Készüljön fel az átadó szerepre

Péntek
2019.04.19.
A franchise egyre népszerűbb forma a vállalkozások bővítéséhez, az üzleti tevékenység kiterjesztéséhez.
 

Az elmúlt években egyre több és több új franchise koncepció jelent meg a piacon és a vállalkozók továbbra is kíváncsiak, hogyan használhatnák ki a terjeszkedésnek ezt a formáját, milyen lehetőségeket rejt még magában. A franchise előnyök átgondolása után egy kérdést kell megválaszolnia: készen áll, hogy rendszergazda legyen?

A franchise ötlete egyre jobb megítélést nyer a vállalkozók körében. Észrevették azokat az előnyöket, amik a franchise-zal járnak és amikből profitálhatnak. Minden vállalkozó bővíteni akarja az értékesítési csatornáit, újakat kiépíteni, a terméküket, márkájukat ismertebbé és napszerűbbé tenni a piacon. Mindinkább csábító pedig, ha a vállalkozás fejlesztése nagymértékű befektetés nélkül és minimális kockázattal jár. Továbbá a rendszergazdának nem kell foglalkoznia a személyzet és a management felkutatásával, felvételével az egyes franchise üzletekbe, ugyanis ezeknek az üzleteknek a tulajdonosai maguk az átvevők, akik sokkal elhivatottabbak, mint más alkalmazottak. Másik érv az átadóvá válás mellett az új bevételi forrás lehetőségek megjelenése, mint a royalty, kisebb marketing költségek, nagyobb piaci részesedés (forgalmazási franchise esetén). Ugyanakkor a rendszergazda egy időigényes szerep. Sajnos sokszor nem tudatosul azokban, akik vállalkozásuk franchise-ban való fejlesztésében gondolkodnak, hogy mivel tehetik különlegessé ajánlatukat átvevők számára, mitől lesz igazán vonzó, aminek köszönhetően végül csatlakoznak a hálózathoz. Mielőtt döntene mindenképp gondolja végig, hogy milyen előnyökkel jár az átvevő számára a franchise koncepció átvétele.

Eljött az idő?

A franchise definíciója szerint az átadó ellátja a teljes üzleti modellel az átvevőt, ami az üzleti tevékenységhez elengedhetetlen. Ahhoz, hogy az ehhez elengedhetetlen gyakorlati tapasztalatok rendelkezésre álljanak, szükséges egy legalább 12 hónapja működő kísérleti egység, ami a sikeres gyakorlati megvalósulást hivatott bemutatni. Minimum ennyi idő szükséges, hogy az ötletet alaposan ki lehessen próbálni, ellenőrizni a jövedelmezőségét a szezonitását, a versenytársakat a piacon és megbizonyosodni, hogy mennyire függ az aktuális trendektől, divatirányzatoktól. Mindenkinek magának kellene a saját bőrén megtapasztalni az üzleti koncepciót, ezáltal könnyebb az ideális átvevő megtalálása is. Csak saját egységgel lehet elkészíteni egy olyan átfogó koncepciót, ami az üzleti tevékenység minden részére kiterjed.

Jogom van használni a logómat?

Franchise hálózat kiépítése során egy egységes, univerzális megjelenéssel kell ellátni a hálózat egységeit annak érdekében, hogy a vállalkozás, márka felismerhető és könnyen beazonosítható legyen a vásárlók számára. Ehhez szükség van a vállalkozás logójának, valamint az egységek belső megjelenésének kialakítására. Ne feledkezzen meg, hogy vannak bizonyos jogi szabályozások, amik engedélyezik logó kizárólagos használati jogát és szabályozzák is azt. Ez után tud majd franchise licencet értékesíteni.

Megéri?

Ha franchise-on gondolkozik mindenképp meg kell vizsgálnia a franchise rendszer használatából fakadó előnyöket, plusz bevételeket mind a saját, mind a potenciális átvevő szemszögéből. A kérdés az, hogy hány jövőbeli átvevővel számolhat, nekik milyen pénzügyi forrásokat kell befektetni és az egyes üzletek milyen megtérülési idővel valósíthatók meg. El kell dönteni, hogy milyen szolgáltatásokat nyújt majd, tud nyújtani átvevői számára és határozza meg a hálózatához való csatlakozás előnyeit is.

Van promóciós stratégiája?

Ha van legalább egy működő üzlete, tulajdonosa az ehhez tartozó márkajelezéseknek és az üzleti tevékenység jövedelmező, el lehet kezdeni gondolkozni franchise hálózat kiépítésén. De ahhoz, hogy az ehhez szükséges összes előkészületet megtegye, meghatározzon minden az együttműködéshez szükséges alapelvet, bizony idő és energiaigényes. Az első lépés a franchise csomag elkészítése (kézikönyvek megírása), amit a potenciális átvevőknek ajánl. Ennek tartalmaznia kell a franchise szerződést, ami tartalmazza mindkét fél jogait és kötelezettségeit az együttműködés időtartama alatt és után is. A következő lépés a működési vagy üzemeltetési kézikönyv elkészítése, ami leír minden olyan eljárást, amit az átvevőnek be kell ültetnie, alkalmaznia kell a működés során és ami a mindennapi üzleti tevékenységét segíti. Meg kell határozni a franchise díjakat is és készíteni olyan üzleti terveket, amik az ajánlatát vonzóvá teszik. Mindez nem egyszerű és igen időigényes, ezért érdemes franchise tanácsadóhoz fordulni a szakmai dokumentumok alapos elkészítésének érdekében.

A következő lépés a franchise hálózatnak és a márkának a fejlesztését célzó promóciós stratégia meghatározása és az első átvevők felkutatása. Tudni kell, hogy az átvevők alkalmazásához és későbbi ellenőrzéséhez szükségesek lesznek különböző számítógépes programok, belső kommunikációs csatornák és hasonló vállalati eszközök, berendezések is. A főkérdés, amire választ kell találnia: készen áll a rendszergazda szerepre?

 


népszerű a fórumban

Az értékváltás szükségessége

Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.10.26.
Új támogatás innovatív kkv-knak

Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.12.
Fiatal vállalkozók támogatása

Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.01.
Még gyerekcipőben

A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.14.
A hónap végéig nevezhet honlapjával

Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.08.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Kedves Mihály!   Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.24.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.23.
Eladó a MosóMedve Wash&Dry

4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten:   III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...

4 hozzászólás
utolsó 2013.11.10.