2011.11.29.

Franchise – hogy is van ez?

Érdemes részletesen tudni a franchise-ról, hogy mit is jelent, hiszen az egyik legjobb módszer saját vállalkozás beindításához.

Egy saját vállalkozás, ha franchise-ban tevékenykedik – vagyis valakinek a márkája alatt –, ha nem, az egyik legjobb út a profitszerzéshez. És ami a leginkább a franchise mellett szól: a bukás kockázata egy franchise-ban működő vállalkozás esetén sokkal kisebb.

McDonald's étterem Fotó PROFIT system

McDonald’s, az egyik leghíresebb franchise márka.

Amikor franchise üzletekről hallunk, akkor általában egy gyorsétterem – pl. a Mcdonald’s – képe sejlik fel az emberek előtt. A franchise ikon vagy más hasonló világszerte ismert gyorséttermek valóban a piac 'óriásai', de ezeken kívül vannak további híres – más ágazatokban munkálkodó – márkák is (franchise katalógus). Egy franchise licence megvásárlása azt a döntést takarja, hogy a vállalkozó saját kockázatán, de a franchise-ba adó márkájával (nevével) vezet saját üzletet. Általában a híresebb márkák több vásárlót tudnak garantálni – részben ezért – kisebb kockázatok mellett. A franchise együttműködés eldöntése után az átadó és az átvevő a franchise szerződés aláírásával vállal mindkettőjükre egyértelműen meghatározott kötelességeket. Az átadó vállalja a védjegyeztetett márka, termék és az üzletvezetéssel kapcsolatos know-how átadását a szerződött periódus idejére. Az átvevő ezért cserébe a gyakorlatban alkalmazza az üzletvezetés szabályait és franchise díjat fizet.

A franchise nem csak márka és termékvédjegy használati jogokról szól, de üzletvezetéshez kapcsolódó know-how-ról is. A rendszer a kulcs annak a megértéséhez, hogy mi alapján történik az üzlet szabályozása és a támogatás. Az átvevő folyamatos támogatást kap az átadótól (tanfolyamok, a személyzet képzése, média, reklám, promóció). Az átvevő ezért a folyamatos szolgáltatásért fizet egy havi díjat, ami legtöbbször egy meghatározott százaléka bevételeinek. Az összes franchise átvevő befizeti a díjakat az átadó számlájára, ami utána a lánc fejlődését hivatott szolgálni. A franchise-ba adó ebből finanszírozza a piackutatásokat, alakít ki új termékeket, szervez médiakampányt. Összefoglalva: a franchise átvevő az átadó által már kipróbált gyakorlatot, tudást és metódust használ.

A franchise együttműködés fő alapelvei

  1. Az átadó a tulajdonosa a franchise márkának, logónak, védjegyeknek.
  2. A franchise átadó rendelkezik olyan üzleti módszerrel, ami a gyakorlatban már kipróbált és bizonyította hatékonyságát.
  3. A franchise átvevő független vállalkozásként tevékenykedik az átadó logója alatt. A bevétele saját vállalkozásának a nyeresége.
  4. Az átvevő pénzügyi kötelezettségeinek fontos elemei a befektetés, a franchise díj és a beszerzés.
  5. Az átvevő a tulajdonosa az outlet-ben forgalmazott termékeknek.
  6. Az átadó ismereteket nyújt az üzletvezetéshez. (know-how)
  7. Az átvevő az egyszeri franchise licence megvásárlása mellett havonta fizet franchise díjat a know-how használatért. (Direkt franchise díj, amikor az átadó számlájára közvetlenül befizeti az összeget, indirekt, ha az átadó alapanyagainak, termékeinek megvásárlása testesíti meg a díjat).
  8. Ha a felek másként nem határoznak az átvevő dönt a termékek áráról üzletében. (A profit – ha van – nem csak az eladástól, de a termékeken levő árréstől is függ.)
  9. Általában az átvevőnek döntési joga van kiválasztani üzletében forgalmazott termékeket, termék fajtákat.
  10. Az átadó és átvevő közötti együttműködés szabályait a franchise szerződés, az instrukciókat üzletvezetéshez és a know-how-ról a működési kézikönyv tartalmazza.

A franchise rendszerben működő vállalkozások összbevétele egy ország GDP-jének egy-két százalékától, akár a 20 százalékát is kiteheti, például ahogyan a fejlett országokban is (Magyarországon ez a szám 5% körül van). Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók a nap 24 órájában keresnek fel valamilyen franchise rendszerben működő vállalkozást. Bármely vállalkozó kedvű személy Magyarországon ajánlatok tucatjai közül választhat a pár százezer forintos befektetést igénylőktől (bankfiókok, kisebb éttermek) kezdve egészen a több millió forint kezdőtőkét igénylő franchise-okig (benzinkutak, áruház láncok). 5 millió, befektetésre kész forinttal egy jövőbeli vállalkozónak temérdek választási lehetősége van.

A franchise, mint vállalkozási módszert több tízezer vállalkozó gyakorolja szerte a világban, és sikeressége a gyakorlatban tesztelt. A franchise függetlenséget kínál az üzleti életben, de – tudni kell! – a szabadság felelősséggel jár, felelősséggel döntéseinkért. Ennek a felelősségnek a mértékét azonban a franchise szerződés szintén tartalmazza, szabályozza. Ez abban nyilvánul meg, hogy az átvevőnek tisztelnie kell, ha például ugyanazon lánchoz tartozó outletek termékkínálata vagy a személyzet munkaruhája, az ügyfélszolgálata ugyanaz és ehhez kell igazítania saját üzletét is, emellett részt vesz minden, az átadó által szervezett reklámkampányban.

Végül, áttekintésként, hogy kinek tökéletes megoldás a franchise és kinek kevésbé? Elsősorban azok vállalkozzanak egy nem franchise rendszerben működő vállalkozás indítására, akik nem akarják elkötelezi magukat semmilyen mások által előírt üzletvezetési eljárás mellett, azok, akik találtak egy remek piaci rést, aminek betömésére – ha nem is egészben – képesek, azok, akiknek van elég pénzük, hogy befektessenek különböző üzletekbe vagy azok, akiknek sok éves tapasztalatuk van abban az ágazatban, ahol tevékenykedni terveznek (nagy tapasztalatra van szükség egy ismert márka létrehozásához). Emellett ezeknek az embereknek előnyös esetben széles kapcsolati hálóval is kell rendelkezniük. Minden más vállalkozókedvű válassza egy már kipróbált és ismert márka 'védőernyőjét’, ami lehetőséget kínál gyors és jövedelmező fejlődésre már az indulás után is.

(Arkadiusz Słodkowski, PROFIT system)

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank