2013.07.02.

A sörfogyasztás kultúrája

Miben rejlik az egyik leghíresebb cseh sörfőzde franchise hálózatának sikere? Többek közt erről mesélt David Petrik a Staropramentől.

A cseh Staropramen sörfőzde 14 évvel ezelőtt kezdett el kiépíteni egy egységes márkanév és logó alatt működő pub és kocsmahálózatot, amelyet háromféle formátumban bővített tovább – Potrefená Husa éttermek, Sport bárok és Sörpontok. A koncepció már régóta franchise rendszerben bővül, nagy hatással volt a vállalat eredményeire és fejlődésére. A csehországi franchise portál, a Franchising.cz beszélgetett David Petrikkel, a hálózat ügyvezetőjével.

David Petrik - Staropramen Fotó Franchising.cz

„Ha az egészet össze kéne foglalnom, azt mondanám, hogy ma egyszerűen van egy nagyon erős márkánk, kidolgozott, szofisztikált koncepcióink, számos marketing tevékenységünk és minőségi partnereink a franchise átvevők személyében.”

Hogyan teljesítettek az elmúlt évben a Potrefená Husa koncepciók?
A tavalyi évet 8 százalékos növekedéssel zártuk a 2011-es adatokhoz képest. Akkor, amikor a vendéglátás piaca a Cseh Köztársaságban egy számottevő csökkenést tapasztalt, számunkra ez mindenképp pozitív üzenet és büszkék vagyunk rá. Új éttermeket és bárokat nyitottunk, amelyek szintén túlteljesítették várakozásainkat. Jelenleg 29 egységünk van a Cseh Köztársaságban és egy Szlovákiában. A Potrefená Husa márkanév alatt kidolgozott három koncepció mindegyikének megvannak a sajátosságai, beleértve a helyszínt is, ahol megtalálható. A Sörpont bevásárlóközpontokban, éttermekben és általában nyitott helyeken a városközpontok közelében - különösen az óvárosban - ideális, míg a sport bárok inkább a kisebb településeken tudnak bővülni.

Mit gondol, elsősorban minek köszönhető az elért növekedés?
Az egyik legfontosabb tényező a vásárlói szokások változása a vendéglátóiparban. Be kell, hogy valljam, emlékszem olyan időszakra (8 évvel ezelőtt), amikor a franchise szó méltatlanul pejoratívnak hatott, ami széles körben tapasztalható tudatlanságot és a franchise mellőzését eredményezte. Az emberek úgy gondolták, hogy ez valami ismeretlen, drága, megfoghatatlan és személytelen üzleti módszer. Azonban ma már sokkal inkább tisztában vannak azzal a minőséggel és szabályozott rendszerrel, amivel a franchise jár.
Emellett egyre több emberben tudatosul, hogy a pénzükért egyre jobb minőséget kellene kapniuk. Ez a trend egyértelműen megmutatkozik és sürgeti az üzleti élet szereplőit a fejlesztésekre, méghozzá a vállalkozás több aspektusában is - ismertség a média- és marketing tevékenységek által, reális árak a termékekre vonatkozóan és a minimális normák, amiket egy étteremben elvárhatnak, csak hogy egy párat említsek. Úgy gondolom ezekhez a változásokhoz mi alkalmazkodni tudtunk és tudunk a mai napig, ami szintén szerepet játszott növekedésünkben. Az emberek manapság tényleg kétszer is meggondolják, hogy mire költik pénzüket. Korábban jóval kevesebben törődtek a minőséggel. Ma a vásárlók már sokkal szelektálóbbak, és ez hozzájárult ahhoz, hogy a koncepciókat ennek megfelelően alakítsuk.

Mondhatjuk, hogy az említett piaci változások mellett a Staropramen márkanév „felelős” a Potrefená Husa növekvő népszerűségéért és a hálózat bővüléséért?
Persze. A sörünk és speciális ajánlataink egyértelműen az alapja vállalkozásunk sikerének, ez nagyban segített bevonzani a turistákat és magunkra, illetve koncepcióinkra irányítani a figyelmet. Másrészről mindig új, szezonális akciókat vezetünk be, egy év alatt 12 különböző promóciónk van. A cél, hogy megmutassuk a vásárlóknak, hogy folyamatosan fejlődünk, és számukra mindig elő tudunk állni valamilyen újdonsággal. Az is fontos, hogy sikerült megtartanunk ugyanazokat az árszinteket. Ha az egészet össze kéne foglalnom, azt mondanám, hogy ma egyszerűen van egy nagyon erős márkánk, kidolgozott, szofisztikált koncepcióink, számos marketing tevékenységünk és minőségi partnereink a franchise átvevők személyében.

Miért határozott úgy a Staropramen, hogy elindítja ezt a projektet?
A saját hálózatunk ötlete közel 14 évvel ezelőtt merült fel és a cél egyszerű volt: a sörfogyasztás kultúrájának ápolása és fejlesztése. Meg akartuk mutatni, hogy sört máshol is lehet inni, nem csak a legolcsóbb kategóriájú bárokban. Az elején ennek erős hatása volt a marketingünkre és az elmúlt 14 évben a Potrefená Husa egy sikeres üzleti vállalkozássá nőtte ki magát.

Hogyan jött az ötlet, hogy franchise-ban terjeszkedjenek?
Az egyik legfőbb ok, amiért a franchise mellett döntöttünk a kockázatmegosztás volt. Nem akartunk mi lenni a tulajdonosa a Staropramen sörfőzdének és a vendéglátóhelyeknek is, ezáltal viselni az éttermek működéséből eredő összes kockázatot. Vannak sörtermelőink, úgyhogy partnerek után néztünk, akik segíteni tudtak az első éttermek és a hálózat elindításában. Ez egyúttal a rugalmasság képességét is maga után hozta és egyszerre több projektet is tudunk csinálni.

Milyen az ideális franchise átvevő?
A Potrefená Husa számára az ideális franchise partner profilja az elmúlt 14 évben jelentősen változott. Jelenleg elsősorban olyan valakit jelent, aki tiszteletben tartja az éttermeink optimális működése érdekében felállított szabályokat. Az együttműködés kezdetekor ezektől a szabályoktól nem lehet eltérni, azonban idővel sok partnerünk szeretne megvalósítani vagy fejleszteni egy-egy üzleti ötletet, elképzelést. Az eddigi tapasztalataink alapján a franchise rendszergazda sikere nagyban függ attól, hogy mennyire tudja megelőzni, hogy az átvevők változtassanak az eredeti koncepción.
Ma, a sok negatív múltbéli tapasztalat hatására tudjuk azt is, hogy olyan partnert akarunk, akinek van szakmai tapasztalata. Számunkra az ideális partner több éttermet is képes működtetni, arra törekszünk, hogy lecsökkentsük átvevőink számát, de nem az éttermekét. Jelenleg 30 egységünket 15 partner üzemelteti, akik teljesen elkötelezettek és akarnak növekedni, tudva, hogy így nem csak a hálózat, de az ő bevételeik is növekedni fognak.
A partnereknek természetesen rendelkezniük kell erős vállalkozói szellemmel is. A nélkül nehéz bármit is elérni.

Az interjú eredeti nyelven, teljes egészében a cseh franchise portál, a Franchising.cz oldalán vagy ide kattintva olvasható.

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank