2014.10.31.

4 franchise trend, ami jó hír a vállalkozóknak

A franchise egy okos opció azok számára, akik a saját vállalkozás szabadságát akarják élvezni anélkül, hogy egy teljesen új koncepciót kellene felépíteniük a nulláról.

A vállalkozói lét egyre többeknek válik karrier lehetőséggé, főképp azoknak, akik a vállalati leépítések áldozatai lettek. Ugyan a bizonytalan gazdaság és munkapiac helyzete az utóbbi időben jelentősen javult, egy saját vállalkozás elindítása továbbra is népszerű módja a foglalkoztatásnak. A vállalkozói lét egy szűkebb értelmében a franchise – amikor a vállalkozó egy létező üzleti modell független tulajdonosává és üzemeltetőjévé válik – egy okos opció azok számára, akik a saját vállalkozás szabadságát akarják élvezni anélkül, hogy egy teljesen új koncepciót kellene felépíteniük a nulláról.

Egyre több vállalkozó tekint a franchise-ra egy, a saját vállalkozáshoz vezető életképes, járható útként. Az ő számukra szedtük össze franchise szakértők gondolatait az ágazat legújabb trendjeiről és arról, hogy, a jövőbeli átvevők hogyan hajthatják malmukra ezeket:

Fotó Shutterstock

A franchise egy erős üzleti modellt és a növekedés egy fantasztikus járművét jelenti, amiből – ha jól csinálják – a franchise átvevők sokat tudnak profitálni a meghatározott folyamatoknak, méretgazdaságosságnak, márkaépítésnek és olyan üzleti rendszernek köszönhetően, ami még mentorálást, támogatást és útmutatást is kínál.

Több tech franchise lehetőség

Új tech cégek és startupok minden nap indulnak és sok közülük legalább olyan gyorsan megbukik, amilyen gyorsan felemelkedett. De a tech piac nem mutatja semmilyen jelét a lassulásnak, és a franchise világában, a technológia-központú üzletek fénykorukat élik.

A tech világban a franchise egy dinamikus növekedésen megy keresztül és hatalmas lehetőséget rejt a további fejlődéshez. A növekedés a kiskereskedelmi modelleknél és az otthonról-végezhető franchise koncepcióknál is megfigyelhető. A technológiai megoldások iránti kereslet meg nem torpanó növekedése és az IT-tól való függés (úgy a személyes, mint az üzleti életben) miatt pedig ez a trend a belátható jövőben valószínűleg folytatódni fog. A leggyorsabban növekvő tech franchise koncepciók között vannak a mobil és számítógép szervizek, a SEO/internetmarketing szolgáltatási modellek is.

Nemzetközi terjeszkedés

Az internet minden méretű cég számára lehetővé tette, hogy országhatárokon túl terjeszkedjen és külföldi piacokon jelenjen meg. Míg a kisebb, független üzletek inkább nehézségekbe ütköznek globális márkajelenlétük építésekor és alakításakor, addig egy franchise rendszerben működő cég viszonylag gyorsan meg tud valósítani nemzetközi sikereket bárhol, ahol van piac a termékük vagy szolgáltatásuk számára.

Egy bizonyított franchise rendszerrel a nemzetközi expanzió ki tud tölteni egy ürességet a cég életében, és az első piaci szereplőként való megjelenéssel járó előny jelentősen növeli a márka globális ismertséget. A franchise lehetővé teszi a hálózatok számára, hogy új ajánlatokat és szolgáltatásokat teszteljenek, valamint diverzifikálják és optimalizálják a létező franchise modellt, hogy a helyi keresletnek még inkább megfeleljenek. A franchise egy lehetőség, hogy olyan gondosan kiválasztott mester franchise átvevőkkel működjenek együtt, akik értik a piacot, valamint gyorsan tudnak megjelenni és terjeszkedni.

Érdemes ugyanakkor egyvalamit franchise átadóknak és franchise átvevőknek egyaránt észben tartani: míg következetes akar maradni a márkaépítési erőfeszítéseiben, addig nem minden üzleti elemet lehet jól lefordítani egy külföldi kultúrában. A kihívások akkor jelentkeznek, amikor el kell dönteni, hogy hogyan adaptáljanak egy márkát egy másik ország kultúrájához.

Mindannyian láttunk márkákat, melyeknek nem sikerült a nemzetközi terjeszkedés, mert túl merevek voltak a márkájukkal, és olyanokat is, akik pont, hogy a túlzott lazaság miatt bukták be a globális expanziót. Mielőtt nemzetközi terjeszkedésbe kezd, egy üzletnek el kell döntenie, hogy mik a szent, a megváltoztathatatlan elemei a márka identitásának és az üzleti modellnek, és melyek azok, amik alakíthatók.

Belső finanszírozás

A jövőbeli franchise partnerek nagy része előtt álló egyik akadály a finanszírozás. A franchise belépési díjak gyakran magasabbak, mint amit egy átlagos személy nyugodt szívvel megengedhet magának, és még a legkevésbé tőkeigényesek is egy-két millió forintba kerülnek. Egy üzleti hitel megszerzése hosszadalmas és nehézkes lehet az első alkalmas vállalkozóknak, így néhány franchise hálózat felismerte, hogy belső finanszírozási programokkal segíthetik az átvevővé válás folyamatát, és támogathatják partnerhálózatuk növekedését.

Egy belső finanszírozási programból (még ha az elején kevesebb pénzügyi előnnyel is jár a franchise átadó számára) nagyszerűen jövedelmezhet egy lehetséges franchise átvevő, aki egyébként nem engedhette volna meg magának az üzleti lehetőséget. Több franchise hálózat is kínál belső finanszírozási lehetőségeket, és sokuknak a recessziót követő időszakban ez már szükségletté vált a cég növekedési céljainak megvalósítása érdekében.

Többgenerációs partnerségek

Szülők és gyerekeik generációkon keresztül dolgoztak együtt családi vállalkozásokban. A családon belüli ”csoportosulás” annak érdekében, hogy egy franchise befektetést megvalósítsanak, egy teljesen természetes partnerséget jelent. A szülők (vagy nagyszülők) rendelkeznek a tőkével és az átlagos hozamnál jobb befektetést keresnek, miközben gyermekeik szakmai karrierjük beindításán fáradoznak.

Az idősebb korosztályok általában rendelkeznek valamennyi megtakarítással a több évtizedes karrierjük után, de annyival nem, hogy kizárólag erre támaszkodva nyugdíjba vonuljanak. Eközben, a (magasabb kockázatvállalási hajlandóság és innováció vezette) fiatalabb generációk gyakran nem találnak munkát vagy alulfoglalkoztatva, alulfizetve érzik magukat – egy jobb útra van szükségük a pénzügyi biztonsághoz. Szükségük van egy karrierre, ami függetlenséget, pénzügyi előnyöket és rendszert is kínál – ezeket pedig gyakran a franchise-ban találják meg.

 

Nem számít, hogy mik a konkrét vállalkozói céljai, a megfelelő franchise rendszer kiválasztása segíthet elérni azokat. Járjon utána a különböző franchise ajánlatoknak, vessen egy pillantást a márkákra, üzleti modellekre és elérhető lehetőségekre. Ha elég időt tölt jó franchise átadókkal, meglátja miért választották oly sokan a franchise-t, hogy jövőjüket, vagyonukat és életstílusukat építsék.

 

Forrás: Business News Daily, PROFIT system

4 franchise trend, ami jó hír a vállalkozóknak

Jelenleg nincsen hozzászólás ebben a témában. Legyen Ön az első!

Fórum 62 téma, 108 hozzászólás

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank