„Mindenképp szem előtt kell tartani, hogy a megfelelő partner megtalálása a legfontosabb, nem pedig az üzleti koncepció, a franchise csomag eladása. Arra kell törekedni, hogy megtaláljuk azt a vállalkozót, akivel sikeresen építhető ki egy hosszú távú kapcsolat, aki – amellett, hogy elég tőkeerős – rendelkezik a megfelelő szakmai képességekkel, tudunk vele együtt dolgozni, ismeri a piacot, stb.”
Hétfő
2013.04.29.
Beszélgetés Selmeczi Tiborral a nemzetközi franchise vásárokról, az ott tapasztalható trendekről és arról, hogy a részvétel miért lehet hasznos vállalkozásának.
 

A QuadLight márkát képviselve már több nemzetközi franchise kiállításon is részt vett, többek közt a csehországi Franchise Meeting Point-on vagy két évvel ezelőtt a Franchise Expo Paris-on. Mik az általános benyomások ezekről a rendezvényekről?

A párizsi és a cseh expókat nehéz összehasonlítani. Párizs az nagy játék, igazából a legnagyobb egész Európában, elképesztő dolgokkal. Éppen ezért az árak is mások, már az is elég, hogy a belépőjegy 40 euró, de a kiállítóknak is a zsebükbe kell nyúlni, főleg, ha standjukkal ki akarnak emelkedni. Párizsban találkoztunk olyan kiállítóval – egy virágüzlet hálózat -, akinek a standbérlés százezer euróba került, a kialakítás pedig további százezerbe. Ez persze még párizsi szemmel is kiugróan magas, mégis jól szemlélteti, hogy a francia fővárosban a határ a csillagos ég. Ami mindkét expón megfigyelhető volt, hogy sok kiállító nem igazán gondolta végig, hogy hogyan érheti el a legtöbb számú látogatót – mondhatjuk, hogy ott volt és annyi. Pedig kiállítóként ez a legfontosabb, hogy megfelelően fel legyünk készülve. Az pedig igazából mindegy, hogy egy 50 fős (a csehországi) vagy egy 500 fős (a párizsi) franchise vásáron veszünk részt, ugyanolyan – méghozzá a lehető legmagasabb – színvonalon kell képviselni márkánkat, üzletünket.

Kiállítóként hogyan lehet, illetve hogyan kell megfelelően felkészülni egy ilyen rendezvényre?
Nagyon fontos, hogy az ember alaposan végiggondolja, hogy hogyan tudja elérni a különböző érdeklődőket, ugyanis az nem elég, hogy „csak ott vagyunk”. Fel kell építeni egy metodikát a partnerrel való kapcsolatfelvétel és –tartás teljes folyamatára: a célközönség megkeresése, kapcsolatba lépés, kapcsolattartás és nyomon követés. Ehhez pedig tudni kell, hogy ki a célközönség, milyen az ideális partner „profilja”. Akivel lehet, érdemes már a kiállítás előtt felvenni a kapcsolatot, sajtóközlemények, személyes megkeresések formájában. Fontos az is, hogy hogyan vesszük fel a kapcsolatot (ki és ilyen formában szólítja meg őket), illetve az is, hogy a rendezvény után hogyan tudjuk megoldani a nyomon követést, és szervezni további megbeszéléseket, ahol már az üzleti ajánlat egy-egy specifikusabb részleteit lehet átbeszélni. Összefoglalva azt mondanám, hogy a vállalkozásnak kell, hogy legyen kidolgozott, minőségi kommunikációja. Ahol ez nincs meg, ott igazából nem is alakul ki különösebb érdeklődés.

Az eddigi tapasztalatok alapján hogyan látja, milyen koncepciók, üzleti ajánlatok tudták leginkább felkelteni a vállalkozni vágyók figyelmét?
Az érdeklődők számára a cél egy olyan felépített rendszer megvásárlása, amiben nem kell kitalálni az üzlet működésének részleteit, van mögötte egy sikeres reklám és egy jól ismert márkanév, ami „garantálja” a vásárlókat. Az emberek sokkal inkább keresik az olyan üzleti lehetőségeket, amiben „nem kell dolgozni” vagy legalábbis nem igényel akkora energia befektetést, és specifikált emberi erőforrást, mint egy összetettebb koncepció. Az olyan franchise rendszerek, mint a pékségek, virágüzletek, ruhaboltok nem követelnek meg nagyon szakosított képzettséget, de mégis hatékony pénztermelő eszközök, kis munkával is lehet optimálisan működtetni. Azonban még a franchise rendszerek között is kevés olyan van, ahol nem kell dolgozni, sőt éppen ellenkezőleg…

Franchise rendszergazdaként hogyan látja, mik a legnagyobb aggályok, amik az érdeklődőknél, jelentkezőknél felmerülnek egy franchise hálózathoz való csatlakozás során? A belépéssel járó befektetés, a kötöttség vagy valami más?
Az aggályok partnerenként és koncepciónként mások és mások lehetnek. A szükséges befektetés sokszor visszatartó erő, mégsem hiszem, hogy ez lenne a leggyakoribb aggály. Egy franchise jog megvásárlása befektetéssel jár, sokszor nem is kevéssel, azonban ez a befektetés általában arányban van az érte kapott előnyökkel, ráadásul egy bejáratot, kipróbált koncepcióval sokat lehet spórolni is. Ha annak idején - amikor mi elkezdtük a QuadLight vállalkozást - valaki azt mondja, hogy ennyivel többe kerül a befektetés, de nem kell költenünk tanulásra, nem kell kitapasztalnunk a legjobb üzleti gyakorlatot, alakítani a víziót, fejleszteni a szolgáltatásokat, és úgy általában egyben lesz az egész, én bizony azt választottam volna.
Véleményem szerint a szükséges befektetésnél fontosabb szempont az üzleti koncepció „egyszerűsége”. Egy koncepció akkor jó, ha innováció alapú, és minél kisebb a konkurencia mértéke. Azonban a franchise rendszereknél nagyon fontos, hogy az üzleti koncepció könnyen átadható, és a sikeres működési gyakorlat könnyen „másolható” is legyen. Számunkra például nem könnyű megtalálni a megfelelő átvevőt, mert ugyan a mi szolgáltatásrendszerünk magas szinten ki van építve és különleges, mégis egyedi feltételeket támasztunk a franchise átvevőkkel szemben. A mi esetünkben partnerünknek legalább egy tapasztalt, profi reklámost kell felvennie, és sokszor bizony emiatt félnek meglépni ezt a lépést. De más ágazatokban – legyen szó az ingatlanszektorról, egészségügyről vagy egyéb specifikusabb szolgáltatási /kereskedelmi területről – jellemző, hogy sokaknak a legnagyobb bizonytalanságot az jelenti, hogy vajon tudják-e biztosítani az üzlet megfelelő működéséhez szükséges emberi erőforrásokat.

A végére egy jó tanács a jövőbeli franchise kiállítóknak?
Nekik mindenképp szem előtt kell tartani, hogy a megfelelő partner megtalálása a legfontosabb, nem pedig az üzleti koncepció, a franchise csomag eladása. Arra kell törekedni, hogy megtaláljuk azt a vállalkozót, akivel sikeresen építhető ki egy hosszú távú kapcsolat, aki – amellett, hogy elég tőkeerős – rendelkezik a megfelelő szakmai képességekkel, tudunk vele együtt dolgozni, ismeri a piacot, stb.


népszerű a fórumban