszem hiányzik. A legnagyobb franchise átadók (pl. McDonald’s vagy Subway) sok, már működő étterem adatait osztja meg az átvevőkkel. A partnerek betekintést nyerhetnek a profit alakulásába, a különböző helyszínek eredményességébe és a sikerhez szükséges tényezők meglétébe – jól tudják, hogy milyen vállalkozásba kezdenek, és mire számíthatnak.

4. Rendelkezni kell azzal az egy különleges ”valamivel”

A franchise átadó tapasztalata csak az egyik fele a franchise licence vásárlásával járó előnyöknek. Van valami, ami még fontosabb – egy egyedi elem, ami meggyőzi a vállalkozókat arról, hogy együttműködjenek a franchise átadóval, ahelyett, hogy egyszerűen csak lemásolnák az ötletet saját maguk. A kereskedelmi franchise hálózatok esetén ilyen faktor például a disztribúciós rendszer, aminek köszönhetően a kiskereskedők olcsóbban és gyorsabban szerezhetik be a termékeket. A kozmetikai szolgáltatások esetén ugyanez – hozzáférés a legmagasabb minőségű eszközökhöz. A gasztronómiai hálózatoknál a know-how. E nélkül a ”faktor” nélkül nehézkes lesz a hálózat kiépítése.

5. Lehetnek mások is, akik így csinálják?

Ha képes volt egy olyan érték megtalálására, ami a cégét egyedivé teszi, akkor gondolja át, hogy a jövőbeli partnerek képesek lehetnek-e reprodukálni ezt az egyediséget. Nem minden vállalkozást lehet lemásolni. Néhányuk olyan egyedi képességeken alapszik, ami létrehozójukhoz tartozik, és ezért lehetetlen reprodukálni. Olyan lenne, mintha egy egyedi szobrot vagy több évszázados hagyománnyal rendelkező panziót szeretne franchise-ba adni –nem igazán lehetséges. „Képesnek kell lennünk annak kijelentésére, hogy ez az egyediség nem jelent akadályt a jövőben. Ne korlátozzon a piacon vagy ne múljon el, mint egy hóbort az új trendek érkeztével. Minél egyedibb az üzlet, mint mondjuk egy étterem igazán különleges és luxus menüvel, annál nehezebb lesz köré egy franchise rendszert építeni. A franchise számára azok a vállalkozások bizonyulnak a legjobb táptalajnak, melyeket könnyű megismételni mások által.”

6. Illeszkednie kell a piachoz

Nem lesz képes egy sikeres franchise hálózat kiépítésére, ha a piac már telített. Ez a kritérium elsősorban azokra a cégekre vonatkozik, melyek egy szűkebb fogyasztói csoportot látnak el szolgáltatásukkal, termékükkel. Ha tudjuk, hogy a célközönség egy szűk csoportot jelent, akkor ne próbáljunk meg bevonni franchise partnereket, és ezáltal rábírni őket, hogy szükségtelen kockázatot vállaljanak. Ha tudjuk, hogy a piac telített, akkor jobb inkább megerősíteni a saját pozíciót. Ez a stratégia több profittal fog járni, mint egy hálózat kiépítése.

 

PROFIT system, franchise tanácsadás

Franchise teszt 6 lépésben

Jelenleg nincsen hozzászólás ebben a témában. Legyen Ön az első!

Fórum 62 téma, 108 hozzászólás

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank