2014.05.23.

Melyik a legértékesebb márka?

A BrandZ Top100-as lista a világ legértékesebb márkáit rangsorolja. Az első öt között franchise márkát is találni.

A Millward Brown médiapiaci kutatóvállalat évente teszi közzé a világ 100 legértékesebb márkáját tömörítő BrandZ Top100 listáját. Ez az egyetlen olyan márkarangsor, amely a pénzügyi eredményeken kívül a fogyasztói véleményeket is figyelembe veszi. Négy év után, az idén tért vissza a dobogó legfelső fokára a tech óriás Google, második helyre szorítva a korábban három évig listavezető Apple-t. Bekerült az első tízbe egy franchise márka is, a McDonald’s-ot (a tavalyi évhez képest egy helyet visszacsúszva) az ötödik legértékesebb márkának ítélték a világon.

McDonald's étterem

A McDonald’s a legértékesebb franchise márka, értéke 2014-ben közel húszmilliárd forint.

A McDonald’s márkaértéke meghaladja a 85 millió dollárt, még úgy is, hogy tavalyhoz képest 5 százalékot veszített értékéből. A franchise ikon 2008 óta minden évben az első tízben végez. A legnagyobb versenytárs Subway – elsősorban a számos étteremnyitásnak köszönhetően – nyolc pozíciót előrelépve a 43. helyen zárt. A szendvicses franchise hálózat márkaértéke közel 22 milliárd dollár, ami 26 százalékos növekedés tavalyhoz képest. A gyorséttermi-óriás ”trió” harmadik tagja, a KFC szintén sikeres évet tudhat maga mögött, a közel 12 milliárd dolláros eredmény 20 százalékos javulás a tavalyi évhez képest, és nyolc helyezéssel vitte előre az étteremláncot, a 83. helyre.

Nem meglepő, hogy a legértékesebbnek ítélt márkák között a technológiai cégeket díjazták leggyakrabban. A 40 százalékos növekedés után az első helyre négy év után visszatérő Google márkaértékét 158,8 milliárd dollárban határozta meg a Millward Brown. A tech óriás első helyezéséhez kellett a végül második helyen végzett Apple bukdácsolása is, melynek márkaértéke 20 százalékkal, 147,9 milliárd dollárra csökkent. A harmadik helyet tavaly óta stabilan őrzi az IBM, az első tízben még helyet kapott a Microsoft, a Coca-Cola, a Visa, az AT&T, a Marlboro és az Amazon.

A Top100 márka összesített értéke 2014-re 310 milliárd dollárral gyarapodott és együttesen 2900 milliárd dollárt tesz ki. A 2014-es eredményekkel, a 100 legértékesebb márka értéke átlagosan 6 százalékkal, 125 milliárd dollárral, nőtt évente a 2008/09-es pénzügyi válság kirobbanása óta. Észak-Amerika és Európa feltámadó gazdaságai vezették a globális márkaérték növekedést, míg a BRIC országok (Brazília, Oroszország, India és Kína) piacai valamelyest lassultak. Mindössze 14 márka került ki a feltörekvő gazdaságokból a legjobb 100 közé, ellentétben a tavalyi 17-tel.

A 100 legértékesebb márkát tartalmazó teljes lista megtekinthető ide kattintva.

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank