2013.02.01.

Kiskereskedelmi piacok Európában

A nemzetközi kiskereskedők számára London a legvonzóbb európai város, nem sokkal mögötte Párizs. Budapest a sereghajtók közt.

A Jones Lang LaSalle (JLL) ingatlanpiaci tanácsadó cég által készített Destination Europe 2013 elemzés 250 nemzetközi hálózat európai jelenlétén keresztül vizsgálta a legfontosabb európai piacokat és azok fejlődését. A vizsgált, 57 európai város közül London emelkedett ki legvonzóbbként a nemzetközi kiskereskedők számára. A kiskereskedelmi piacok rangsorában Londont követi Párizs, Moszkva, Milánó és Madrid, így áll össze a Top5. Budapest csak a huszonkilencedik, valamivel az átlag alatt.

A főbb kiskereskedelmi piacok vonzerejének változása, Európa

Az Európai Kiskereskedelmi Index 250 nemzetközi kiskereskedelmi hálózat működését és terjeszkedését figyeli 57 európai piacon.

James Dolphin, a kutatás vezetője szerint London számos kiskereskedő ugródeszkája, ahonnan elindul a hálózatuk nemzetközi terjeszkedése. „Egyre több példát látunk arra, hogy európai, amerikai és kínai kereskedők is Londont választják európai vagy globális terjeszkedésük indulóállomásaként. A tendenciák pedig azt mutatják, hogy őket még sokan fogják követni” - tette hozzá James Dolphin.

A korlátozott gazdasági növekedési lehetőségek Nyugat- és Dél-Európában azonban egyre több kiskereskedő figyelmét fordítja majd Kelet-Európa felé és a feltörekvő gazdaságok sok vonzó lehetőséget tartogatnak a terjeszkedéshez. A JLL szakértők szerint a fejlett országokhoz képest lényegesen nagyobb növekedési kilátásokkal rendelkeznek a feltörekvő országok piaci. Közép-Kelet Európában jelenleg a legvonzóbb célállomások az orosz – Moszkva (3.) és Szentpétervár (8.) – illetve török – Isztambul (11.) – városok növekvő kereskedelmi piacai. Hozzájuk társulnak Közép-Európa vezető gazdaságainak fővárosai – Prága (9.) és Varsó (19.) – és az egyre kiemelkedőbb kijevi kiskereskedelmi piac (23.). Ezek a piacok már sikeresen vonzzák nemzetközi kiskereskedők jelentős számát, azok franchise vagy saját üzemeltetésű üzleteit, és még mindig jelentős növekedési potenciállal rendelkeznek.

Az elemzés kapcsán szakértő Philip Kolmer hozzátette, hogy „… a lakossági kereslet és a tőke diverzifikáltsága mellett az említett közép-kelet-európai piacok azért is érhettek el jobb helyezést, mert ugyan a bevásárlóközpontok ott is uralják a kiskereskedelmi piacot, de egyre sikeresebben fejlesztik a forgalmas vásárlóutcákat, ahol a különböző nemzetközi márkák sikeresen meg tudnak jelenni.”

Budapest (29.) az európai középmezőnyben végzett, a közép-európai mezőnytől – Prága (9.), Bécs (14.), Varsó (19.) – lemaradva, Bukarest (30.) és Zágráb (31.) előtt. A régió sereghajtói Belgrád (44.) és Pozsony (48.) lettek.


5 rövid érdekesség

  • Európában, Londonban van a legnagyobb nemzetközi kiskereskedői jelenlét, a rangsorban követi Párizs, Moszkva, Milánó és Madrid.
  • Olaszország a legnagyobb luxus exportőr az európai célállomásokra, ugyanakkor az Egyesült Államok hamarosan utolérheti.
  • A spanyol Zara és Mango, illetve a svéd H&M hálózatok rendelkeznek a legnagyobb európai lefedettséggel, jelenléttel.
  • Párizsban kérik el a legdrágább bérleti díjakat, második a kategóriában Zürich, majd pedig London.
  • A luxus márkák kiskereskedelmi indexe alapján London éppen csak megelőzi Párizst, őket követi Moszkva és Milánó.

A teljes Destination Europe 2013 riport elérhető angolul ide kattintva.

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank