2014.02.14.

Gyakori félreértések a franchiseról

Hogyan tud saját magának időt megtakarítani és – szélsőséges esetben – elkerülni a csalókat?

Rengeteg olyan hirdetést találunk mind az online, mind pedig a nyomtatott sajtóban, amely a franchise szó használatával próbál meg félrevezetni vagy becsapni minket. Alább összegyűjtöttünk néhány jó tanácsot a szélhámosok elkerülése érdekében. Ha pedig olyan franchise ajánlattal találkozik, ami kételyeket ébreszt Önben, forduljon hozzánk bizalommal és megpróbáljuk megfejteni ezeket az ellentmondásokat (szerkesztoseg@franchising.hu).

Az óriási nyereség ígérete

Egy franchise üzlet megvásárlásához (a franchise partnerré váláshoz) szükséges befektetést a bankbetétekhez lehet hasonlítani. Az a vállalkozó, aki megveszi a franchise csomagot, kap egy bevezetett márkát és egy ellenőrzött know-how-t ahhoz, hogy hogyan vezesse a céget. Ez a tudás védi meg a franchise átvevő cégét a csődtől, ennek köszönhetően lesz nagy eséllyel sikeres a franchise licence és a kipróbált rendszer megvásárlása. Az is elvárható, hogy tisztességes hozamot termeljen a befektetés, valamint prémiumot a kreativitásért és a munka melletti elkötelezettségért. A kipróbált és bizonyított rendszerek képviselői olyan alapos és részletes számításokkal, kimutatásokkal tudnak szolgálni (saját tulajdonú és franchise üzletek eredményeivel alátámasztva), amelyek meghatározzák, hogy mekkora összeget kell befektetni és milyen magas bevételekre, hozamra számíthat.

Sajnos, ha valaki ”csillagászati” összegű profitot ígér, könnyen meglehet, hogy egy szélhámossal van dolgunk. Neki a franchise csak egy másik marketing/reklámeszköz, és valójában jó eséllyel egy multi-level marketing (MLM) cégről vagy piramis hálózatról van szó, ahol a hierarchia tetején lévők egy vagyont keresnek, míg alul csak veszítenek. Ha ellenőrizni szeretné az ajánlatot, olvassa el témába vágó cikkeinket a franchise fogalomtárban és ellenőrizze, hogy az ajánlattevő rendelkezik-e a franchise rendszerek alapvető követelményeivel.

Együttműködés franchise-idegen szabályok alapján

Emlékezzünk a franchise legalapvetőbb szabályaira: egy olyan együttműködés két független cég között, ahol a franchise átadó biztosítja a franchise átvevő számára a know-how-t, a működési kézikönyvet, lehetőséget ad a márkanevek használatára és különböző szolgáltatások formájában támogatást nyújt (az együttműködés kezdetekor és később folyamatosan). Ezen kívül vannak a franchise átadó által meghatározott ellenőrzési módszerek és szabályok, amik biztosítják a franchise átvevő vállalkozásának rendeltetésszerű működését a licence alatt. Mindig van egy franchise szerződés, a franchise átvevő pedig egy különálló, független céget vezet.

Magyarországon jelenleg több száz franchise és társvállalati ajánlat közül válogathatunk (franchise katalógus), miközben folyamatosan bukkannak fel új hálózatok is. Rengeteg olyan vállalkozás is van, amelyek a franchise irányába tartanak, de a franchise rendszereknek csak néhány jellemzője alapján működnek.

Nem bátortalanítunk el senkit a franchise-szerű együttműködéstől, de mindenki tartsa szem előtt, hogy a (szigorú értelemben vett) franchise szerződés remekül működik a világ bármely táján, megvédi mind a franchise átadót, mind pedig az átvevőt jogai gyakorlásában. Azt tanácsoljuk, mindenképp ellenőrizze, hogy az együttműködés megfelelő – a kötelezettségekkel arányban lévő – jogokat és védelmet nyújt-e.

Az ötlet még nem franchise

Csak ellenőrzött és bizonyított üzleti ötletet hívhatunk franchise-nak. Sajnos vannak néha ”ál-franchise” átadók, akik egy olyan ötletre épülő licence-t igyekeznek értékesíteni, amit a gyakorlatban még le sem teszteltek. Saját üzletek vagy egy-két próbaegység megléte, működtetése lehetővé teszi, hogy ellenőrizzük az üzleti terv és annak előrejelzéseinek helyességét, valamint azt, hogy a rendszergazda rendelkezik-e szükséges tapasztalattal ahhoz, hogy később támogatni tudja franchise átvevőit. Egy olyan franchise átadóval való együttműködés, akinek nincsen tapasztalata, nagy kockázatot jelent.

A franchise licence újraértékesítése

Általában nem lehet olyan franchise rendszert találni, ahol a franchise átvevő a rendszergazda rábólintása nélkül átruházhatná a franchise szerződésben foglalt jogait egy harmadik személyre/vállalkozásra. Ez azért van, mert a franchise átadónak a márka összképét kell szem előtt tartania és minden egyes szolgáltatói/értékesítési pontnak biztosítania kell a megfelelő szintű ügyfélszolgálatot. A rosszul kezelt ügyfél az egész hálózattól elidegenül és a márkáról általánosságban alakít ki negatív véleményt, nem csak az adott franchise üzletről.

Azt tanácsoljuk hát, hogy vegye fel a kapcsolatot közvetlenül a licence tulajdonossal és tudja meg, milyen feltételeknek kell teljesülni a franchise partnerré váláshoz. Érdemes tudni, hogy a franchise átvevő egyáltalán újraértékesítheti-e a licence-használati jogokat vagy érdemes inkább közvetlenül a franchise átadótól megvásárolni azokat.

Szükséges tőke(források)

A franchise átadó megmondja, hogy a csatlakozó franchise partnereknek mekkora befektetéssel kell számolni és sokszor a finanszírozás módjára is vannak megkötések (mekkora rész lehet hitel és mekkora önerő). A Magyarországon működő franchise rendszerek által megkövetelt indulótőke mértéke széles skálán mozog, a pár-százezrestől a több százmillió forintos befektetésekig. Nagyon lényeges már az elején tisztában lenni a szükséges befektetés pontos összegével (a belépési díjon felül irodabérlés, -kialakítás, berendezések, személyzet, reklám, stb.), hogy ne vesztegessen időt olyan ajánlatokra, amit nem tud megvásárolni.

Fontos figyelni a mester franchise partnert kereső hirdetésekre is. A márka fejlesztéséhez kizárólagos jogokat is biztosító mester franchise ajánlatok általában óriási tőkét igényelnek, ugyanis ebben az esetben olyasvalakit keresnek, aki egyúttal országos szinten fejleszti és bővíti is a franchise rendszert.

Legyen óvatos a brókerekkel…

Az újságokban és az interneten is találkozhat franchise brókerek hirdetéseivel. A bróker megjelölés azt sugallhatja, hogy a személy segít kiválasztani a számunkra legjobb, legmegfelelőbb franchise hálózatot. Pont, mint a biztosítási brókerek, akik segítenek kiválasztani a legideálisabb biztosítást. Sajnos azonban, a brókerek általában a franchise átadók képviselői és javaslatuk a jövedelmüket jelentő jutalékon alapszik.

…és az ügynökökkel

Neves franchise rendszerek kerülik külsős ügynökök, franchise értékesítők bevonását az expanzió során, ugyanis az ügynökök célja mindössze az, hogy a lehető leggyorsabban értékesítsék a licence-t. Nem törődnek a rendszer megfelelő, hosszú távú fejlődésével, fejlesztésével. Ha a franchise átadó ügynököt foglalkoztat, az azt jelenti, hogy nem kezeli prioritásként a piacot. Ez a franchise átadó kimondja, hogy az értékesítő/ügynök fizetését hozzáadhatja az átvevőktől a csatlakozáskor beszedett belépési díjhoz, de nem fektet semmilyen más módon időt vagy energiát partnerei felkutatásába. Az ilyen együttműködés azt mutatja, hogy a franchise átadó nem fog túl sok támogatást biztosítani átvevői számára.

Persze sokszor előfordul, hogy a franchise átadó foglalkoztat olyan embereket is, akik segítenek ellátni információval az új piacról, jelentést készítenek vagy előzetes információkat és tájékoztatást biztosítanak a jelentkezőknek (pl. nyelvi, kulturális különbségek esetén). Ez már viszont azt mutatja, hogy a franchise átadó elhivatott és pontos víziója van a piaccal kapcsolatban – ez pedig jó benyomást kelt a lehetséges franchise átvevőkben.

Tanácsadás – PROFIT system

Gyakori félreértések a franchiseról

Jelenleg nincsen hozzászólás ebben a témában. Legyen Ön az első!

Fórum 62 téma, 108 hozzászólás

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank