A 21. század Top 5 franchise márkája
A franchise világában sokszor hallunk sikertörténeteket. Az Entrepreneur magazin például minden évben összeállítja a Top 500 legsikeresebb franchise márka rangsorát; most azonban előrukkolt egy újabb listával: összegyűjtötte azt az 5 franchise hálózatot, melyek 2001 óta minden évben megjelentek a franchise rangsorban, és így a legnépszerűbbnek és legsikeresebbnek mondhatók. Lássuk, melyek ezek!
1. Subway
A szendvicseiről elhíresült Subway 2001 óta 14-szer szerepelt a Top 5 franchise hálózat között, bár igaz, hogy az utóbbi években lejjebb csúszott a ranglétrán: 2016-ban még mindig az 5. helyen szerepelt, tavaly azonban már a 25. helyre csúszott vissza. Jelenleg a Top 500-as lista 105. helyén áll, ez pedig nagyrészt annak köszönhető, hogy az Egyesült Államokbeli egységeinek száma két év alatt a 2015-ös 26 972 üzletről 26 291-re csökkent. Ennek ellenére a Subway még mindig igen népszerű a kedvező együttműködési feltételeknek, valamint a közelmúltban végbement változásoknak köszönhetően, így pedig ismét növekedési pályára állt. Magyarországon jelenleg 9 működő étterem található, mind hazai franchise partnerek üzemeltetésében.
- Vezérigazgató: Suzanne Greco
- Franchise központ: Milford, Conn.
- Franchise rendszer 1974 óta
- Becsült teljes befektetés: egy étterem kialakításának és beindításának összes költsége Magyarországon nagyjából 100 000 EUR
- Kezdeti franchise díj: Az első franchise licence-díj (belépési franchise díj) Magyarországon 7.500 EUR, minden további licence díja pedig 3.750 EUR. Amennyiben a franchise megállapodás megkötésétől számított 12 hónapon belül megnyitja Subway éttermét, úgy a franchise központ 3.750 eurót visszatérít az engedély árából
- Új egységek 2017-ben: - 222 (0,5 százalékos csökkenés)
- Képzés: 33 óra gyakorlat, 62 óra elmélet
2. 7-Eleven
A 7-Eleven kiskereskedelmi áruházlánc 2002-ben és 2018-ban is a második helyen végzett a Top 500-as listán. A franchise hálózat az utóbbi években tovább gyarapodott, csak tavaly 3 336 egységgel bővült világszerte. Legtöbbjük nem amerikai franchise tulajdonosoké, de a cég pozíciója továbbra is hazai piacán a legerősebb. Míg 54 061 üzlet a nemzetközi piacokon található, addig az USA-ban 7 025 üzlete van, azonban ez a szám 2008 óta mintegy 60 százalékkal nőtt. Magyarországon egyelőre nem üzemel 7-Eleven szupermarket.
- Vezérigazgató: Joseph DePinto
- Franchise központ: Dallas
- Franchise rendszer 1964 óta
- Becsült teljes befektetés: 37 550 – 1 149 900 USD
- Kezdeti franchise díj: 10-100 ezer USD
- Új egységek 2017-ben: 3 336 (5,7 százalékos növekedés)
- Képzés: 240 óra gyakorlat, 24 óra elmélet
3. McDonald's
A világ talán legjobban ismert franchise márkája, a McDonald's sem hagyható ki a listáról, hiszen a világszerte 34 ezer franchise üzlettel rendelkező hálózat 2001 óta rendszeresen megjelent a világ top franchise hálózatai között, és nincs ez másképp idén sem. Magyarországon 1990-ben nyitott meg az első McDonald’s, jelenleg pedig 89 étterem kínálja a „mekizés” élményét hazánkban – a 21 fős franchise partneri kör az éttermek több mint felét üzemelteti országszerte.
- Vezérigazgató: Steve Easterbrook
- Franchise központ: Oak Brook, Illinois
- Franchise rendszer 1955 óta
- Becsült teljes befektetés: Magyarországon nagyjából 200-500 millió forint
- Kezdeti franchise díj: 45 000 USD
- Új egységek 2017-ben: 507 (+1,4%)
- Képzés: 9-12 hónapos éttermi és vezetői tréning a franchise partner és személyzete számára
4. Hampton by Hilton
2001 óta a Hampton by Hilton hotellánc mindig feltűnt a legjobbak között, sőt a 21. század első éveiben négy alkalommal is az első helyen szerepelt. Igaz, hogy domináns szerepe azóta valamelyest csökkent, de a hotelláncok között még így is a Hampton by Hilton a legnépszerűbb (jelenleg 29.). A franchise hotelek és motelek üzemeltetésével foglalkozó hálózat 20 országban több mint 2300 egységgel rendelkezik. Az 1984-ben alapított márka eredetileg a Hampton Inn nevet viselte, azonban 1999-ben felvásárolta a Hilton Worldwide. 2009-ben a Hampton by Hilton Európa felé vette az irányt, és megnyitották első brit szállodájukat. Magyarországon a Hilton ezen franchise márkája egyelőre még nem vetette meg a lábát.
- Vezérigazgató: Christopher Nassetta
- Franchise központ: Memphis, Tennessee
- Franchise rendszer 1984 óta
- Becsült teljes befektetés: 7-17 millió USD
- Kezdeti franchise díj: 75 000 USD
- Új egységek 2017-ben: 128 (+6,0%)
5. UPS Store
A UPS Store a kiskereskedelmi postai szolgáltatások legnagyobb franchise rendszergazdája, melynek 5000 egysége van az Egyesült Államok, Kanada és Puerto Rico piacain. Ebben az évben az Entrepreneur listáján a vállalat a negyedik helyen áll, és 2001 óta ötször is a világ 30 legsikeresebb franchise hálózata között szerepelt. A cég belföldi és külföldi szállítmányozási szolgáltatásokat, valamint csomagolási és nyomtatási megbízásokat is teljesít.
- Vezérigazgató: Tim Davis
- Franchise központ: San Diego, Kalifornia
- Franchise rendszer 1980 óta
- Becsült teljes befektetés: 177 955 – 402 595 USD
- Kezdeti franchise díj: 29 950 USD
- Új egységek 2017-ben: 69 (+1,4%)
- Képzés: 80 óra gyakorlat, 72 óra elmélet
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Honnan tudjuk mennyire komoly egy árvíz vagy tornádó? Elég kérni egy gofrit és kiderül.
Mikor és mennyi pizzát esznek a pentagonban, és mi következik ebből?
Mi áll az olyan cégek sikere mögött, mint a Foodora vagy éppen a Wolt?
Októberben került sor a varsói franchise expóra, Kelet-Közép-Európa legnagyobb ilyen jellegű kiállítására. De jövő év elején sem áll meg az élet külföldön.
Sokszor írunk Amerikáról, vagy csak úgy általánosságban a világról. De kevés tanulmány foglalkozik azzal, mit várhatunk a saját környezetünkben, városainkban.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2024. április 4-én megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...