Jeff Platt 22 évesen már első trambulinparkját irányította. Tanulmányai során sikerült meggyőznie befektetőket, hogy támogassák forradalmi ötletét, ami a tavalyi évben már közel 300 millió dolláros (nagyjából 75 milliárd Ft) éves forgalmat termelt.
Szerda
2017.08.30.
Jeff Platt több mint tíz éve vezeti a Sky Zone vállalatot, a top 100 amerikai franchise egyikét. Trambulinparkjait 25 millióan látogatják évente.
 

Jeff Platt “királyságának” központja Los Angeles pénzügyi negyede közelében található egy közel 30 ezer négyzetméteres, faltól-falig trambulinokkal kirakott csarnok formájában. Amint a 32 éves trambulinpark-tulajdonos egy egyszerű fekete pólóban és sportcipőben belép a szórakoztató- és sportközpontként kategorizált létesítménybe, egyből narancs színű, Sky Zone logós egyenpólóba öltözött személyzet köszönti. A reggeli nyitás közeledik, és hamar többszáz 6-17 éves fiatal érkezik a Sky Zone parkba, hogy kiélvezzék a szórakoztató sportolás pillanatait, ami az élmény és testmozgás mellett egyfajta szabadságérzetet is nyújt a látogatónak.

Jeff Platt ügyvezető-igazgató 22 éves kora óta vezeti a Sky Zone vállalatot. Az elmúlt tíz évben a trambulinpark-lánc egy két helyszínen üzemelő egyedi kidobós koncepcióból egy 176 egységet összefogó franchise hálózattá nőtte ki magát, amely egyike az USA 100 legsikeresebb franchise márkájának. Több mint 100 franchise átvevő működik a márkanév alatt az Egyesült Államok mellett Ausztráliában, Kanadában, Mexikóban, Chilében, Kuvaitban, Szaúd-Arábiában és Nagy-Britanniában. Évente 25 millió ember látogat el Sky Zone trambulinparkba, összesen több mint 300 millió dollár bevételt generálva. A Forbes magazin adatai szerint az értékesítés nagyjából 20 százalékát tudta nettó profitként elkönyvelni a vállalat az Egyesült Államokban.

A Sky Zone gyakorlatilag egy teljesen új iparágat hozott létre, és ahogyan lenni szokott, nem tartott sokáig a versenytársak megjelenése. Jelenleg az Egyesült Államokban üzemelő 600 trambulin park nagyjából háromnegyedét a riválisok üzemeltetik, köztük olyan tőkeerős befektetési alapokkal, amelyek több mint 80 helyszínt üzemeltetnek különböző márkanevek alatt. Annak érdekében, hogy a Sky Zone mindig egy lépéssel a konkurencia előtt járhasson, Jeff Platt marketing csapata a legújabb csatornákon (Youtube vloggerek, influencerek, Snapchat és Instagram kampányok, stb.) keresztül kommunikál legfőbb célcsoportjukkal, a tinédzserekkel, illetve újabb és újabb technológiai megoldásokkal (mint pl. a látogató mozgását lekövető és kiértékelő kiegészítő) fejlesztik, teszik még játékosabbá a Sky Zone élményt.

Millió dollár az első évben

A Sky Zone márka 2002-ben született meg eredetileg Jeff édesapjának ötleteként. Az első trambulinpark elindításához a családtagoktól kért kölcsön azzal a feltétellel, hogy senkinek sem mondhatja el a hitel tényét, mert a szomszédság esetleg őrültségnek találhatja. Az első látogatók a közeli gördeszka parkba járó gyerekek voltak, akik 8 dollárt fizettek a belépőért.

2004-ben, az üzletnyitást követő első hónapban 1000 ember váltott belépőt, a második hónapban pedig már 2000. Ekkor Platt úr feladott egy tv-s reklám bejátszást, aminek hatására a harmadik hónapban 10 000 látogató érkezett. „Felkiáltottunk, hogy ‘Istenem, van forgalmunk!’ “ – idézte fel Jeff Platt. Az első év végére a teljes árbevétel meghaladta az 1 millió dollárt.

Az összes barátom elhelyezkedett a Goldman Sachs-nál, ügyvéd lett, vagy éppen folytatta felsőfokú tanulmányait. Én pedig eközben egy szórakoztatóparkot üzemeltető kisvállalkozás ügyvezetője voltam” – emlékszik vissza a kezdetekre Jeff Platt.

St. Louis városában töltött főiskolai tanulmányai alatt, az egyik iskolai program keretében Jeff-nek alkalma nyílt találkozni helyi befektetőkkel, akiknek – Jeff meglepetésére – tetszett a koncepció, és azt javasolták neki, hogy nyisson egy egységet a városban is, hogy kiderüljön, a koncepció Las Vegason kívül is működik-e. Platt eleinte habozott, aztán viszont belevágott, és 2006-ban, röviddel főiskolai diplomája megszerzése után megnyitotta a második Sky Zone trambulinparkot. A helyszín 220 ezer dolláros forgalmat termelt az első hónapban. „Ez minden várakozásunkat felülmúlta” – mondja.

Ezt követően azonban családi tragédia árnyékolta be az üzleti sikereket. Mindössze hat héttel a második üzlet megnyitóját követően Jeff édesanyját petefészekrákkal diagnosztizálták. Jeff édesapja ezután kilépett a családi vállalkozásból, hogy felesége mellett lehessen, és azóta sem folyt bele napiszinten a cégügyekbe (bár felügyelő bizottsági tag a vállalatban), ezzel teljesen Jeffre hagyva a cégvezetést.

Mindig van lehetőség a fejlődésre

Fogalmam sem volt, hogy mit csinálok. Útközben kellett megtanulnom gyakorlatilag mindent. Az összes barátom elhelyezkedett a Goldman Sachs-nál, ügyvéd lett, vagy éppen folytatta felsőfokú tanulmányait. Én pedig eközben egy szórakoztatóparkot üzemeltető kisvállalkozás ügyvezetője voltam” – emlékszik vissza a kezdetekre Jeff Platt. De vállalkozása virágzásnak indult, a pozitív tapasztalatokat pedig egy franchise hálózat kiépítésének elhatározása követte, ugyanis édesapjával arra jutottak, hogy ez lehet a növekedés leggyorsabb módja. „Ekkor már rendelkeztünk egy hosszú listával azokról az emberekről, akik érdeklődtek franchise vagy partneri lehetőség iránt” – mondta el Jeff.

A fitnesz és szórakoztatóipar határán, metszetében tevékenykedő vállalat a további nemzetközi terjeszkedés keretében többek közt Magyarországon is elérhetővé tette franchise lehetőségét.

2010-ben elindult az első franchise helyszín, amelyet három éven belül többtucat további követett szerte az országban. Az üzleti modell egyszerű volt: minden franchise partner 60 ezer dollárt fizetett licencenként, majd az értékesítés 6 százalékát franchise díjként, 2 százalékát pedig hozzájárulásként az országos marketing alapba. A partner parktulajdonosok (akik átlagosan évi 2 millió dolláros árbevételt tudnak realizálni üzletükkel) a kapcsolódó márkatermékeket, az eszközöket és felszerelést a központtól szerzik be.

A Sky Zone hálózatfejlesztés mögötti stratégia azóta is a franchise expanzió, az új országokban való megjelenés franchise partnerek bevonásával. A fitnesz és szórakoztatóipar határán, metszetében tevékenykedő vállalat a további nemzetközi terjeszkedés keretében többek közt Magyarországon is elérhetővé tette franchise lehetőségét. A Sky Zone tiszteletben tart minden kulturális sajátosságot, és igyekszik mindig az új piacra, helyi trendekre szabni a koncepciót. Szaúd-Arábiában például külön idősávok vannak a férfiak és a családok számára, de rendelkezik egy különleges “hozzávalóval” Ausztrália is, ahol egyedi trambulin pálya-kiegészítőket vezettek be.

Egy multi-millió dolláros vállalatot építettünk fel és gyakorlatilag egy teljesen új szegmenst hoztunk létre, így még bőven van lehetőség a fejlődésre” – mondja Jeff, aki fiatal kora ellenére a fitnesz- és szórakoztatóiparnak egy igazi veteránja.