2017.10.19.

Mit taníthat a McDonald’s?

A világ egyik legsikeresebb üzleti modellje tisztán meghatározott alapelvekre épül. Mi állhat a franchise óriás sikerének hátterében?

A globális franchise óriás McDonald’s olyan alapvető üzleti alapelveket állított fel többévtizedes működése során, melyek tulajdonképpen bármely vállalkozás és franchise hálózat számára mankót jelenthetnek az üzlet- és hálózatfejlesztésben. Ezekből szedtünk össze hetet, hogy megtudjuk, mi áll a híres "M-betű" és az aköré felépített, 119 országban közel 40 ezer éttermet összefogó hálózat sikerének a hátterében.

McDonald's étterem

Amikor Ray Kroc 1955-ben, még franchise ügynökként kezdett el dolgozni Richard és Maurice McDonald alkalmazásában, senki sem gondolta volna, hogy létrehozza a világ egyik legsikeresebben működő üzleti modelljét. Egy mintát, melyet azóta sok vállalkozó követett szerte a világon.

1. A következetesség és egységesség megőrzése
Nem számít merre jár, egy biztos: amikor betér egy McDonald’s étterembe, tudni fogja, hogy mi kerül a tányérjára. A világ bármely táján, minden étteremben többé-kevésbé ugyanaz az élmény várja, hasonló kínálatból választhat, pont ugyanúgy készítik el és csomagolják a rendelést, mintha csak otthon ugrott volna le a sarki McDonald’s étterembe.
A kiszolgálásra, ügyfélszolgálatra, a minőség és tisztaság biztosítására vonatkozó következetes gyakorlatok már 1961 óta érvényben vannak, ahogy egy “Hamburger Egyetem” is, ahol a fiatal franchise partnerek és alkalmazottjaik elsajátíthatják az egységes vízió megvalósításához szükséges tudást és ismereteket.

2. Célzott márkapromóció
A McDonald’s nagyszerű munkát végzett a márkaépítés terén. Többek közt az olyan szlogenekkel, mint az “I’m Lovin It” vagy a logót leíró “arany ívek”, sikerül olyan érzést kelteni a vendégekben, ami visszarepíti őket a gyermekkorukba. Míg sok hűséges McDonald’s rajongó elismeri, hogy vannak jobb termékek a piacon, legtöbbjük mégis gyakran visszajár a jólismert gyorséttermi élményért. A már említett, garantáltan egységes minőségnek köszönhetően, a vásárlók a világ bármely táján bizonyosságot találhatnak a logó és márka mögött, amire támaszkodhatnak.

A márka erős jelenléte a piacon segít a vállalatok számára a hitelesség és a közös élmények, emlékek megteremtésében a vásárlók számára, akik ezt követően a vállalat és vállalkozó termékeinek, szolgáltatásainak és értékeinek támogatóivá válnak.

3. Bátorság a kockáztatáshoz
Az eredeti McDonald’s termékkínálat mindössze hamburgert, sajtburgert, turmixokat és üdítőket tartalmazott. Az évek alatt a választék része lett a reggeli és Happy Meal menük, a McNuggets, az azóta elsőszámú szendviccsé vált Big Mac, desszertek és sok más “Mc különlegesség”. Ugyan néha a farvízen evickél a vállalat (pl. McPizza), de minden bizonnyal, ha nem kísérletezne, újítana időről-időre, nem lenne ennyi ideje a gasztró és gyorséttermi világban a McDonald’s.

4. Alkalmazkodó képesség
A kockázatvállalás a változó fogyasztói szükségletekkel van összefüggésben. A McDonald’s tudja, hogy teljesen értelmetlen harcolnia saját vásárlóival, inkább igyekszik mindig megfelelni nekik. Amikor például az általános fogyasztói és étkezési szokások elmentek egy egészségesebb és tudatosabb irányba, a McDonald’s eltörölte szuper-méretű menüit, egészséges variációkat vezetett be, és növelte a saláták arányát az étlapon belül. Emellett mindig vannak szezonális ajánlatok, amik kifejezetten a helyi fogyasztók körében népszerű alapanyagokból készült különlegességek.

5. A keresztértékesítés művészete
A keresztértékesítés – melynek során a rendeléshez további, ahhoz kapcsolódó termékeket kínálnak fel – automatikusan összeköti a termékeket, és így hatékony értékesítési technika. “Sültkrumplit vagy üdítőt kér hozzá? Szószt vagy desszertet kiegészítésként?” A McDonald’s megszokott kérdései a rendelésfelvétel és kiszolgálás során, a keresztértékesítés kiváló példája. Egyúttal a vásárló sem érzi azt, hogy nem hallgatják meg, nem törődnek a kívánságával, esetleg, hogy a személyzet már meg akarna szabadulni tőle.
A keresztértékesítés gyakran keltheti a törődés érzését a vendégekben, de a személyzetnek meg kell várni, míg választ és rendel a fogyasztó, csak utána ajánlhat további terméket, lehetőséget. Online web-áruházak, kiskereskedelmi oldalak, mint pl. az Amazon vagy az eBay is gyakran használják ezt a technikát – miután a vásárló kiválasztotta a keresett terméket, ahhoz kapcsolódóan további termékeket kínál fel a rendszer (pl. “Mások ezeket a termékeket is megtekintették”.)

6. Saját tehetségek kinevelése
A McDonald’s felsővezetők 70 százaléka a vállalatnál kezdte munkakarrierjét órabér alapú díjazással, alkalmazottként a legalsó pozíciókban. Ebből a szempontból a franchise hálózat egészen különlegesnek számít. A márka képes megtalálni és gondoskodni sorai közt megbúvó tehetségeiről. Ezek a munkatársak, dolgozók megfelelően motiváltak, tiszta előre lépési perspektívával, ami szintén a hosszú távon is stabil növekedést teszi lehetővé.

7. Jótékonykodás
Az Egyesült Államokban az ún. “közhasznú tevékenységek” remekül működnek a márkák számára, míg Európában ez az eszköz egyelőre kevésbé elterjedt. A McDonald’s számos jótékonysági programhoz járul hozzá. A közös értékekben való osztozás a vásárlókkal, fogyasztókkal általánosságban kifizetődő, és hűséges vásárlók, valamint magasabb profit formájában megtérül. Még csak egy második Ronald McDonald megalkotására sincs szükség, még ha ez a karakter különösen sok szerencsét és nagy népszerűséget is hozott a McDonald’s számára.

Mit taníthat a McDonald’s?

Jelenleg nincsen hozzászólás ebben a témában. Legyen Ön az első!

Fórum 62 téma, 108 hozzászólás

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank