Nyelvoktatás franchise rendszerben

"Nem az a franchise lényege egy nyelviskolánál, hogy meghatározzuk kitől, milyen termékeket vásároljanak meg a partnerek, hanem hogy a helyiek kapcsolatrendszere beépüljön egy jól működő szisztémába."
Szombat
2012.03.31.
A legnagyobb magyar nyelviskola hálózatáról Nagy Zoltánnal, a Katedra igazgatójával.
 

Mikor nyitotta meg első nyelviskoláját a Katedra, és mikor fogalmazódott meg, hogy érdemes lenne franchise rendszerben terjeszkedni?
Az első Katedra nyelviskola 1990-ben nyitotta meg kapuit. Kis idő elteltével megpróbálkoztunk vidékre is terjeszkedni saját iskolák nyitásával, de ezek nem voltak sikeresek így kénytelenek voltunk 1994-ben bezárni a vidéki egységeket. Ezután Budapestre koncentráltunk, míg végül 2005-ben kidolgoztuk franchise rendszerben való működésünk alapjait és 2006-ban elindítottuk a Katedra franchise-t 21 várossal – Budapestet is számolva. Pillanatnyilag 38 városban vagyunk jelen. A négy helyszínen működő budapesti iskola saját, a vidéken találhatóakat pedig franchise-átvevők üzemeltetik.

Milyen kötelességeknek kell eleget tennie egy potenciális franchise-átvevőnek? Szükséges, hogy legyen nyelviskolában szerzett tapasztalata?
Az átvevőkkel szemben nem alapvető kritérium, hogy legyen tapasztalatuk, de mindenképpen előnyt jelent. Klasszikus franchise modell szerint működünk, miszerint van egy belépési díj, egy royalty díj, illetve ehhez hozzá adódnak még a marketing költségek. A belépési díjat személyre szabottan határozzuk meg, annak függvényében, hogy milyenek az adott terület piaci sajátosságai, de nem mondható magasnak a legnagyobb városok esetében sem. Természetesen a működési kézikönyvünkben leírtaknak minden partnernek egyformán eleget kell tennie. Minden új iskola nyitását megelőzően egy hetes tréningeket tartunk. Ezen képzések során egyaránt hangsúlyt fektetünk üzletvezetési és ügyfélszolgálati aspektusokra is. Oktatóinktól elvárás, hogy legyen szakmai képesítésük, bár egyes esetekben, ha a leendő tanárnak megfelelőek a kvalitásai, akkor lehetősége van részt venni intenzív tanárképző tanfolyamunkon, melynek időtartama 1-3 hónap - attól függően, hogy milyen óraszámban végzi el. A működési kézikönyvünkben pontosan meg van határozva, hogy milyen alkalmazottak jöhetnek szóba.

Ellenőrzik, hogy megfelelő színvonalon folyik-e az oktatás az iskolákban? Franchise-átadóként mit biztosítanak partnereiknek?
Természetesen ellenőrizzük, hogy folyamatosan magas színvonalú legyen az oktatás, ezért szakembereink rendszeresen részt vesznek tanórákon. Átadóként, évtizedek alatt kialakult és bevált oktatási módszerünket nyújtjuk, valamint a Katedra márkanevet, amely már országos ismeretségre tett szert. Meghatározott tankönyvekből történik az oktatás, a tanároknak adott tantervet kell követniük, de kreativitásukra van bízva, hogy milyen módszerekkel teszik érdekessé óráikat. Ezen túl, biztosítunk egy központi, adminisztrációs szoftver-programot is. De nem az a franchise lényege egy nyelviskolánál, hogy meghatározzuk kitől, milyen termékeket vásároljanak meg a partnerek, hanem hogy a helyiek kapcsolatrendszere beépüljön egy jól működő szisztémába.

Hogyan választják ki azokat a városokat, ahol érdemes iskolát nyitni? Van valamilyen kikötés?
A helyszínt illetően az évek során azt a kritériumot határoztuk meg, hogy a 20,000 fős lakosság feletti települések jöhetnek szóba. A piaci igények ugyanis itt a megfelelőek. A magyar nagyvárosok közül egyedül Sopron, Kecskemét és Nyíregyháza hiányzik a hálózatból, de Nyíregyházán már találtunk partnert és hamarosan megkezdődik ott is az oktatás. Nem vagyunk türelmetlenek Sopront és Kecskemétet illetően – előbb, vagy utóbb találunk megfelelő partnert. A honlapunkon megtekinthető azoknak a városoknak a listája ahol még keressük átvevőinket.


Papp Csaba
újságíró