2013.05.28.

Az egymilliárd fontos határ

Szédületes iramú expanzió, 22%-os növekedés az értékesítésben és éleződő verseny a Starbucksszal – a Costa Coffe 2012/13-as üzleti évének mérlege.

Nagy-Britannia gyorsan terjeszkedő kávézólánca azt tervezi, hogy a következő öt évben duplájára, 2 milliárd angol fontra növeli bevételeit, tovább élesítve a globális versenyt riválisával, a Starbucksszal szemben. Az optimista hangulatra a Costa-t tulajdonló Whitbread csoport nemrég közzétett, a márciussal lezárult üzleti évre vonatkozó eredményei adnak okot, egész pontosan az, hogy a tavalyi 22 százalékos növekedésnek köszönhetően áttörték az egymilliárd fontos értékesítési szintet. Az összes bevétel mintegy 40 százaléka származott a franchise üzletekből.

Costa Coffe kávézó

A Costa franchise hálózathoz ma 1600 nemzetközi kávézó tartozik a szigetországon kívül, a legtöbb – több mint 500 – Kínában található, ami egyben az első számú színtere a Costa és a Starbucks versengésének.

A Costa sajtófelelősök igyekeztek háttérbe szorítani azokat a véleményeket, amelyek szerint a kávézólánc sikeréhez nagyban hozzájárult, hogy a Starbucks nem nagyon tudta lemosni magáról a tavalyi nagy-britanniai kávébotrányt. Azonban a brit Guardian által készített legfrissebb márkakutatások azt mutatják, hogy a Starbucks fogyasztók száma bizony jelentősen megcsappant, ami nagyobb teret engedett a Costa-nak.

A brit Guardian, az egyik felmérés során kávéfogyasztókat kérdezett meg arról, hogy ha lenne egymás mellett egy Costa Coffee , egy Starbucks és egy Cafe Nero, akkor melyiket választanák. Míg az adóbotrány előtt a megkérdezettek 31,8% a Costa Coffee-ra, 22,7% pedig a Starbucksra szavazott, addig ez 39,4 - 15,4 százalékra változott a botrány után. Az adatok azt mutatják, hogy a Starbucks megítélése (Nagy-Britanniában biztos, de globálisan is) nagy csapást szenvedett el, amit már a 20 millió fontos „önkéntes” adóbefizetéssel sem tudott kozmetikázni az amerikai hálózat.

A Costa 320 millió kávét és egyéb hideg-meleg italokat értékesített tavaly, aminek következtében 10-ről 11 százalékra növelte piaci részesedését. A Costa hálózathoz ma 1600 nemzetközi kávézó tartozik a szigetországon kívül, a legtöbb – több mint 500 – Kínában található, ami egyben az első számú színtere a Costa és a Starbucks versengésének.

A Costa az utóbbi években szédületes iramban terjeszkedik és a tavalyi különösen jó év volt a kávézólánc számára, a növekedés mellett ugyanis még a legjobb európai kávézóláncnak járó European Coffee Awardsot is bezsebelték. A franchise hálózat lendületes terjeszkedése az elmúlt években azonban sokak rosszallását is kiváltotta, mondván a kávézólánc ellehetetleníti és fenyegeti a kis, független kávézók életképességét. Helyi aktivisták sikeresen tiltakoztak tavaly két tervezett Costa kávézó megnyitása ellen is Totnes és Devon városokban, ami további hasonló kampányokat is eredményezhet a kávézólánc ellen.

Eközben Bruno Costa, az alapító testvérek egyike (aki 1995-ben 20 millió fontért értékesítette a kávézóláncot a Whitbreadnek) egy londoni újságnak azt nyilatkozta, hogy 3-4 vállalat monopolizálta a kávépiacot, ami nem ad túl sok esélyt a kisebbeknek.

--
A brit hálózat 2008-ban találta meg magyarországi mester franchise partnerét és jelent meg hazánkban. Jelenleg kilenc Costa Coffee üzemel Magyarországon.

Az egymilliárd fontos határ

Jelenleg nincsen hozzászólás ebben a témában. Legyen Ön az első!

Fórum 62 téma, 108 hozzászólás

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank