Üzletpolitikánk, hogy folyamatos és nyitott kommunikáción keresztül támogatást biztosítsunk franchise partnereinknek, ami már az együttműködés gondolatánál, a franchise érdeklődésnél elkezdődik” – Davor Bagić, a L’Arome parfüméria koncepció alapítója.
Hétfő
2017.09.25.
A L’Arome parfümérialánc alapítója elmondja, mennyi idő alatt térül meg a befektetés, milyen üzletformátumok érhetők el és, hogy mi a márka gyors expanziójának titka.
 

A L’Arome parfüméria kiötlői, Zrinka and Davor Bagić igazán akkor kezdték el megtapasztalni az üzletükben rejlő bővülési potenciált, miután eldöntötték, koncepciójukat elérhetővé teszik franchise partnerek számára. A tavalyi évben – amikor hét új piacon kezdte meg működését a L’Arome – kezdődött a franchise hálózat stabil növekedése, ami továbbra is dinamikus bővülést mutat. A franchise átvevő partnerek három különböző üzletformátum (márkaüzlet, kioszk és shop-in-shop, azaz üzlet-az-üzletben) közül választhatnak. A koncepció társalapító-tulajdonosával beszélgettünk arról, hogyan halad a hálózat expanziója Európa-szerte, milyen feltételei vannak a franchise partnerré válásnak, mennyi idő alatt térül meg a partnerek befektetése, illetve milyen támogatási rendszer érhető el a hálózat tagjaként.

Az elmúlt időszakban a L’Arome mindhárom üzletformátumával sikeresen tudott bővülni. Mit gondol, elsősorban mi szól egy klasszikus márkaüzlet nyitása mellett, és mik az üzletsziget, illetve shop-in-shop formátumok előnyei?
A L’Arome márkaüzletnyitás egyik nagy előnye, hogy a partner teljes márkahasználati jogot szerez, így pedig hozzáférést minden marketing eszközünkhöz. A márkaüzletek termékkínálata emellett jelentősen szélesebb, mint a kioszkok esetében, ami nagyobb forgalmat eredményez.
Amikor a kioszk formátumról beszélünk, akkor ezen belül további két lehetőség van. Az első az üzletsziget, melynek megnyitására elsősorban bevásárlóközpontokban van lehetőség. A másik opció a L’Arome-sarok megnyitása egy olyan létező üzleten belül, ami a parfümökhöz valamilyen módon kapcsolódó termékeket vagy szolgáltatást kínál.

Pontosan milyen profilú üzletek ezek?
Elsősorban olyanok, amelyek az egészség és szépségápoláshoz kapcsolódó termékeket kínálnak. A L’Arome parfümök olyan meglévő termékkínálattal kombinálva működnek jól, mint kozmetikumok, divatékszerek, hajdíszek, de arra is van példa, hogy fodrászat, szolárium szalon, kozmetikák és gyógyszertárak tulajdonosai alakítottak ki egy L’Arome sarkot, kioszkot üzletükön belül.

Milyen feltételei vannak a franchise együttműködésnek?
Az első kondíció, hogy ne legyen már működő franchise partnerünk abban a régióban, ahol az érdeklődő üzletet szeretne nyitni. Minden partnerünk kizárólagossággal rendelkezik a területén belül, függetlenül attól, hogy az egy bevásárlóközpontra, vagy – mester franchise partnereink esetén – egy egész országra vonatkozik. A következő a megfelelő, forgalmas helyszín megtalálása, melyet követnek a befektetésre és megtérülésre vonatkozó kalkulációk. Egy L’Arome franchise helyszín megnyitása 2-10 ezer eurós beruházást jelent az üzletformátumtól függően. Ennek megfelelően a franchise partnernek rendelkeznie kell bizonyos pénzügyi erőforrásokkal is.
Annak érdekében, hogy franchise partnereink elérjék az optimális forgalmat, egy legalább 60 parfümből álló kínálatot alakítanak ki, míg a kisebb üzletformátumok esetén ez valamivel kevesebb lehet.

Az eddigi tapasztalataik alapján, átlagosan mennyi idő alatt térül meg az említett befektetés?
A teljes beruházás megtérülése megint csak függ a franchise partner által választott üzletformátumtól. A L’Arome márkaüzlet esetében, egy kulcsrakész egység elindításához szükséges átlagos befektetés 10 ezer euró. Ebbe beletartozik nagyjából 6 ezer euró értékben az első árukészlet, a kirakat és belső megjelenés kialakítása, míg nagyjából 4 ezer eurót kell olyan egyéb kiadásokra fordítani, mint a kasszagép, kiskereskedelmi program, lámpák, külső reklám, hatósági engedélyek, tanúsítványok, stb. A márkaüzletek átlagos megtérülése 12 hónap. A L’Arome kioszkok esetében a szükséges beruházás alacsony, nagyjából 2 ezer euró, így a várt megtérülés is jóval rövidebb időn belül, egy pár hónap alatt elérkezik. Mindkét esetben nagyban befolyásolja a forgalom és a rentabilitás mértékét az üzletformátum és a helyszínhez kapcsolódó költségek.
Emlékeztetőül, mi vagyunk az egyetlen olyan Made in France parfümökre szakosodott franchise hálózat, amelyik nem számláz partnereinek belépési díjat vagy bármilyen rendszeres franchise díjat az együttműködés során.

A L`Arome több mint 230 különböző kimért parfümöt magába foglaló kínálatának minden darabja a franciaországi Provance-ban készül 53 éves tradíció alapján.

Milyen helyszíneken nyílhat L’Arome üzlet? Van valamilyen szabály a vásárlóerő, településméret, stb. vonatkozásában?
A L’Arome márkaüzletek minimum 7 ezer lakosú településeken tud jól működni, mig a kioszkok esetében nincsenek határok.

Milyen támogatásokra számíthatnak a franchise partnerek?
Üzletpolitikánk, hogy folyamatos és nyitott kommunikáción keresztül támogatást biztosítsunk franchise partnereinknek, ami már az együttműködés gondolatánál, a franchise érdeklődésnél elkezdődik. Az üzlet helyszínének kiválasztásakor tanácsot adunk a parfümiparban és kiskereskedelemben szerzett bőséges tapasztalataink alapján. A szegmensben és a kapcsolódó ágazatokban már közel 20 éve tevékenykedünk.
Ezt követően elkészítjük a franchise partner üzletére vonatkozó pénzügyi tervezést.
A franchise partnerrel közösen összeállítjuk a termékkínálatot és a szükséges felszerelést, majd képzést szervezünk, ami érinti a L’Arome termékeket, értékesítési technikákat, hatékony marketing stratégiákat.
A megnyitó ceremóniára minden új L’Arome helyszín esetén ingyenes illatmintákat, táskákat, posztereket és egyéb promóciós anyagokat biztosítunk a franchise átvevő üzlettulajdonosok számára. Az együttműködés ideje alatt mindvégig rendelkezésükre állunk hasznos üzleti konzultációk formájában.
Ugyanakkor franchise partnereink is biztosítanak számunkra információt a helyi fogyasztói szokásokra, keresletre vonatkozóan, ami alapján új termékeket fejlesztünk ki. Így tudunk folyamatosan újabb parfümöket, termékeket bevezetni, amik választ jelentenek a helyi piaci igényekre. Olaszországban például, a szerzett információk alapján egy teljesen új parfüm termékcsaládot fejlesztettünk ki, ami rendkívül népszerűnek bizonyult a piacon.
Globális marketing kampányunkból pedig minden franchise átvevő egyaránt profitálhat – legyen országos mester franchise partner vagy egy márkaüzletért, esetleg kioszkért felelős egyéni franchise partner.

Mik a tervek a további L’Arome hálózatfejlesztést illetően?
Az Európai Unióban, így Magyarországon is elsősorban helyi partnerekkel való együttműködéseken keresztül tervezünk tovább bővülni, tehát az EU-n belül egyéni (single-unit) franchise átvevőket keresünk, míg az Union kívül a mester franchise átvevőkkel szerződünk. Jelenleg intenzív tárgyalásokat folytatunk mester franchise érdeklődőkkel Oroszországban, az Egyesült Arab Emírségekben és Brazíliában.