2013.04.02.

Franchise trendek 2013-ban

A franchise továbbra is egy egyre növekvő piacot jelent a franchise átadóknak és a hozzájuk csatlakozni vágyó partnereknek.

Összeszedtünk néhányat azokból az irányzatokból, amelyek felé a franchise piac és szereplői elmozdulni látszanak. Az elmúlt években sok vállalkozás zárta be kapuit, ”üzlethelyiség kiadó” feliratokat eredményezve szerte az országban. A franchise átadók azonban folyamatosan keresik azokat a lehetőségeket, amelyekkel magukhoz csábíthatják potenciális átvevőiket, és ennek érdekében még a belépési díjak esetén is hajlandóak lehetnek kedvezményeket biztosítani. Ugyan az ár önmagában aligha győzi meg a vállalkozót a kiszemelt üzleti koncepció megvásárlásáról, mégis egy csábító kedvezmény felerősítheti az adott franchise vonzerejét egy másik, hasonló profilú koncepcióval szemben.

Nyelvoktatás gyerekeknek Fotó LCF Kids

Egyre nagyobb számban jelennek meg olyan magánvállalkozások, amelyeknek célja a gyerekek oktatásának kitágítása és változatosabbá tétele.

A gyerekek oktatását célzó franchise koncepciók

Számottevő növekedés volt érezhető a gyerekek, fiatalok taníttatása köré épülő üzleti koncepciók iránt az elmúlt években, és egyre nagyobb számban jelennek meg olyan vállalkozások, melyeknek célja a gyerekek oktatásának kitágítása és változatosabbá tétele. Emellett a szülők egyre elkötelezettebbek, hogy kiegészítsék utódaik iskola utáni tevékenységét, mondván a tanulást nem lehet elég korán kezdeni és mindig van további, elsajátításra váró ismeretanyag.

Egyre népszerűbbé válnak az olyan - kifejezetten gyerekek számára összeállított - nyelvi tanfolyamok, foglalkozások, mint a Helen Doron, az LCF Kids, a Mortimer vagy a matematikaoktatásra specializálódott Mathriders. Az oktatási koncepciók mellet szól az is, hogy nehezebb gazdasági környezetben a szülők előbb mondanak le egyéb luxusokról, mint gyermekük iskolán kívüli taníttatásáról, külön óráiról.

Feneketlen gyorséttermi piac

A gyorséttermi szektor mindig is a franchise húzó ágazatai közé tartozott, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a világ legnagyobb forgalmú gyorsétterem hálózatának, a McDonald’s-nak a neve gyakorlatilag egybeforrt a franchise fogalmával, de legalábbis sokan a franchise szimbólumaként tekintenek rá. (A rendszerváltás után a McDonald’s az első franchise hálózatok között jelent meg Magyarországon is.)

A szektor mindenképp a franchise egyik hagyományos piaca, amit a McDonald’s mellett olyan franchise óriások uralnak, mint a Subway, a KFC vagy a Burger King. A gazdasági recesszió hatására pedig a hálózatok száma nemhogy csökkent volna, de folyamatosan nő, és a fenti ”gyorséttermi óriások” mellett egyre több új koncepció is megjelenik, egyre szélesebb választási lehetőséget biztosítva mind a vállalkozni vágyóknak, mind a végső felhasználók számára.

Azonban az újonnan megjelenő koncepcióknak meg kell küzdeniük az említett, több éve a piacon lévő, kiépített brand-del rendelkező hálózatokkal. Ehhez pedig vagy valami újat vagy egyszerűen jobb minőséget kell kínálniuk olcsóbban. Eddig a valós vagy vélt fogyasztói – és vállalkozói – igényekre folyamatosan érkezett válasz, és jelenleg többek közt olyan hálózatok keresik franchise partnereiket Magyarországon, mint a Crazy Piramid Pizza, a BITE Bakery Café, a Chuck E. Cheese’s vagy éppen a Hummus Bar.

A gyorsétkeztetésre épülő koncepciók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészséges (ezen belül is a joghurt alapú) ételekre.

My Culture kioszk

Érdekesség, hogy a gyorsétkeztetésre épülő koncepciók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészséges (ezen belül is a joghurt alapú) ételekre, és ezek egyre nagyobb teret nyernek maguknak a piacon. Ezek közé tartozik a brit My Culture és az olasz Yoghurtlandia koncepciók is. Előbbi különböző friss és fagyasztott joghurtokat, hideg-meleg tejes italokat, gyümölcsleveket, teát és kávét értékesít korszerű, stílusos és könnyen telepíthető kioszkokban, utóbbi pedig a joghurt alapú fagylaltokra specializálódott. Mindkét hálózat keresi franchise partnereit hazánkban.

Technológiai szolgáltatások

A különböző technológiai megoldások sose voltak olyan fontosak az üzleti életben, mint manapság. A rengeteg elérhető - versenyképességet segítő - eszközök között azonban nehéz kiigazodni, egyre nehezebb felmérni, hogy melyek a legalkalmasabbak az adott cég számára. Emellett sok embernek nincs ideje vagy energiája arra, hogy átrágja magát az alkalmazásokon, amiket nem értenek.

Az IT megoldásokat kínáló vállalkozások könnyedén átvezényelhetik ügyfelüket a hosszadalmas szakzsargonokon és segíthetnek kiválasztani a szükségleteik alapján legmegfelelőbb termékeket, attól függetlenül, hogy a cél életük hatékonyabbá tétele vagy a biztonságosabb működés. Valószínűleg sikeresek lesznek azok a koncepciók is, amelyek segítenek az ügyfeleknek kapcsolatot teremteni vásárlóikkal és elérni őket okos telefonokon és tableteken keresztül.

Finanszírozás

Egy franchise koncepció megvásárlása sokszor komoly befektetést igényel és a vállalkozó kedvű érdeklődő sokszor ezt nem tudja önerőből finanszírozni. A kis- és középvállalkozások beindításához szükséges források előteremtése az egyik legnehezebb kérdés. Hogyan érdemes/lehetséges a franchise átvevőknek megbirkózniuk a financiális problémákkal?

Ugyan a bankok továbbra sem rendelkeznek kifejezetten franchise hálózatok számára szóló hitelekkel Magyarországon, mégis egy-egy nagyobb hálózat szorosabb kapcsolatot alakított ki egy adott bankkal, illetve egy neves franchise márka akár még garanciát is jelenthet. Jelenleg azonban úgy tűnik a vállalkozók inkább egyéb finanszírozási lehetőségek irányába fordulnak, mint például a crowdfunding. (A crowdfunding, azaz a közösségi finanszírozás a legdinamikusabban fejlődő támogatási modell az interneten)

Egy nemzetközi franchise tanácsadó, a FranchiseSales.com 2012-es nemzetközi kutatása többek közt azt az eredményt hozta, hogy a valamilyen franchise koncepció megvásárlására hajlandóságot mutató vállalkozók útjában álló első számú akadály a szükséges tőke hiánya. Ennek áthidalására a több ezer megkérdezett mindössze 49 százaléka fedezné banki kölcsönből az induláshoz szükséges hiányzó részt, míg 61 százalékuk elképzelhetőnek tartja megtakarítása felhasználását, 23-23 százalék kérne kölcsön ismerőstől vagy használná már működő cége forrásait.

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank