2013.10.28.

Menjen biztosra

Egyre több vállalat ismeri fel a franchise nyújtotta előnyöket. Mielőtt belevág, tegye meg, hogy kikéri szakember véleményét - jelentős költséget takaríthat meg.

A nyolc országban jelenlévő franchise tanácsadó, a PROFIT system csoport csehországi irodájának vezetője, Lenka Novakova mesélt a franchise előnyeiről és arról, hogy miért válik egyre népszerűbbé a vállalkozásfejlesztés ezen módja a közép-kelet-európai régióban. Az üzletfejlesztési menedzser elmondta, mielőtt belevágna cége átalakításába, érdemes kikérni egy szakosodott tanácsadó véleményét. A jövőbeli hibák elkerülésével ugyanis sokat spórolhatunk.

Lenka Novakova - Profit system, Csehország Fotó PROFIT system

„Minden sikeres üzlet alapja, hogy legyen egy részletesen átgondolt üzleti terv. Mindig arra kell gondolni, hogy egy, az egész franchise hálózat számára egységes koncepciót kell létrehozni.”
Lenka Novakova – PROFIT system, Csehország

Az utóbbi időben egyre több vállalat számára vált érdekes és vonzó témává a franchise Csehországban. Mit gondol, mi áll ennek a tendenciának a hátterében?
A franchise egyre növekvő népszerűsége - úgy Csehországban, mint a régió többi országaiban - összetett okokra vezethető vissza. A leglényegesebb talán, hogy egyre több vállalat ismeri fel: a terjeszkedés és vállalkozásfejlesztés egy anyagilag előnyös módja a franchise rendszer kiépítése. A franchise koncepciónak köszönhetően a tulajdonos különösebb beruházás (és kockázat) nélkül bővítheti értékesítési csatornáit, erősítheti pozícióját a piacon. Hasonlóképpen, nagyon csábító a vállalkozások számára, hogy a franchise díjak formájában egy plusz bevételforráshoz jutnak. A franchise egy másik vonzereje, hogy lehetőséget ad a költségek csökkentésére is.

Mit tanácsol azoknak a vállalatoknak, amelyek ilyen módon szeretnék fejleszteni tevékenységüket?
Határozottan azt, hogy vegyék fel a kapcsolatot szakemberrel. Annak ellenére, hogy gyakran a cégek már évek óta működnek a piacon, ha úgy döntenek, hogy a franchise-t választják terjeszkedési modellként, használják az erre a területre szakosodott tanácsadó cégek tapasztalatait. Segítségükkel ugyanis elkerülhetők az olyan jövőbeli problémák kialakulása, amikre egyébként nem is gondolnánk vagy számítanánk az elején.

Milyen hibákat követnek el leggyakrabban azok a vállalkozók, akik úgy döntenek, hogy egyedül építik ki franchise rendszerüket?
Minden sikeres üzlet alapja, hogy legyen egy részletesen átgondolt üzleti terv. Mindig arra kell gondolni, hogy egy, az egész franchise hálózat számára egységes koncepciót kell létrehozni. Ehhez jön hozzá a részletes pénzügyi elemzés a franchise átadó és átvevő szempontjából is, és ezek sajnos nem mindig pontos, valós adatokon alapszanak. Egy másik nagyon fontos tényező, hogy a franchise szerződés rendelkezései a legapróbb részletekre is kitérjenek. Gyakran előfordul, hogy olyan franchise megállapodással találkozunk, amely még csak nem is a franchise partnernek, hanem magának a franchise tulajdonosnak rossz, előnytelen. Ezt egy franchise konzultáció segítségével el lehet kerülni.
A jogi szempontok mellett fontos az is, hogy a franchise sajátosságaiból fakadó kérdéseket is megvizsgáljuk és még a franchise szerződés elkészítése előtt, hiszem semmi sem rosszabb, mint utólag pótolni a hiányosságokat, visszamenőleg módosítani a már aktív partnerek szerződését.

Összefoglalva, azért érdemes a cégeknek igénybe venni tanácsadói szolgáltatásokat, mert így jelentős költségeket és energiát takaríthatnak meg a jövőben?
Azt kell mondanom, hogy igen. A vállalatok tudatában vannak annak, hogy egy rosszul beállított rendszer jóval nagyobb többletköltséget jelent a jövőben, mint egy tanácsadó cég szolgáltatásai.

Mi mindenben tud a PROFIT system segíteni a potenciális franchise rendszergazdáknak? Mi a helyzet a csehországi megjelenést tervező magyar hálózatokkal?
Szolgáltatásaink köre már működő és jövőbeli franchise hálózatok számára igen széles. A PROFIT system alapvetően a franchise koncepció elkészítésére specializálódott, különös tekintettel a franchise üzleti tervre, a franchise szerződésekre és a működési, üzemeltetési kézikönyvekre. Azonban a munkánk általában a franchise csomag kidolgozása után sem ér véget, támogatjuk a franchise tulajdonosokat partnereik felkutatásában, kiválasztásában és referenciáik ellenőrzésében is.
Azok a külföldi hálózatok - így a magyar márkák is - akik a cseh piacon terjeszkednének, általában már rendelkeznek kidolgozott franchise koncepcióval. Mi segítünk ennek a koncepciónak a piaci tényezőkhöz igazításában, a helyi jogi, adminisztrációs, gazdasági, üzleti és szakmai szabályoknak, szokásoknak megfelelően. Támogatjuk a külföldi hálózatok megjelenését, mester vagy egyéni franchise partner megtalálását, valamint a márka népszerűsítését is az országban.

Tudna példát mondani olyan franchise projektekre, amikben részt vettek?
A PROFIT system csoport 1998 óta működik a közép-kelet-európai piacon, ez idő alatt több mint 400 franchise és társvállalati céggel dolgoztunk együtt. Ami külön előny, hogy a nyolc országban jelenlévő irodáink mindegyike építhet a külföldi kollégák tapasztalataira. Ha a cég legnagyobb ügyfeleit kell kiemelnem, akkor a GE money Bank lengyelországi leányvállalatát említeném vagy a Subway, Yves Rocher hálózatokat. Ezen kívül persze sok más cseh és külföldi gyökerű márkát tudhatunk ügyfeleink között, utóbbiak között található a teljesség igénye nélkül a Fornetti, Ice ’n’ Go!, McDonald’s, USA Sports, Re/Max, Naturhouse, Electro World, Häagen-Dazs vagy a Coffeeshop Company.

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank