2012.02.02.

Megvásárolni egy ötletet – megéri vagy nem?

Franchise licence vásárlása ugyanúgy tartalmaz előnyöket, mint hátrányokat. A vállalkozó döntésére aktuális helyzete van a legnagyobb hatással.

Ha úgy érzi van egy egyedi, új ötlete – egy termék vagy szolgáltatás - ami mindent visz vagy mindenkinek szüksége van rá, érdemes vállalni a kockázatot és franchise nélkül belevágni egy új vállalkozás alapításába.

Találunk remek példákat ilyen és ehhez hasonló üzleti koncepciókra: ilyen a Google kereső, a Red Bull energiaital, vagy a vegetáriánus gyorséttermek, bárok is. Ezek mind azt mutatják, hogy mindig van fejlődési terük az új ötleteknek, akkor is ha egy régi és akkor is, ha egy teljesen új kereskedelmi területről van szó. Az igazság azonban az, hogy még a legkiválóbb elképzelések sikeres és gyors fejlődése sem történik meg túl gyakran, ugyanis kitalálni az ötletet és aköré felépíteni egy sikeres vállalkozást, nem ugyanaz.

Nehézséget jelenthet a tőkeigény – az új ötletek gyakran nagy anyagi ráfordítást igényelnek a fejlődési periódus elején. Ha nem áll rendelkezésre a beindításhoz szükséges összeg, érdemes lehet felkeresni befektetési alapokat (ún. üzleti inkubátorokat), olyan cégeket, akik újonnan induló vállalkozások feltőkésítésére specializálódtak. Ebben az esetben mindenképp figyelembe kell venni, hogy ezek a cégek általában részesedni akarnak a jövőbeli profitból és meggyőző üzleti tervre is szükség lehet. Továbbá az a vállalkozó, aki teljes mértékben saját vállalkozás beindítása mellett dönt, előny, ha rendelkezik a türelem erényével, amire nagyobb szükség van, mint egy franchise üzletnél, ahol a maximális forgalom akár már az első év után is elérhető. Gyakran a legnagyobb márkák példái – például a Red Bull-é is – mutatják, hogy van, amikor a siker akár csak 10 év elteltével válik láthatóvá.

A Red Bull márkát 1987-ben alapították és egészen 1997-ig egyáltalán nem volt világhírű, széles körben ismert. Ma, a Red Bull éves forgalma meghaladja a 800 millió dollárt. Az ausztriai vállalkozók nem találtak ki semmilyen újat, hiszen maga az energiaital – ami kezdetben csak egy egészséges üdítő volt - Thaiföldről származik. Al Ries “A PR tündöklése, a reklám bukása” című könyvében ír arról, hogy ahhoz, hogy valaki sikeres és híres legyen nem kell semmiféle újat alkotni, 'mindössze' fel kell kutatni a fogyasztói igényeket, egy jól csengő nevet kitalálni a márkának és megtalálni az első ügyfelet.

Az Ön logója, a mi üzletünk

Ha nem jön az ihlet, nem talál kíváló, egyedi ötleteket, de elég erősnek érzi magát saját vállalkozásának vezetéséhez és még egy kis megtakarítással is rendelkezik, mindenképp megéri megfontolni egy franchise koncepció lehetőségét. A választási alternatívák száma magas – az összes ágazat pár száz ajánlattal vár átvevőket, a befektetés mértéke átadótól függően más és más, a százezres nagyságrendtől egészen a több milliósokig. A legnagyobb előnye egy franchise jog megvásárlásának, hogy az egy már kipróbált üzleti koncepció, amiből valaki már sikeresen termelt profitot és ennek köszönhetően gazdaságilag stabilabb. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem kell aggódnunk a pénzügyi mutatók miatt – franchise hálózat tagjaként ugyanúgy és ugyanannyit kell dolgozni, mintha az teljes egészében saját, független vállalkozás lenne. A franchising, mint üzletvezetési módszer nem ér véget a márka nevének és logójának megvásárlásával, a know-how és az üzleti stratégia folyamatos implementációját is jelenti. A franchise remek lehetőség azoknak, akik jól érzik magukat olyan hierarchiában, ahol egy bizonyos függetlenséggel rendelkeznek, de elfodadják az átadó instrukcióit és ellenörző szerepét is.

A jólismert márkanév a tejszínhab a franchise torta tetején, ugyanis mivel széles körben ismert és kipróbált, ezért ügyfeleket garantál. A franchise mellett döntő vállalkozó a rendszer tagjaként egyfajta védőhálót is magáénak tudhat, ami 24 órás támogatást jelent az átadótól, makro szintű marketinget, TV reklámot (amiknek finanszírozására a márka tulajdonosnak van elég pénze, de az átvevőnek nem feltétlenül lenne). Ugyanakkor az átvevőnek a franchise licence megvásárlása mellett vannak további kölstégei is: fizetnie kell a havi franchise díjat, ami általában a bevételeinek egy bizonyos százaléka. A franchise koncepció és a teljesen saját, független vállalkozás közötti választás természetesen a vállalkozó egyéni döntése, ami attól függ, hogy milyen szinten motivált, illetve mekkora megtakarítással és milyen személyiségjegyekkel rendelkezik, különös tekintettel a türelemre.

Arkadiusz Słodkowski, PROFIT system

Megvásárolni egy ötletet – megéri vagy nem?

Jelenleg nincsen hozzászólás ebben a témában. Legyen Ön az első!

Fórum 62 téma, 108 hozzászólás

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank