2013.04.04.

Nyitott kapuk

Keveset tudunk Kazahsztán lehetőségeiről annak ellenére, hogy a franchise piacot nemzetközi koncepciók tartják el.

A világ egyik legmagasabb egy főre jutó GDP növekedését elérő országában lehet a legnagyobb potenciál franchise vállalkozás indításához a közép-ázsiai régióban. Kazahsztán adottságainak köszönhetően nem kizárt, hogy a közeljövőben megismétlődik itt az a robbanásszerű elterjedése a franchise vállalkozásoknak, mint amit az orosz piacon lehetett tapasztalni az elmúlt tíz évben. Már most úgy emlegetik Kazahsztánt, mint a „külföldi franchise-ok országa”- ez nem véletlen, hiszen a kazah piacon elérhető franchise koncepciók 90%-a külföldi. Az idegen befektetők elégedettek az eredményekkel, ezért újabb és újabb üzleti partnereket keresnek az országban.

Kazahsztán

Közel 400 franchise hálózat tevékenykedik Kazahsztánban, melyeknek 90%-a külföldi.

A Kazahsztáni Franchise Szövetség statisztikái szerint megközelítőleg 400 franchise vállalat tevékenykedik az országban, melyeknek száma folyamatos növekedést mutat. Az ország piacának sajátossága, hogy az átlagnál magasabb az alvállalkozóként üzemeltetett franchise vállalkozások száma. Ennek egyik fő oka, hogy a külföldi hálózatok orosz mester franchise átadóival egyszerűbb az együttműködés, mint más külföldi partnerekkel (közös nyelv, hasonló ízlés és kultúra stb.), ezért megszokott lett az Oroszországban bevált gyakorlatok átültetése a kazah piacra. Ez szolgál magyarázatul arra, hogy a külföldi országok közül a legtöbb franchise hálózatot Oroszország üzemelteti (második helyen pedig az USA áll). Ennek ellenére, ahogyan nyit az ország a nemzetközi piacok felé, úgy várható a direkt franchise megállapodások arányának növekedése is.

A stabil gazdasági környezet ellenére vannak olyan faktorok, amik nehezíthetik a franchise koncepciók sikerét, úgy mint a magas ingatlanárak, vagy az, hogy a helyi vállalkozók még mindig nem számolnak a franchise-al, mint lehetséges vállalkozási modell. Többek közt ezt is kiemeli Beknur Kisikov, az Eurázsiai Franchise Szövetség elnöke: „A franchise kultúra hiánya miatt több olyan együttműködés jön létre külföldi cégekkel, ahol az átvevő nem méri fel helyesen a lehetőségeit. Sok helyi vállalkozó érzelmektől vezérelve dönt egy hálózat meghonosítása mellett és nem végez megfelelő piackutatást, ami bonyodalmakhoz vezethet a későbbiekben.” A statisztikák azt mutatják, hogy a külföldi cégekkel kötött franchise szerződések 5%-a végződik a franchise partner csődbe menésével.

Azonban a nehézségek ellenére a csaknem kétezer kazah franchise átvevő meglehetősen jól teljesít: 2012-ben összesített bevételük meghaladta a kétmilliárd dollárt úgy, hogy ez az összeg egy évvel korábban mindössze 700 millió dollár volt.

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank