2014.10.19.

Van hely a növekedésre

Az orosz franchise piac óriási növekedési potenciált rejt. Az ország legnagyobb franchise vásárának főszervezője beszélt a franchise fejlődéséről, a piaci feltételek alakulásáról.

Ekaterina Sojak az Exhibition Management Technology Group (EMTG) ügyvezető igazgatójaként, valamint az Orosz Franchise Szövetség igazgatósági tagjaként egyik főszervezője Oroszország első franchise vásárának, a Buybrand Expónak. Ő beszélt többek közt arról, hogy a Buybrand 12 éves működése során hogyan fejlődött az orosz franchise piac, és a Buybrand hogyan nőtte ki magát a világ egyik legnagyobb franchise rendezvényévé. Az idei franchise expón több mint 150 franchise hálózat vett részt kiállítóként a világ minden tájáról, készen az oroszországi bemutatkozásra. Azonban tíz évvel ezelőtt még teljesen más volt a helyzet.

Ekaterina Soyak

„Az oroszországi franchise piac nem sokban különbözik más országokéitól. A franchise ugyanúgy a Szovjetunió felbomlása után alakult ki, és ahogyan más piacok esetén is, az orosz franchise piacnak is ki kell nőnie olyan ”gyerekbetegségeket”, mint pl. a szakmaiság hiánya, a hosszú távon nehezen megjósolható piaci folyamatok, vagy a bizonyos fokú bizalmatlanság a franchise-zal szemben.”
Ekaterina Sojak

Honnan jött az ötlet, hogy szervezzenek egy rendes franchise expót Oroszországban?
Amikor 2002-ben elkezdtünk gondolkodni egy rendszeres franchise vásár elindításán, akkor a franchise még nem igazán volt jelentős Oroszországban. Az ötlet inkább onnan indult, hogy a magas munkanélküliségre láttuk benne a választ, és abban az időben a média nagyrészt a kkv-knak szóló támogatási és fejlesztési modellekről beszélt. Rájöttem, hogy a franchise valójában egy nagyon jó eszköz a kis- és közepes vállalatok számára, mivel ösztönzi a bizonyított, fejlett és sikeres üzleti ötletek terjedését. Ugyanakkor Oroszországban a franchise fogalma egy nagy rejtély volt (valamilyen szinten a mai napig az)! Azt tudom mondani, hogy az orosz piac ebben az időben nem volt érett és nem igazán tudta elfogadni ezt a fajta üzlettípust. Azonban az összes nehézség ellenére 2003-ban meg tudtuk tartani az első franchise vásárt Moszkvában – és ezzel útjára indult a Buybrand Expo.

Hogyan zajlott a franchise ”piaci bevezetésének” folyamata? Mennyire volt könnyű vagy nehéz ennek az üzleti modellnek támogatottságot szerezni az oroszországi vállalkozások körében?
Először a vállalkozók oktatásával kezdtük. Még az első expó előtt tucatnyi fórumokat, szemináriumokat szerveztünk Moszkvában és más városokban is, így a rendezvényre kialakult vállalakozóknak és befektetőknek egy nagyobb bázisa, akik franchise licencet akartak vásárolni. Sokkal inkább nehezebb volt az olyan franchise vállalatok felkutatása, melyek részvételére számíthattunk kiállítóként, akik a show keretein belül szerették volna bemutatni koncepciójukat.
Ráadásul, akkoriban a piacon működő hazai franchise hálózatokat egy kezemen meg tudtam számolni, így rájöttünk, hogy a külföldi franchise márkákra kell összpontosítanunk. Meglátogattam a franchise-nak szentelt fontosabb eseményeket szerte a világon, de nem volt könnyű meggyőzni a külföldi kiállítókat, hogy eljöjjenek Oroszországba, ugyanis legtöbbjük Oroszországot az igazságtalansággal, korrupcióval, banditákkal és utakon rohangáló medvékkel azonosították.
Az első vásáron így alig több mint 20 kiállító vett részt, de – bár az elején nehéz volt – a kiállítás jelentős fejlődésnek indult. A kiállítási tér 2008-ra már 10 ezer négyzetméter fölé emelkedett, mára pedig a Buybrand Expo a világ öt legnagyobb franchise rendezvényének egyikévé nőtte ki magát.

Buybrand Expo

A 2014-es Buybrand expóra szeptember 23-25. ​​ között került sor Moszkvában, amelyen 162 franchise hálózat vett részt 15 ország képviseletében, és több mint 9000 érdeklődő látogatott el az eseményre.

Hogyan változott az oroszországi franchise piac az évek során? Gondolja, hogy adottak a feltételek a terjeszkedéshez a közép- és kelet európai koncepciók számára is?
A különbség nyilvánvaló az oroszországi franchise piac 10 évvel ezelőtti- és mostani helyzete között. Akkoriban a kereskedelmi franchise hálózatok uralták a piacot, főleg a divatmárkákkal a középpontban. Ma azonban a szolgáltatásé a főszerep, a legtöbb koncepció a gasztronómiai ágazatban, azon belül is a gyorséttermi szegmensben tevékenykedik.
Hangsúlyoznom kell, hogy a gyorséttermi koncepciók nem tipikusan ”orosz témák”, és érthető, hogy miért csak az utóbbi években váltak népszerűvé – elsősorban az olyan nagy amerikai márkáknak köszönhetően, mint a Subway, a McDonald’s vagy a Burger King. Ezek gyorsan fejlődő hálózatok, magas színvonalú szolgáltatásokkal működnek. És ami a legfontosabb, hogy ennek következtében a helyi, orosz márkák is emelik szolgáltatásaik színvonalát, valamint egyre inkább tekintenek úgy a franchise-ra, mint egy lehetséges és hatékony fejlesztési modell. A franchise egy másik pozitív hatása, hogy a márkát így könnyen el lehet juttatni Oroszország legtávolabbi részeire is.
Úgy gondolom, hogy Oroszországban a franchise hatalmas növekedési potenciállal rendelkezik, de nem hiszem, hogy alkalmas piac lenne minden rendszer számára. A legtöbb közép- és kelet európai franchise koncepció (a helyi franchise piac sajátosságaiból adódóan) még ”fiatal”. Érdemes franchise rendszert először a helyi piacon fejleszteni annyira, hogy képesek legyenek bevállalni a kockázatát annak, hogy belépjenek egy olyan nagy piacra, mint Oroszország. 

Van hely a növekedésre

Jelenleg nincsen hozzászólás ebben a témában. Legyen Ön az első!

Fórum 62 téma, 108 hozzászólás

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank